• narie24

ont i örat, tips?

Halloj!

Jag har haft ont i ena örat senaste dagarna. Tror inte öroninflammation utan det värker mest längre ut. Men vad vet jag. Har googlar och det verkar stämma med hörselgångsinflammation.
    Familjen ska på sol och badresa på söndag och hur fasiken ska det gå med detta öra? Tänker på att flyga, och att kunna njuta av resan!?
    Läge att besöka vc eller finns det ngt jag kan göra på egen hand?

Så tacksam för tips!

• Svar på tråden ont i örat, tips?
  • Linnis92

Varför ta risken? Ring vc och kolla om du kan få tid. I allra värsta fall kanske du behöver få något för det och då är det ju skönt att få så fort som möjligt

• Purpleeez

Skulle nog uppsöka cc om jag vore du. Hör du hörselgångsinflammation får du antagligen droppar du ska droppa i morgon och kväll. Och använd fetvadd i örat när du ska bada. (Inte bomull för det drar till sig vatten ;) )

Ett husmorstips är att peta in en vitlöksklyfta i örat vid smärta. Vissa menar att smärtan går bort då.

Lycka till och hoppas du hinner bli bra innan semestern drar igång!

• narie24
    Purpleeez skrev 2016-07-21 08:05:04 följande:

Skulle nog uppsöka cc om jag vore du. Hör du hörselgångsinflammation får du antagligen droppar du ska droppa i morgon och kväll. Och använd fetvadd i örat när du ska bada. (Inte bomull för det drar till sig vatten ;) )

Ett husmorstips är att peta in en vitlöksklyfta i örat vid smärta. Vissa menar att smärtan går bort då.

Lycka till och hoppas du hinner bli bra innan semestern drar igång!

Tack för dina råd!
  • Themis

Jag har precis själv börjat antibiotikakur för hörselgångsinflammation, så mitt tips är helt klart att gå läkaren!

Vårdguiden avråder från att stoppa vitlök i öronen eftersom den dels kan svälla och fastna och dels kan irritera hörselgången ytterligare. 

Silence is golden. Duct tape is silver. /unknown
  • Purpleeez

[quote=76816160][quote-nick]Themis skrev 2016-07-21 08:12:29 följande:[/quote-nick]Jag har precis själv börjat antibiotikakur för hörselgångsinflammation, så mitt tips är helt klart att gå läkaren!

Vårdguiden avråder från att stoppa vitlök i öronen eftersom den dels kan svälla och fastna och dels kan irritera hörselgången ytterligare. 

[/

Vad bra att du skrev det där om att de avråder vitlök! Det hade jag ingen aning om. Aldrig provat detta själv och kommer nog inte göra nu heller :)

Svar på tråden ont i örat, tips?