Vill lämna min sambo - Hur tar man steget?
Jag är ganska säker på att jag inte längre älskar min sambo. Detta har varit något som vuxit fram under de senaste åren, känslorna har successivt svalnat. Vi har varit tillsammans cirka 7år och har sedan 3år tillbaka ett barn. Redan i samband med att vi skaffade barn hade sexlivet börjat bli både tråkigt och vi hade allt mer sällan sex.
Tankarna fanns redan då på att något i relationen var fel, men i samband med att den planerade graviditeten kom så blev det väl någon slags nytändning, även om sexlivet helt dog av. Vi hade i princip inte alls sex under hela tiden min sambo var gravid då hon dels mådde dåligt och saknade lust pga. att hennes kropp förändrades och hon var ej bekväm med detta.
Efter barnet och första tiden hade vi kanske sex var 3:e månad, och jag har full förståelse för att man inte har någon lust under tiden man ammar och har fullt upp med bajs och få sömntimmar, jag var själv inte så sugen. Men såhär 3 år senare och sex i snitt 1 gång varannan månad har jag helt slutat försöka reparera relationen.
Jag tycker verkligen att jag gjort allt jag kunnat för att avlasta när det kommer till sysslor kopplat till hemmet och barnet. När min sambo är föräldraledig är hon trött och slut pga det. När hon arbetar är hon trött och slut pga det. Jag själv känner att jag har mycket energi (visst är man trött ibland, ett barn tar på kraften såklart) men jag tycker inte att det är SÅ krävande att vara heltidsarbetande förälder.
Jag har tagit diskussionen om sexlivet och min önskan om mer närhet och att jag inte tycker mig bli uppmärksammad och hur viktigt det är för mig. Och försökt att hjälpa detta på traven genom att planera middagar, aktiviteter, lugna stunder för oss själva då vi har barnvakt. Då vill min sambo passa på att sova.
Sedan 3-4 månader tillbaka har jag slutat engagera mig det lilla extra för att försöka komma närmare varandra. Jag orkar inte ta diskussioner eller bråk längre utan nickar tyst eller funderar på jobbet. Jag längtar till arbetet där jag har kul och presterar och får uppmärksamhet. Jag gruvar mig för helgen då vi måste vara tillsammans. Jag är hellre själv med vårat barn då jag tycker att allt flyter på bättre då, inget bråk, bara glädje.
Samtidigt har jag fått en ny kollega som jag verkligen klickar med och har jättekul tillsammans med, en kvinnlig sådan. Jag känner nästan fjärilar i magen och har absolut fått känslor för denna kollega. Jag är samtidigt ganska säker på att hon inte känner så för mig, men det gör inget. Bara att få känna dessa känslor är fantastisk, och det lockar mig att lämna denna relation mer. Jag vill ha mer, jag vill ha någon som är driven och engagerad. Någon som ser mig och utmanar mig.
Men att påbörja processen av att gå isär.. jag vet inte hur jag ska börja, eller, jo det är klart att jag egentligen vet. Jag behöver höra andras berättelser om hur man kom fram till detta beslut och hur ni gick tillväga?
Att lösa allt praktiskt med boende, delad vårdnad känns också som en rejäl uppförsbacke. Men när jag väl tänker på situationen där allt sådant är klart, önskar jag att jag var där.
Finns det något mer att göra, eller är det helt enkelt dags att sluta skjuta på detta?