• Arwen2

fråga om gomspalt......

kanske dumt av mig att fråga men jag vet inte vem som kan veta. Provar här. har lite funderingar angående läpp och gomspalt. har just fått veta att min sambos mamma hade en gomspalt och blev opererad flera ggr när hon var liten. Vill inte diskutera detta med sambon eftersom det är hans mamma men nu har jag funderat på om detta är ärftligt? någon som vet? är det helt slumpartat eller kan det ha med arv att göra. vill ju inte att min lill* ska gå igenom det hon verkar ha fått göra. har försökt hitta info på nätet om ärftlighet kring detta men hittar bara allmän info om det.

• Svar på tråden fråga om gomspalt......
  • isabell22

Vet tyvärr inte svaret på din fråga men vet att de kollade på vårt UL efter det och sa att det såg bra ut. vi har inte det i släkten

• Majblomman

Hej
    På siten alltforforaldrar.se finns det en snack grupp för Barn med särskilda behov - Läpp Käk Gomspalt.

Vi föräldrar (tidningen) hade en artikel om detta förra året. Kolla på biblioteket.

• Isabella

Min lillasyster har det. Om det är ärftligt vet jag inte men jag tror inte det. Hon gjorde första operationen då hon var 8 månader gammal. Hon har fått ha tandställning. Nu ska hon göra en operation till när hon är femton. Vi fick se bilder på barn som har detta då dem gjort alla operationer o det syns faktiskt knappt något alls.

• Lise

Vad jag har hört kan det vara ärftligt - min barnmorska berättade om en mamma som fött 5 barn med läpp- och gomspalt. Anledningen till att jag frågade är att jag själv har det. Detta är inget stort handikapp, visst är det jobbigt ibland men när man ser resultatet är det värt allt som är jobbigt och lite till. Har du fler frågor kan du skicka mig ett meddelande (privat). Jag är inte nervös att mitt barn ska födas med detta.

• sessan

det är ärftligt har jag hört. min son har den grövsta sorten alltså total genomgående dubbelsidig lkg och min äldsta dotter har den mildaste delad gomspene! Du får gärna höra av dej om du undrar mer. om du är orolig be om xtra ul där dom letar efter sånna fel. det är bra o veta innan, jag fick en chock när min son föddes. Har min förlossnings berättelse i min dagbok. Hoppas allt blir bra! Kram

Svar på tråden fråga om gomspalt......