• Pillm

Glasögon efter 4 års-kontroll. Behöver tips!!

Hej!

Behöver tips och råd..

Var för en tid sedan på 4 års-kontroll mer min fyraåring. Vid syntestet såg han bra på ena ögat men på det högra ögat såg han inte riktigt de två nedersta raderna. Vi fick komma tillbaka efter nån månad och göra om testet. Det var samma sak då.. Vi fick en remiss till ögonmottagningen. Det blev samma sak då.. Men sedan droppade optikern i något i ögonen så pupillena vidgades och hon kollade efter 45 min synen i någon maskin. Då framkom det att han var lite översynt på höger öga +2,0 på höger öga och +0,75 på vänster öga. Hon sa att utefter de värdena skulle hon inte ge honom glasögon men eftersom han hade svårt att se alla bokstäverna på de två nedersta raderna skrev hon ut glasögon och skulle ha dem alla vakna timmar. Jag upplevde att hon gjorde det med en axelryckning "äsch vi tar glasögon'.. Ringde vår lokala optikerbutik och sa värdens och frågade hur pass dåligt han ser och hon tyckte det kanske var lite hört med glasögon och menade att en sån liten översynthet brukar växa bort.. Hon rekommenderade mig att ringa ögonmottagningen för mer info.

Är någon kunnig på detta.. Ser min son dåligt och behöver glasögon..? Eller gick detta kanske lite för fort? Tror så klart att ögonmottagningen har god kunskap om detta men de arbetar med detta varje dag och för de är glasögon inte en stor sak men för oss känns det inte kul att tvinga på en 4 åring glasögon.. De kommer ju trots allt bli lite meck och omställning. Vi ska åka och titta på glasögon imorgon och jag ska ringa ögonmottagningen igen men vad tror ni? Någon med kunskap om detta?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Glasögon efter 4 års-kontroll. Behöver tips!!
  • MrsP79

Kunskap och kunskap, men min fyraåring klarade inte heller synteser, och fick glasögon. Var ju först på BVC och sen ögonmottagningen. Han hade synfel mest på ena ögat (+ 2,0 tror jag ), men normalt på andra. Förklaringen vi fick var att eftersom det är skillnad på ögonen så ska han ha glasögon. Om han inte använder glasögon så kommer ögat med synfel anstränga sig mer och det är ju inte bra. Ögonläkaren sa också att det troligen kommer att växa bort, men han har glasögon än idag, tio år gammal, dock har det inte blivit mycket sämre.

• Ellie

Vår 4-åring såg inte heller de nedersta 2 raderna, men det var lika på bägge ögonen. Vi fick höra att så fort det skiljer sig mellan ögonen så är det ett "riktigt" fel, men är ögonen lika så är de sannolikt inte fullt utvecklade än. Vi skall göra om syntestet om något år, och inget tal om glasögon.

• s87s

Om dom säger att han ska ha glasögon så är det väl inget att neka. Klart barnet ska se så bra han kan.

Växer det bort så märker dom ju det och han isåfall slipper dom. Gör ju tester var tredje månad på barn.

Min dotter fick glasögon när hon var 4 och hon älskar dom och blev en helt ny tjej när hon kunde se allt tydligt och klart. Hon fyller snart 6.

Svar på tråden Glasögon efter 4 års-kontroll. Behöver tips!!