• elisa san

    tre missfall - gravid igen. tips, erfarenheter?

    Hej!

    Ja/vi har haft tre missfall under de senaste två åren. Egentligen fyra om man räknar med ett väldigt tidigt. I våras efter det senaste missfallet utreddes vi på Sahlgrenska, men de hittade ingenting som verkade onormalt. De tog även kromosomtester (efter en hel del tjat) och de var också normala. 

    Nu har jag precis plussat och det känns så otroligt konstigt. Jag är liksom inte ens glad, det känns mest som att,"jaha, nu är det den här karusellen igen, två månaders oro, tjafs för att få ultraljud och sen besked om en avstannad graviditet och efterföljande jobbig cytotecbehandling..."
    Men jag vill våga vara glad, jag vill våga hoppas! Finns det någon fler som är i samma situation, eller har varit med om det här. Oavsett hur det gick sen, hur tog ni er igenom de här första månaderna? Jag är bara i v 5, så det dröjer åtminstone 3 v till besked. Det låter ju så lite, men känns som en evighet...  Jag vill inte hamna i total oro och ångest som det var förra gången, oavsett utgång så vill jag våga hoppas. Är det någon som har några tips? Erfarenheter? Och tips om hur man kan leva så man åtminstone slipper tänka att det var ens eget fel. 

  • Svar på tråden tre missfall - gravid igen. tips, erfarenheter?
  • Anonym (Progesterall)

    Jag har 6 Mf/ma bakom mig och en lyckad graviditet.

    Vändningen för mig var progesterall.

    Blev gravid efter sonen, hann inte börja smörja mig och fick ma.

    Gravid igen nu och började smörja mig direkt och denna graviditet utvecklas som den ska.

  • elisa san

    Ja, det verkar ha hjälpt många. Efter första missfallet använde jag det vid de två efterföljande, och det tredje även lågdos acitylsalicylsyra, men det blev som det blev ändå.
    Vad härligt att det har fungerat för dig! Hur mycket smörjer du dig med varje dag? Har du testat hormonnivåerna eller är det en chansning som har fungerat?

  • Anonym (Progesterall)
    elisa san skrev 2016-07-26 08:39:23 följande:

    Ja, det verkar ha hjälpt många. Efter första missfallet använde jag det vid de två efterföljande, och det tredje även lågdos acitylsalicylsyra, men det blev som det blev ändå.

    Vad härligt att det har fungerat för dig! Hur mycket smörjer du dig med varje dag? Har du testat hormonnivåerna eller är det en chansning som har fungerat?


    Jag smörjer enligt instruktionerna med 80 ml per dag.

    Då det inte är ordinerat av läkare okontrollerad inga nivåer. Men det fungerar.
  • elisa san

    OK, vad intressant. Jag har köpt progesterall och på tuben har det stått att man ska ta en klick som en ärta eller kikärta morgon och kväll. 80 ml är ju en fjärdedels tub varje dag. Är du säker på att det är det du tagit, eller har du använt ett annat märke? 
    Tack för att du svarar, man vill ju verkligen hitta ett sätt att få det att fungera. 

  • Anonym (Progesterall)

    Går efter sidan hormoni.

    Där står det;

    Ja, du kan använda progesteronkräm när du är gravid. Det är inte för sent att börja och eftersom du har ett missfall bakom dig kan det vara bra att använda progesteron för säkerhets skull. Du behöver inte kolla nivån av progesteron först.

    Har man inte tidigare haft något missfall finns ingen anledning att använda progesteron under graviditeten även om man kan göra det, det är inte farligt.

    Börja med minst 60mg per dag uppdelat på morgon och kväll. Du kan successivt höja upp till 100mg, mer än så behövs inte. Använd krämen varje dag utan något uppehåll fram till och med vecka 12. Efter det kan du successivt sänka krämen med 10-20mg per vecka tills du upphör helt.

