Söka nytt arbete
Jag går i funderingarna att söka ett nytt arbete. Jag arbetar som förskollärare i en kommun sedan 5,5 år tillbaka. Jag har 80 minuter bilresa tur och retur varje dag och det kostar mig X-antal 1000-lappar i bensin varje år. Om jag skulle få jobb och den lön jag önskar (vilket inte alls är en omöjlighet) så skulle det innebära omkring 4500 kr mer i plånboken (med högre lön och att jag sparar in på bensin) samt 40 min mindre restid varje dag. Det är väldigt lockande. En arbetskamrat har bytt till grannkommunen och fick i och med det runt 5000 kr mer i månaden då hon fick högre lön och mindre bensinkostnad.
MEN, grubblare som jag är tänker jag, jag är i fertil ålder, inga barn, men har en önskan om att bli gravid inom en snar framtid. Om ni hade varit i denna situation, hade ni sökt nytt jobb nu och tagit det om ni fått det, eller hade ni väntat tills efter en graviditet och mammaledighet? En chef förstår väl att om man är kvinna i fertil ålder och barnlös så kan det tänkas bli barn, samtidigt känns det dumt att påbörja ett nytt jobb och bli gravid inom kort efter tillträde.