• Handelstanken

Bult("mutter")knackare till hjulbyte?

Tyckte det var löjligt att ha en liggande för att användas 2 ggr per år. Men nu är jag trött på hårt dragna bultar som backjobb och vill köpa på prov för att se om de duger att knacka loss med.

Vad som duger är det delade meningar om ser jag och något dyrt vill man inte ha liggande. Budgetmodellerna är runt 400 Nm och jag har en oanvänd gör tryckluft på 340, osäkert om den har knack. Men den verkar ha moment som de andra inte har.

Vad behövs och man får dra för hand ändå en del kanske?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-07-24 02:04
    ...oanvänd för tryckluft...

• Svar på tråden Bult("mutter")knackare till hjulbyte?
  • viktorjohan

Jag har en billig tryckluftsdriven mutterdragare från Biltema. Den funkar oftast utmärkt. Sitter hjulmuttern/bulten för hårt har jag en vanlig manuell med förlängt teleskopiskt skaft för att lossa ett halvt varv. Men jag fettar alltid in muttrar och bultar när jag monterar. Då är det nästan alltid enkelt att lossa sen. Jag har tre bilar och två släpvagnar. Så det blir några hjulbyten varje år.

Mutterdragare "knackar" ju när den arbetar vilket är ovärderligt vid byte av styrleder tex. Har bytt många såna med min billiga från Biltema.

• Handelstanken
    Vill lossa de maskindragna från verkstad som man inte klarar med skaft
  • Handelstanken
  • Handelstanken
    viktorjohan skrev 2016-07-24 08:42:15 följande:
    Jag har en billig tryckluftsdriven mutterdragare från Biltema. Den funkar oftast utmärkt. Sitter hjulmuttern/bulten för hårt har jag en vanlig manuell med förlängt teleskopiskt skaft för att lossa ett halvt varv. Men jag fettar alltid in muttrar och bultar när jag monterar. Då är det nästan alltid enkelt att lossa sen. Jag har tre bilar och två släpvagnar. Så det blir några hjulbyten varje år.
    Mutterdragare "knackar" ju när den arbetar vilket är ovärderligt vid byte av styrleder tex. Har bytt många såna med min billiga från Biltema.

• FDFMGA

Har du lämnat politiken och gått över till att beklaga dig över för hårt åtdragna muttrarSkrattande

För min egen del tycker jag att man ska klara av att byta däck själv. Och har man bara något som kan ge lite hävstångseffekt så är det gjort på bara lite längre tid än en kaffekvart om man har en vettig domkraft också.

Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Handelstanken
    Vill lossa de maskindragna från verkstad som man inte klarar med skaft och byter ofta själva. 
  • Handelstanken

Hoppsan, fel på fox men inte Chrome

• FDFMGA
    Handelstanken skrev 2016-07-24 09:02:31 följande:
    Hoppsan, fel på fox men inte Chrome
    Fox och Chrome är inte rätt verktyg för däckbyte.

Testa ett vanligt fälgkors med en förlängningsarm i stället.

Tänk på vad Arkimedes sa "Ge mig en fast punkt så ska jag rubba världen" Solig
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Handelstanken
    FDFMGA skrev 2016-07-24 10:14:05 följande:
    Fox och Chrome är inte rätt verktyg för däckbyte.

Testa ett vanligt fälgkors med en förlängningsarm i stället.

Tänk på vad Arkimedes sa "Ge mig en fast punkt så ska jag rubba världen" Solig
    Txten syns i i foxen.

Provade kors med spett eller långt rör förut men de maskindragna kom de hit och fick lossa.

Så hemkört GDS är bäst.
  • Handelstanken

Sprayade olja på bultarna, provade dragskaft efter några timmar, det hjälpte inte.

Körde nya Hamron nu, det luktade bara bränt och blev metall spån.

Svar på tråden Bult("mutter")knackare till hjulbyte?