Hur göra köttfärssås utan tomater?
Hej, någon som har tips på hur man gör en god köttfärssås utan krossade tomater?
Hej, någon som har tips på hur man gör en god köttfärssås utan krossade tomater?
Jag har tips på en bra köttfärssås! Bryn hackad lök å köttfärs som vanligt. Tillsätt sedan matlagningsgrädde, ketchup, salt å peppar och Garam Masala (en indisk krydda som finns på kryddhyllan i alla matvaruaffärer nu för tiden). Kanongått till både pasta och ris
Massa ketchup!!!
ohh...ja, vi använder aldrig tomater i
Vi använder laga lätt (lätt matlagningsgrädde, funkar ju bra me vanlig oxå) å ketshup. Sen har vi i soja för å få brun färg på såsen. Sen grönsaker (el bara lök å champinjoner) å kryddor.
Vi brukar ha tomatpure .
Jag använder aldrig krossade tomater i min köttfärsås. Jag tar (utan inbördes ordning) idealmjöl, köttbuljong, vatten, tomatpure och ketchup, + lite kryddor. Har jag inte tomatpure tar jag bara lite mer ketchup. Ibland blandar jag i lite grönsaker också för att göra det lite nyttigare.
Tomatpure´förstås! Har jag alltid .
Stek lök och lägg undan
Stek köttfärs
häll på lite soya
häll tillbaka löken
ta i 1-2 krossade vitlöksklyftor
häll i creme fraiche (ganska mkt.)
på med lite tomatpuré
ha i lite balsamvinäger (om man gillar smaken)
ha ev. i lite grädde
krydda efter smakk
häll även i lite fetaost och majs om man vill ha den lit ematigare.
Tycker heller inte om krossade tomater i köttfärsås! Jag brukar använda passerade tomater eller tomatpure+vatten+köttbuljong!
man kan ha i en burk champinjoner xå, eller färska, plus lite röd paprika..lök och allt det andra. =o)
Sorry, jag skulle ha varit lite mer specifik. Inga tomater alls, varken krossade eller ketchup eller puré pga. att vi tror sonen är allergisk mot tomater och har nu fått order att utesluta det ur kosten.
Men jag har ju fått massa bra tips av er ändå nu!
Tack och bock!
Jag gör en jättegod....
Utan krossade tomater;
Stek lök tills det mjuknar och får lite färg och sedan lägger du till köttfärsen och steker den. När inget rött syns så tillägger du en pressad vitlöksklyfta och de krydder du tycker om.
Därefter tillsätter du ljummet vatten och maizena ljus redning och blandar tills såsen tjocknar. Klart!
Med krossade tomater och lite grönsaker;
Samma som ovan men istället för vatten och maizena så tillsätter du en riven morot samt en halv zuccini (rives på den tjockaste sidan) och lägger i kastrullen så att det blir mjukt. När det är klart lägger du i en eller två burkar krossade tomater och låter det koka ihop ett tag sedan låta det sjuda på låg värme med lock på. Servera och njut!
Jag brukar bryna löken, köttfärsen, champinjoner. Hälla på mjölk, lite matlagningsgrädde, salt o peppar köttbuljongtärning, soya, oregano (timjan, eller rosmarin är också gott) och reda den med mjöl och vatten som man rör ihop. Det finns buljong som kalvbuljong exempelvis på flaska som också kan vara gott som smaksättare som alternativ till köttbuljongtärning, men läs på innehållsförteckningen först så den inte innehåller tomat! Gott att ha i är också minimajs!
Min favorit är med creme frachie den med smaker, creme cousine tror jag den heter. Syrran är också helt tokig i den.
Bryn köttfärs lök champinjoner (+kryddor). Till sätt en burk creme me valfri smak (2 msk om man har 400g tomat kross) koka ihop. Tycker man den blir för blaskig (vattning) kan man ha i nån tsk med mjöl.... Jätte bra med cremen för man kan variera smaken.
Ett annat tips kan vara att ha vatten och buljong i stället. För tjockare variant pyttsa ner lite mjöl..
Kram B
min mamma kom på en variant med morotsjos istället för tomat när vi under en period skulle avstå från tomat pga allergi... Man kanske ska vänja sig första gången, men nu är den en favorit hemma hos oss trots att vi får äta tomat igen...
Hacka en lök och fräs den i en rejäl klick smör. Tillsätt 2 buljongtärningar och rör i en matsked mjöl (så inte såsen blir för tunn). Sedan häller du på o,5 - 1 liter morotsjos. Smaksätt därefter som man vill med annat - jag brukar köra med extra purjolök & champinjoner samt till sist lägger jag i hemrullade köttbullar. Jättegott, framför allt om man serverar till spaghetti med riven parmesan!!!
Kan varmt rekommendera KOCKENS Pastakrydda. Funkar utmärkt till köttfärssås. Tyvärr är den slut här hemma så jag vet inte om den innehåller tomat.