• Anonym (Lär mig)

Hur uppmärksammar man någon och ger bekräftelse?

Jag är lite av en analfabet när det kommer till känslor och sånt där tjafs. Så kan ni berätta vad man säger och hur man gör för att uppmärksamma, bekräfta och visa personen att man ser den? Hur får man personen att känna sig uppskattad och kanske tom älskad?

• Svar på tråden Hur uppmärksammar man någon och ger bekräftelse?
  • Anonym (sa)

du kan ju börja med att ändra inställning och inte se det som "tjafs" är mitt råd.

om du verkligen inte har en aning så är det att ha ögonkontakt, visa att man lyssnar på vad personen säger, visa att du tycker det är intressant, inte prata för mkt om dig själv utan visa dig lyhörd. 

är man i en relation och har kommit lite längre gäller det att "vattna" relationen så att den inte vissnar. Fortsätta som ovan, men lägg till, kramar, kyssar, att lägga armen om, hålla handen när man är ute och går och liknande små saker som visar att man tycker om och bryr sig om.

lyhördhet är A och O, omtanke om varandra. Lyssna och inte bara säga vad man själv tycker och sen är samtalet slut. 

• Anonym (Bruce den allsmäktige)

Det är viktigt att förstå att olika människor behöver olika sorts bekräftelse. T.ex behöver vissa fysisk beröring medan andra behöver höra snälla ord. Det finns även andra sätt. En viktig ledtråd får du av vad den andra personen gör mot dig, för det är troligen så att det är samma sak som den personen behöver. Är man inte medveten om det här blir det lätt problem om personerna har behov av olika sorts bekräftelse. Det kanske inte räcker att bekräfta den andra på samma sätt som man själv vill bli bekräftad.
    Allt blir enklare om man är tillsammans med någon som vill bli bekräftad på samma sätt som en själv.

• Anonym (Dyslektiker)

Är ingen analfabet men kan delvis relatera till din situation (hence signaturen)
    Alla människor har sitt sätt att visa omtanke. Mitt ex visade det genom att pyssla om hemmet vilket jag totalt missade. Hon var å andra sidan blind för mina sätt. Det gick sådär i långa loppet. Dyra presenter eller smycken var uppskattade men användes aldrig.
    Men, en spontan blomma, kram eller puss i nacken är nästan alltid uppskattat.
    Försök hitta din partners språk och använd det

• Anonym (Varför?)

Du har redan fått bra råd men jag hoppar in med några frågor ändå:
    Varför tror du att personen inte redan känner sig omtyckt av dig?
    Är du säker på att du tycker om personen tillräckligt mycket? Om du gör det så borde det komma fram på ett eller annat sätt kan tyckas. (Att du beskriver känslor som "tjafs" kanske är för att du inte tycker om personen ifråga så mycket ändå? Och det är därför denne inte känner sig omtyckt?)

Svar på tråden Hur uppmärksammar man någon och ger bekräftelse?