• Handelstanken

Förkyld av AC

Ifrån Arizona såg jag en varning om förkylning av AC, fler skriver om samma sak, även i flyg, bilen också vad jag minns, men man glömmer till nästa år.

Vi har blivit friska från förkylning men åkt med AC och nu kommer lite tillbaks igen.

Någon mer med liknande iaktagelser?

• Svar på tråden Förkyld av AC
  • Lena

Du blir inte förkyld av ac, däremot kan du få snuva.

• Fontana

Jo, jag blir förkyld av AC:n! Vågar nästan inte använda den längre, mer än korta stunder.

Det som händer är visst att AC:n torkar ut slemhinnorna i näsa och män, och på något sätt får bacillerna (eller virusen) fritt tillträde då.

• Demmpa

Det "farliga" är dom snabba & höga temperaturväxlingarna kroppen utsätts för.

Bästa sättet att använda en AC är att ställa den max fem (5) grader lägre än gällande yttertemperatur.

• Handelstanken
    Demmpa skrev 2016-07-25 20:19:30 följande:
    Det "farliga" är dom snabba & höga temperaturväxlingarna kroppen utsätts för. Bästa sättet att använda en AC är att ställa den max fem (5) grader lägre än gällande yttertemperatur.
    Tror jag med men svårt att undvika ex. på hotell.

Såg att den avfuktar.
    Bäst att stänga av ett tag innan man ska ur bilen.

Hemma räcker öppna fönster och en fläkt ibland, vår AC är inte inkopplad, men en plåtburk med en massa glas blir varmt
  • Handelstanken

AC ska köras minst en gång per månad Året runt, hur många kommer ihåg det, men funkar inte om det är kallt!

Svar på tråden Förkyld av AC