    Alltså, säg att du är uppe i 100mg per dag vid vecka 12. Veckan efter tar du 80mg per dag, veckan därefter 60mg per dag, veckan efter det 40mg per dag, sista veckan 20mg per dag och sedan slutar du.

    Runt ca vecka 12 börjar moderkakan ta över uppgiften att producera progesteron från gulkroppen och då bildas betydligt högre mängder. Det gör att risken för missfall pga progesteronbrist mycket lägre efter vecka 12.

    Missfall kan dock även bero på genetiska fel och det kan inte progesteron förhindra på något sätt.

  • syntharen

    Jag har haft 4 mf/ma varav 3 bekräftade med ultraljud. Har gjort utredning som inte visade några fel. Blev gravid igen efter missfallsutredningen blev klar och nu är jag i v 33, 34 imorgon. Jag har inte tagit nåt eller gjort nåt annorlunda mer än lite större doser D-vitamin från och med några månader innan jag blev gravid. Har även tidigare gjort ivf med progesteron, tagit trombyl och ändå fått missfall.

    Visst kan läkemedel hjälpa en del men ibland har man bara otur (det var vad jag och min man fick höra efter missfallsutredningen och det verkar ju så eftersom vi nu väntar ett syskon till vår 6-åring ) och till slut funkar det. Hoppas din lilla vill stanna kvar och utveckls normalt den här gången. Lycka till.

  • elisa san

    Det är alltid lika underbart att höra att det kan gå bra och att det går bra för andra efter en massa tråkigheter. Stort grattis till er! Och tack för ditt svar, varje historia hjälper på något vis. Man känner sig lätt väldigt ensam när alla ens vänner har "normala" liv där ett graviditetsbesked är ett stort glädjebesked sm betyder att de ska ha barn. 
    Just nu satsar jag egentligen bara på att ta det lugnt, inte bli stressad och orolig utan bara försöker säga mig att livet är som det är, det här är något jag inte styr över utan jag kan bara glida med och hoppas det går vägen. 

    Tack för att du delade med dig! 

  • KattenH81

    Har det gått bra för dig denna gång? Har själv haft tre mf under de senaste månaderna och är nu snart inne i mf-utredning! Började med att ta TSH och eftersom det låg på 2,6 fick jag börja knapra 50mg Levaxin om dan o en månad - därefter nytt prov samtidigt som jag lämnar alla andra prov i mf-utredningen!

  • elisa san

    Hej!

    Jag har nu nått v 15 + 4 och fram till si måndags har det varit underbart, jag har börjat slappna av och våga njuta och till och med planera lite. Sett den på ul v 10+3 och 13+ 2. Nu har jag fått en ny tid för ul nästa vecka eftersom jag fått en ljusbrun flytning och är jätteorolig. Det är så det har visat sig de andra gångerna. Så det känns fruktansvärt nervöst. Jag klamrar mig fast vid att det gått så mycket bättre den här gången, innan har de avstannat runt v 6-7 och nu levde den och sträckte på sig och var underbart i v 14. Men ändå, svårt att undkomma tankarna. Eller snarare drömmarna, jag drömmer mardrömmar om missfall på nätterna. 

    Men annars har det gått bra. Jag hade ju inga anmärkningar på utredningen, ibland önskar jag nästan att det varit något så man hade någon orsak. Nu när du får ordning på dina sköldkörtelnivåer så kommer det säkert gå finfint nästa gång! Hur har dina missfall sett ut om man får fråga?

