• Handelstanken

    Konsten att lossa ett maskindraget hjul?

    Bil nummer ett ville jag inte riskera hälsan eller verktygen på i onödan, då den stora verkstaden som satt på hjulet efter punktering har sommaröppet, så de fick passa på vid hjulskiften.

    På reservbilen har en mindre verkstad bytt, som verkar ha semester då ingen svarar på mejl eller telefon och de även fått SMS. Har lite bråttom då bilen behövs som brukbar.

    Så det blir GDS igen, en sådan här Hamron inhandlades www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/dackverktyg/elektriska-mutterdragare/mutterdragare-009120/ och provades. Det luktade bränt, blev metall som lossnade, bulten rubbades inte och verkade ej optimalt.

    Då övergår jag till Naturmetoden när bästa förlängningsbara dragskaftet kommer hem till kvällen, som är avsett att ha i bilen och för hjulbultar.
    Har vanliga hylsor, skaft, fälgkors och förlängningsrör hemma nu, men vill inte prova ensam med fel i onödan i hettan utan att ha det bästa hemma.
    För skaft och rör på som hävarm, med rätt hylsa är väl självklart bättre än ett fälgkors med rör på?

    (Genom offentlig problemlösning kan andra lära sig)

  • Svar på tråden Konsten att lossa ett maskindraget hjul?
  • Noname00

    Om du har ett skaft som man drar ut för att flänga använd det, kommer lossna direkt, skjut in det när du ska dra åt eller dra åt med fälgkors.
    Hjulbultar ska inte gängpressas eller dras åt för hårt, finns ingen anledning det sitter bra även om det dras rätt.

  • Handelstanken

    Lossade nu med förlängt skaft, gick inte det tog jag knackmaskin, några med skaft och 170 cm rör.

Svar på tråden Konsten att lossa ett maskindraget hjul?