• Jessica518

Kan inte spy (gastric bypass)

Jag mår illa men kan inte spy pga att jag gjort gastric bypass. Hur gör ni med samma problem?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-07-24 12:59
    Varför kan man inte spy efter gastric bypass?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-07-24 14:47
    Töjs magsäcken ut om man äter alla mål på några sekunder oftast?

• Svar på tråden Kan inte spy (gastric bypass)
  • Erizajo

Därför att när man spyr kräks man upp det man har i magsäcken. Efter gbp har man ingen magsäck. Du kan bara spy precis efter du svalt mat. Jag kan kräkas på det viset att jag står över toa eller liknande och gör samma procedur som innan, enda skillnaden är att det inte kommer ut nåt. Bara saliv.

• Jessica518
    Erizajo skrev 2016-07-24 13:43:14 följande:
    Därför att när man spyr kräks man upp det man har i magsäcken. Efter gbp har man ingen magsäck. Du kan bara spy precis efter du svalt mat. Jag kan kräkas på det viset att jag står över toa eller liknande och gör samma procedur som innan, enda skillnaden är att det inte kommer ut nåt. Bara saliv.
    Okej. Varför kan man inte spy upp det man har i den lila fickan?
  • Emma 89
    Jessica518 skrev 2016-07-24 14:14:56 följande:

Okej. Varför kan man inte spy upp det man har i den lila fickan?

Därför att det går direkt till tarmen, det ligger inte kvar i magsäcken. Fattar inte hur man kan göra en så stor operation utan att ens ta reda på hur det funkar.
  • Jessica518
    Emma 89 skrev 2016-07-24 14:25:36 följande:
    Därför att det går direkt till tarmen, det ligger inte kvar i magsäcken. Fattar inte hur man kan göra en så stor operation utan att ens ta reda på hur det funkar.
    Allting kan ju knappast försvinna direkt till tarmen. Då hade ju  man inte behövt vänta 30 min tills man får dricka.
  • Emma 89
    Jessica518 skrev 2016-07-24 14:44:49 följande:

Allting kan ju knappast försvinna direkt till tarmen. Då hade ju  man inte behövt vänta 30 min tills man får dricka.

Jo maten passerar den lilla magsäcken och direkt till tunntarmen. Magsäcken får plats med ca 2 matskedar och du äter ju mer än så per måltid eller hur? Finns hur mkt info som helst att läsa om du googlar.
  • Anonym (ID)

Fast det finns opererade som faktiskt kan kräkas.

• Anonym (...)
    Anonym (ID) skrev 2016-07-24 18:41:51 följande:

Fast det finns opererade som faktiskt kan kräkas.

Fast då har de inte gjort en gastric bypass, utan säkert någon annan typ av magoperation.
  • Jessica518
    Emma 89 skrev 2016-07-24 18:16:25 följande:
    Jo maten passerar den lilla magsäcken och direkt till tunntarmen. Magsäcken får plats med ca 2 matskedar och du äter ju mer än så per måltid eller hur? Finns hur mkt info som helst att läsa om du googlar.
    varför ska man då inte dricka 30 min innan måltid och 30 min efter måltid?
  • Emma 89
    Jessica518 skrev 2016-07-24 18:56:44 följande:

varför ska man då inte dricka 30 min innan måltid och 30 min efter måltid?

Därför att näring tas upp i tunntarmen och om du dricker sköljs maten ner snabbare och näringen hinner inte tas upp. Att dricka före kan skapa mättnadskänsla så du inte äter tillräckligt och om du dricker efter så blir du hungrig igen snabbare, om du dricker till maten kan du äta mkt mer eftersom maten sköljs ner snabbare.

Tolvfingertarmen har tarmludd som tar upp all näring och den är också bortkopplad. Därför är det tunntarmen som på oss tar upp all näring. Magsäcken på en icke opererad fyller funktion att sönderdela maten.
  • Jessica518
    Emma 89 skrev 2016-07-24 19:38:48 följande:
    Därför att näring tas upp i tunntarmen och om du dricker sköljs maten ner snabbare och näringen hinner inte tas upp. Att dricka före kan skapa mättnadskänsla så du inte äter tillräckligt och om du dricker efter så blir du hungrig igen snabbare, om du dricker till maten kan du äta mkt mer eftersom maten sköljs ner snabbare.

Tolvfingertarmen har tarmludd som tar upp all näring och den är också bortkopplad. Därför är det tunntarmen som på oss tar upp all näring. Magsäcken på en icke opererad fyller funktion att sönderdela maten.
    töjer man ut magsäcken om man äter alla mål på några sekunder? 
  • Anonym (Kan spy)

Jag kan kräkas upp mat om jag nyligen ätit, annars kräks jag mest upp slem. Vidrigt men det går.

Svar på tråden Kan inte spy (gastric bypass)