• Kabelflicka

Såhär var HSS-undersökning för mig

Hej!

Jag är alldeles ny här, men fick massor av bra info i detta forum inför den HSS-undersökning (kontroll att passagen i äggledarna funkar) jag gjorde idag. Så jag tänkte bidra med att berätta hur det var för mig att göra undersökningen. Kanske intressant för någon annan, vad vet jag.

Tyvärr måste jag säga att det gjorde jätteont. När läkaren skulle föra in slangen som sprutar in kontrastvätskan så "fastnade" den inte utan jag "puttade ut den" flera gånger. Vilket ledde till att dom fick hålla fast livmodertappen med en tång (vilket gjorde ont och gav blödningar) och sedan låta den lilla luftbubblan på slangen (som ska hindra vätskan från att rinna ut igen) utvidgas längre in än vanligt. Och DET gjorde superont. Jag blev helt snurrig i huvudet och lite svimfärdig, kallsvettig och illamående. Men sen gick det ganska snabbt att göra själva genomsprutandet med kontrastvätskan och allt såg fint ut, så det var ju positivt. Men det var absolut ingen smärtfri upplevelse (som utlovats innan :).

Men jag tror inte det brukar göra sådär ont. Det var nog lite extra krångligt med mig av nån anledning. Hur som helst så kan jag verkligen rekommendera Ultra Gyn, Läkarhuset Odenplan, i Sthlm när det gäller detta. Personalen var supergullig.

Nu ska jag vila lite igen. Det gör riktigt ont just nu, såhär efteråt... :(

• Svar på tråden Såhär var HSS-undersökning för mig
  • Heineken77

Tack för att du delade med dig av din upplevelse av HSS. Jag lär väl hamna i den sitsen oxå så det kan vara bra att förbereda sig på att det kan göra ont.
    Hoppas att du snart känner dig bättre! Lycka till! Kram

• 08 i Skåne

Jag var jättenervös inför min äggledarspolning (HSS) eftersom jag hört så många som talade om hur ont det gjorde.

Men eftersom min gick väldigt bra och det inte alls gjorde ont så vill jag gärna dela med mig av min positiva upplevelse.

Det gick jättebra och det gick väldigt fort och det gjorde inte ont alls. Kändes lite kallt när de sprutade in vätskan och efteråt var jag öm i magen (som träningsvärk ungefär)i c.a 15-20 minuter. Så det var verkligen inte något jag hade behövt att vara så nervös för!

• canin

Hej.

Jag är jättenervös inför denna. Ska göra den om drygt en vecka.... Hoppas det inte är så illa, och att jag kan slappna av någolunda... Men vad jag förstår skulle man få något lugnande innan. Hoppas det går att få xtra stark dos... Huuhh

• dison

canin: upplevelsen av HSS är individuell, för mig var undersökningen smärtfri. Lycka till!

• Cahela

jag gjorde en koll på äggledarna den 10/1 och det var INGEN rolig undersökning...
    var hemma hela dagen från jobbet sen ...
    allt såg dock bra ut o inga konstigheter såg de så det var skönt.

• Kabelflicka

Det är nog jättebra att komma ihåg att upplevelsen - som sagt - är väldigt individuell! Och min dust med slangar och allt var ovanligt krånglig förstod jag. Jag tror det är vanligare att det inte gör ont än att det är smärtsamt. Men ett tips om man ska göra denna undersökning r att ta ledigt efteråt från jobbet IFALL det gör ont. För min del var det rätt ömt efteråt och skönt att bara få vila.

• esperando

Men din stackare..fy va trist..Jag undrar om inte jag svarade på din fråga i en tidigare tråd..Usch, det lät inte kul!! Hoppas du mår bättre. Men du , nu är det gjort iaf.

• PuckoLine
    Hejsan!
    Mitt namn är Linda.
    På Måndag nästa vecka skal jag göra en undersökning som kallas för HSS, dem skall upp i livmordern och spruta in en kontratsvätska och dem har sagt till mig att det kommer att kännas en del.
    Jag är fruktansvärt rädd för smärta och har avbokat flera tider då jag skall göra denna för att jag är såppas rädd och inte vågar.
    Finns det någon/några som gjort denna undersökning som kan berätta för mig lite mer hur den går till och hur det känns?! 
    Jag är LIVRÄDD!!
    Mvh/Linda 
Svar på tråden Såhär var HSS-undersökning för mig