• Anonym (Köpa hus)

Handpenning vid bostadsköp

Jag och min man går i köpa hus tankar och sitter och räknar på utgifter vid husköp. Handpenningen som ska läggas (vanligtvis 10 % av köpeskillingen) är det 10 % av de 15 % man lägger i kontantinsats eller är det 10 % som tillkommer utöver kontantinsatsen, pantbrev, lagfart m.m.?

• Svar på tråden Handpenning vid bostadsköp
  • Anonym (K)

Handpenningen är 10%, när du betalt den har du 90% av köpesumman kvar att betala.

Idag får man bara belåna 85%, så 5% till måste betalas kontant. Resten får du lån på.

Utöver detta måste du betala pantbrev och lagfart kontant.

(Sedan kan det säkert finnas undantag från dessa regler, men för majoriteten är det så här.)

• Anonym (Köpa hus)

Tack för ditt svar. :) Då klarnade det för mig. Vi är inte så insatta i vad det är för olika utgifter vid husköp, men kontantinsatsen, pantbrev, lagfart, besiktningsman har vi koll på. Sen behöver man väl ta ut sotare, kolla radon, avlopp och el m.m. eller ingår det i den besiktning man själv måste göra? ????

• Mr Obvious

Strunta helt i en besiktning som säljaren har beställt, den har inget värde för er, snarare tvärt om. Ni ska köpa en egen överlåtelsebesiktning, och den besiktningsmannen kan tala om för er vad som inte ingåt i den (t.ex el). Radon tar tid att kolla, så där får ni gå på säljarens uppgifter eller göra en egen efter att ni köpt juset.

Elbesiktning kan ni strunta i om ni inte själva hittar något konstigt. Man bör ha jordfelsbrytare. Låt en elektriker installera det om det inte redan finns.

• Anonym (Köpa hus)

Åh tack för ditt svar. Jag har ringt runt till olika mäklare och pratat med dem när vi har lämnat intresseanmälan på olika hus som ligger under kommande försäljning, de har också sagt att vi måste göra vår helt egen besiktning av huset och de har rekommenderat lite olika besiktningsbolag, så vi håller på att kolla runt lite och jämför priser och utbud. :) Det brukar stå resultat av radonmätning i annonserna, så det räcker att gå på det då, menar du? :)

• Mr Obvious
    Anonym (Köpa hus) skrev 2016-07-23 16:11:10 följande:

Det brukar stå resultat av radonmätning i annonserna, så det räcker att gå på det då, menar du? :)

Eftersom det tar tid att göra en radonmätning måste ni lita på säljarens värden. Är du osäker så be att få se protokollet från företaget som analyserade radonhalten.

Tyvärr finns det både bra och dåliga besiktningsmän. Kolla om det är någon i bekantskapskretsen som kan rekommendera någon. Av någon anledning har jag hört mycket klagomål angående besiktningar utförda av Anticimex, men det är väl inte sannolikt att alla deras besiktningsmän är dåliga.
  • Anonym (Köpa hus)
    Mr Obvious skrev 2016-07-23 17:14:17 följande:
    Eftersom det tar tid att göra en radonmätning måste ni lita på säljarens värden. Är du osäker så be att få se protokollet från företaget som analyserade radonhalten.

Tyvärr finns det både bra och dåliga besiktningsmän. Kolla om det är någon i bekantskapskretsen som kan rekommendera någon. Av någon anledning har jag hört mycket klagomål angående besiktningar utförda av Anticimex, men det är väl inte sannolikt att alla deras besiktningsmän är dåliga.
    Nej det har du rätt i. Min kusin utför överlåtelsebesiktningar så jag har tänkt rådgöra med honom. :) 
  • gbgumman

Säljaren har rätt att sälja till vem som helst. Behöver inte vara den som bjöd högst. Vi råkade ut för detta när vi vann en budgivning. När vi berätta att vi inte skriver kontrakt innan en besiktningsman varit och kollat. (Vi var medvetna om att vissa saker behövdes fixas som dränering.) då bestämde sig säljaren att inte sälja till oss utan till dem som kon tvåa.

• Anonym (Obi Wan Kenobi)
    gbgumman skrev 2016-07-25 09:50:06 följande:

Säljaren har rätt att sälja till vem som helst. Behöver inte vara den som bjöd högst. Vi råkade ut för detta när vi vann en budgivning. När vi berätta att vi inte skriver kontrakt innan en besiktningsman varit och kollat. (Vi var medvetna om att vissa saker behövdes fixas som dränering.) då bestämde sig säljaren att inte sälja till oss utan till dem som kon tvåa.

Hur länge sedan var det? Nuförtiden är det vanligast att man skriver kontrakt först, med en öppen besiktningsklausul, och sedan gör besiktningen. Det tycker jag man kan acceptera som köpare. Om man idag kräver att göra besiktningen först är risken stor att säljaren säljer till någon annan, som i ert fall.
  • gbgumman
    Anonym (Obi Wan Kenobi) skrev 2016-07-25 15:35:37 följande:
    Hur länge sedan var det? Nuförtiden är det vanligast att man skriver kontrakt först, med en öppen besiktningsklausul, och sedan gör besiktningen. Det tycker jag man kan acceptera som köpare. Om man idag kräver att göra besiktningen först är risken stor att säljaren säljer till någon annan, som i ert fall.
    Du har rätt det var ca 11 år sen. Men jag kan tänka mig att dessa inte skulle gått med på en klausul. De ville inte ha dit någon. Tror dock inte det var något fel mer än det vi kunde se.
Svar på tråden Handpenning vid bostadsköp