• Svarta katten

Tradera och att lämna ut sitt kontonummer

Har sålt lite grejer på Tradera, men har nu börjat fundera på hur det är när man lämnar ut sitt kontonummer när man sålt nåt. Hur riskabelt är det? Använder samma konto som där lönen finns, så lite riskfyllt känns det ju. Eller? Kan nån komma åt mitt konto? Är det kanske bättre att skaffa ett särskilt konto för Tradera? Känner mig lite osäker på det här.

• Svar på tråden Tradera och att lämna ut sitt kontonummer
  • Emmelhie

jag skulle personligen inte ge ut mitt kontonummer.
    Om du använder tradera mycket så skulle det nog kännas säkrare om du fixade ett speciellt tradera-konto.

• Svarta katten

Men är det risk att någon jag säljer till kan använda sig av mitt kontonummer på något vis? Är så osäker på det här.
    Men jag ska nog ändå försöka skaffa ett särskilt konto för Tradera för att vara på den säkra sidan.

• Lalalong

När jag säljer saker ger jag ut mitt kontonummer.
    Med bara ditt kontonummer är det ingen som kan komma åt något på det.. Jag kan i alla fall inte tänka mig hur det skulle gå till.

• Svarta katten

Så ingen kan komma åt mina pengar då? Då känns det lite bättre!

• Mamba

Nej jag förstår inte hur det skulle kunna gå till faktiskt. Kortnummer är ju en helt annan sak...
    Men det man kan göra med ett kontonummer utan att vara ägare av ett konto är ju att sätta in pengar.
    Sen får du ju kika på de som du säljer till på tradera så att de har bra omdömen

• saramars

Kolla med payson. Vi tycker att det fungerar väldigt smidigt, framförallt är det säkert både för dig och kunden.

• Lalalong

Ja precis, numret till ditt kort skulle vara en annan sak. Det skulle man ju rent teoretiskt kunna handla på på nätet (även om man oftast behöver de 3 siffrorna på baksidan också). Men kontonumret är det ingen som kan göra något med.... förutom att sätta in pengar till dig

Lycka till!!

• Svarta katten

Tack för svaren! Känner mig lite lugnare nu. Men ska nog ändå skaffa ett särskilt konto för Tradera, för att känna mig ännu säkrare om inte annat.
    Payson har jag inte så bra koll på. Gör inte affärer så ofta så det känns som jag inte orkar sätta mig in i det.

Svar på tråden Tradera och att lämna ut sitt kontonummer