• Tingeling03

Söka nytt arbete

Jag går i funderingarna att söka ett nytt arbete. Jag arbetar som förskollärare i en kommun sedan 5,5 år tillbaka. Jag har 80 minuter bilresa tur och retur varje dag och det kostar mig X-antal 1000-lappar i bensin varje år. Om jag skulle få jobb och den lön jag önskar (vilket inte alls är en omöjlighet) så skulle det innebära omkring 4500 kr mer i plånboken (med högre lön och att jag sparar in på bensin) samt 40 min mindre restid varje dag. Det är väldigt lockande. En arbetskamrat har bytt till grannkommunen och fick i och med det runt 5000 kr mer i månaden då hon fick högre lön och mindre bensinkostnad.

MEN, grubblare som jag är tänker jag, jag är i fertil ålder, inga barn, men har en önskan om att bli gravid inom en snar framtid. Om ni hade varit i denna situation, hade ni sökt nytt jobb nu och tagit det om ni fått det, eller hade ni väntat tills efter en graviditet och mammaledighet? En chef förstår väl att om man är kvinna i fertil ålder och barnlös så kan det tänkas bli barn, samtidigt känns det dumt att påbörja ett nytt jobb och bli gravid inom kort efter tillträde.

• Svar på tråden Söka nytt arbete
  • Carambolan

Jag tycker att det låter helt vansinnigt av dig att pendla så långt varje dag. Som förskollärare kan du få jobb precis var som helst och i princip varenda kommun skriker efter förskollärare. Om det värsta skulle hända, att du får kicken från en provanställning pga graviditet, så kommer du lätt få ett nytt jobb medan du är föräldraledig.

• Tingeling03

Ja det känns helt vansinnigt, det var dock enda stället som annonserade efter förskollärare när jag började söka jobb under min sista termin på universitetet. Så jag sökte och fick tjänsten, jag hade aldrig räknat med att bli långvarig, men jag har trivts för bra med miljön, kollegor, barn, föräldrar och chef för att tänka på att söka närmare hemmet, därför är jag kvar. Men det är nu jag har börjat fundera på att söka tjänster närmare hemmet. Det börjar bli drygt att köra när det är mörkt och vinter och halka, jobbigt att ha öppning och möte efter det, då åker jag hemifrån 05.30 och är hemma igen ca 20.00 då jag tycker att det är meningslöst att åka hem emellan.

• Tingeling03

Just nu finns inga tjänster i min hemkommun, men jag håller ögonen öppna och har cv och personligt brev redo.

• Annelie 76

Skicka en ansökan till cheferna på aktuella förskolor utan att de annonserar. Rätt som det är kanske du får napp ändå.

Svar på tråden Söka nytt arbete