  • KattenH81

    Mina mf har börjat med brun flytning men har varit tidiga. Det första, v8+4, i oktober i fjol så fick jag en liten brun flytning på en fredag och under kördagen började jag blöda rejält. Blev akuten till sist då jag "blödde för mycket". Till sist skrapning.
    Det andra var i april, v6+4, tog en cb digital på en mån som visade för få veckor så förstod vad som var på gång. Brun flytning ons och blödningar började på torsdagen. Var som en kraftigare mens. Nu sist plussade jag väldigt tidigt, redan 9 dar efter ÄL, 5 dar före BIM. På BIM fick jag en liten brun flytning. Sen kom och gick det under 8 dar och till sist började jag blöda. Denna gång kom jag bara till v5+1 men blödde i tre veckor med starka tester... Så alla tre har varit väldigt olika! Gemensamt är att jag aldrig sett dem på VUL, bara sett den tomma livmodern efter på kontroll. Så det är ju väldigt bra för dig tänker jag!! Med dottern var det svårt att bli gravid (ivf) men då hade jag inte en tanke på mf och fick se hjärtat slå i v9! Sen var d inga problem!
    Nått läkarna sagt till mig nu är att i 50% av fallen som man blöder som gravid är det ingen fara! Så det är också bra odds!

  • Hellen28

    Hej,

    Först och främst vill jag säga Grattis till alla er som nu plussar efter era MF och MA. Men jag tänkte be om er expertis då jag tror jag själv kanske fått ett MA nu i vecka 5 .. eller 4 + 5 ? vet inte hur man räknar, men jag skulle iaf haft mens i tisdag!


    Jag hade tidigare - dagarna vid mens - alla symptom för graviditet (och plussade) men de har liksom mattats av nu.Igår hade jag fortfarande lite molvärk, törstig, lätt huvudvärk, ont i svanken och förbaskat ömma bröst och bröstvårtor.
    Men det började med att jag igår eftermiddag inte kände mig särskilt gravid längre. Är inte illamående, inte yr och jag vet inte. Bara svag molvärk som jag haft alla andra dagar.
    Någon som upplevt/upplever att symptomen kan trappas av istället för att öka? Funderar på om det var den stora omställningen i början som gav mig rejält med symptom men som nu ligger på en "bra nivå"... Eller betyder detta MF/MA?

    Tidigare var det:


    Slutet av förra veckan - överdrivet sugen på mat och åt oftare än jag brukar (inget jag tänkte på då) började får ömma bröst (vilket jag alltid får) men upplevde även yrsel.
    Måndags - Gick hem tidigare från jobbet på grund av illamående, yrsel och koncentrationssvårigheter. Sa till min kille att "Det känns fasiken som jag har en melon i magen, så menssvullen är jag" Började bli extra törstig och var hård i magen.
    Tisdag - fortfarande ömma bröst, törstig, kissade lite oftare, hård i magen, lätt mensvärk men ingen mens och fortfarande yr. Sex på kvällen.
    Onsdag - mensvärk men ingen mens. Tog ett test på morgonen och det visade ett tydligt extra streck!
    Torsdag/fredag morgon: mycket vatten, brösten/bröstvårtorna blev ömmare, lätt molande värk ibland, molande värk i svanken, irriterad, gasig i magen, otroligt törstig, mindre yrslig och illamåendet avtog.

    Någon som upplevt detta och som varit lyckat gravid eller är det MF/MA? jag har inga blödningar alls, inte ens pyttelite rosa/brunt.
  • KattenH81

    Hellen28 - jättesvårt att säga. Så länge du inte har någon färgad flytning eller blödning kan du nog vara lugn. Det jag gjort för att ha lite "kontroll över situationen" är att jag testat CB digital några ggr för att se att veckorna ökar som de ska. I övrigt finns inte mycket att göra som jag kan komma på!

  • Hellen28
    KattenH81 skrev 2016-10-09 16:04:22 följande:

    Hellen28 - jättesvårt att säga. Så länge du inte har någon färgad flytning eller blödning kan du nog vara lugn. Det jag gjort för att ha lite "kontroll över situationen" är att jag testat CB digital några ggr för att se att veckorna ökar som de ska. I övrigt finns inte mycket att göra som jag kan komma på!


    Ja, det är ju så individuellt. Det enda positiva är att jag nu för bara en timme sedan började må lite illa igen.
    Nä, inga färgade flytningar så långt ögat kan nå, så det är positivt!
    CB digital - är det ett vanligt graviditetstest eller är det något som mäter HCG-nivån? 


