• Handelstanken

Hur lär man en kvinna att sköta sin bil?

Har provat med en som är välutbildad, händig, smart och har 130 i IQ, men har haft svårt att ta körkortet och glömmer bort skötseln, utom att tvätta, städa och byta däck, men kör bra numera här och utrikes.

Jag har ex. försökt att pränta in att när man byter hjul på verkstad måste man kolla direkt efter att de maskindragna muttrarna går att lossa, det minns hon ibland men glömde senast så det kan bli ett h-e om man får punka. Det kan bero på overload med en massa annat att tänka på som patienterna etc. Då en hel del annat inte heller fastnar.

Jag kan inte så mkt heller då jag hellre läst juridik än mekanik men sålt en massa bilar och mekat en del själv, efter bara en Bilvårdskurs på OK. Så jag lärt mig att inte bli lurad, att göra bra  inköp och ha låga kostnader.

Dessutom sa jag att hon sköter sina bilar så sköter jag mina, när hon köpte sin första. Men så blev det inte och det är tråkigt om hon ska lära av sina misstag, inte av mina så hon klarar sig själv om jag dör först.

Inga större problem och trevligt att hjälpa sin hustru, men lite segt med 4 bilar på åtgärdslistan och hon vill köpa ny för allt som inte fungerar, vilket även gällt diskmaskin och tvättmaskin där typ luddfiltret var igensatt. Så det gäller att vara kall och dra i bromsen istället för att slösa bort pengarna som behövs till annat.

Kvinnor ska inte ha bil tycker många men jag vet inte om det är någon större skillnad, fast jag aldrig sett en kvinnlig bilmek.
    Vive la difference kanske, men hur kan de hjälpas att klara sig själva, utan trams eller OT?

• Svar på tråden Hur lär man en kvinna att sköta sin bil?
  • elyse

Varför ska man inte lita på att en verkstad gjort ett bra jobb? Har de inte det så får man väl byta till en annan nästa gång.

Allt kring bilen lejer jag gärna bort! Är totalt ointresserad. Skulle gärna låta andra sköta annat också om jag hade ekonomi till det. Låter som att din fru har det och är smart nog att kunna prioritera i en nödsituation. Med dig behöver hon inte det.

• sextiotalist

Och det beror på att hon är kvinna?

Jag kan rabbla upp massor av män som är precis lika ointresserade av bilar på det sättet (och har ett par kvinnliga vänner som kör folkrally och mer än gärna meckar och fixar med sina bilar).

En del har ett genuint biintresse, andra ser bilen som ett transportmedel.

I mina ögon räcker det med att man ser till att bilen är funktionsduglig.

Ja, jag som kvinna kan byta däck, jag har bytt avgassystem och lite annat. Men jag väljer att inte göra det och ser ingen anledning att kontrollera verkstadens arbete

• Semesterfamiljen

Tycker du alltså att kvinnor generellt ska "lära sig" att sköta bilar?

Alla har vi olika intressen här i livet. Vi har två bilar i vårt hushåll. I stort sätt är vi båda ointresserade av att lägga ner nån större tid på de. Maken kollar olja och lufttryck nån gång då och då. Om han har lust skiftar han hjul vid säsongerna. När behovet uppkommer så städar vi även våra bilar. Tvätt och rekonditionering överlämnar vi till firman som ligger nära mitt jobb.

Du låter lite ansträngande att leva med eftersom du verkar behandla din fru som ett barn. Hon måste väl ha bra egenskaper också? Och om du nu tycker att saker och ting kostar onödiga pengar, varför har ni då 4 bilar?

För övrigt brukar vi också byta bil när det är en massa småsaker som inte fungerar. Vi lämnar in den gamla eller säljer den till ett något lägre pris. Sen är det upp till köparen att fixa bäst hen vill. Hittills har det funkat bra och varför ändra ett vinnande koncept?

• äldreochklokare

det handlar ofta om intresse. Jag själv litar givetvis på verkstaden när jag lämna in min bil där. Jag är inte speciellt intresserad av att meka och fixa med min bil, det lämnar jag med varm hand till den som är utbildad på det.
    Jag reagerar på att du skriver om kvinnor just, jag vet flera män som tänker exakt likadant som jag om sina bilar och som inte är bättre på att byta däck än vad jag är.

Det finns givetvis kvinnor som kan och gillar bilar. Jag gillar andra saker. Du kanske själv skulle vara usel på nåt intresse som jag är superproffs på. 

• infochristina

Köp ett kraftskaft åt henne så får hon loss bultarna.Jag har nog kört 120.000 mil och har bara fått 2 punkteringar,

• Rödtjärnens Anna

Kan inte du kolla de marskindragna bultarna, det tar väl ändå inte många minuter och det görs två ggr per år.

Men ärligt talat, visst är det inte där problemet sitter.. Hon verkar lösa problem på sitt eget lilla sätt, istället för att ta hand om problemet så köper hon nytt. Det skulle irritera mig väldig om ja hög hade en sådan partner.

Eller så får hon skaffa ett assistansförsäkring. Testade det i sommar, dagen före midsommarafton. Min partners bil fick punka (6 månader gammal bil med Continentaldäck). Han ringde på eftermiddagen, några timmar senare kom hjälpen (då var vi långt ute på landet). Det kanske är något för din fru?

Allt handlar ju först och främst om intresse. Min partners stora intresse är bilar (framförallt veteranbilar), jag har noll intresse. Det är han som fixar med våra bilar, han är nöjd att få egen tid i garaget,jag får en bra bil. Men givetvis har han lärt mig skifta däck ifall olyckan skulle vara framme.

Svar på tråden Hur lär man en kvinna att sköta sin bil?