    Såg att du hade några MF i bagaget, verkligen tråkigt :( Hoppas det är din tur snart och att det går vägen för dig. 

  • KattenH81
    Hellen28 skrev 2016-10-09 16:56:17 följande:

    Ja, det är ju så individuellt. Det enda positiva är att jag nu för bara en timme sedan började må lite illa igen.
    Nä, inga färgade flytningar så långt ögat kan nå, så det är positivt!
    CB digital - är det ett vanligt graviditetstest eller är det något som mäter HCG-nivån? 


    Såg att du hade några MF i bagaget, verkligen tråkigt :( Hoppas det är din tur snart och att det går vägen för dig. 


    Har tagit sån med veckoindikator, de visar v1-2, sen v2-3 och därefter 3+
    Senaste två missfallen har det inte slagit om till 3+ och nåra dar senare har jag börjat blöda.
    För mig har alltid färgade och flytningar kommit först. Lagom till att det börjat blöda har sen alla symptom försvunnit.

    Tack så mycket! Är övertygad om att det ger sig snart! Kanske blir nåra mf till men sen så!
  • elisa san

    I mina 3 MA så har jag alltid fått någon brun flytning någon gång runt v 6 och sen har det känts som att symtomen har avklingat. Det har varit stor skillnad mot denna gången då symptomen som illamående, trötthet, huvudvärk, törstig snarare ökade under de första veckorna. 
    Däremot så ökade det inte konstant i början, utan det var rätt försiktigt först, så kom det igång sen runt v 6-7. Man det har gått lite upp och ner med symtomen, så jag tror inte du ska bli orolig bra för att du mår bättre några dagar. Men jag vet hur lätt det är, man vill ha "bevis" hela tiden, mår man inte illa blir man ledsen, osv. 

    Jag tror som de andra skriver att det finns inte mycket du kan göra så tidigt än att vänta. Jag har sett till att få tidiga ultraljud eftersom mitt första fick jag veta först i v 12 och det dog typ v 6 trodde dom. Så sen har jag gått på ultraljud runt v 8 för att se om det varit något. Men det är inte alltid mödravården har tid med en, det är definitivt värt att gå privat då för att få lite lugn i själen om man är mycket orolig. Jag tror det är bra att vänta till v 8, då får man ett rätt säkert svar direkt. Många som går tidigare verkar få rätt oklara svar och sen behöva göra fler ultraljud. Men det kanske beror lite på vart man gör det, jag vet inte. 

    Jag hoppas det går bra för dig! 

  • Hellen28
    elisa san skrev 2016-10-10 16:45:15 följande:

    I mina 3 MA så har jag alltid fått någon brun flytning någon gång runt v 6 och sen har det känts som att symtomen har avklingat. Det har varit stor skillnad mot denna gången då symptomen som illamående, trötthet, huvudvärk, törstig snarare ökade under de första veckorna. 

    Däremot så ökade det inte konstant i början, utan det var rätt försiktigt först, så kom det igång sen runt v 6-7. Man det har gått lite upp och ner med symtomen, så jag tror inte du ska bli orolig bra för att du mår bättre några dagar. Men jag vet hur lätt det är, man vill ha "bevis" hela tiden, mår man inte illa blir man ledsen, osv. 

    Jag tror som de andra skriver att det finns inte mycket du kan göra så tidigt än att vänta. Jag har sett till att få tidiga ultraljud eftersom mitt första fick jag veta först i v 12 och det dog typ v 6 trodde dom. Så sen har jag gått på ultraljud runt v 8 för att se om det varit något. Men det är inte alltid mödravården har tid med en, det är definitivt värt att gå privat då för att få lite lugn i själen om man är mycket orolig. Jag tror det är bra att vänta till v 8, då får man ett rätt säkert svar direkt. Många som går tidigare verkar få rätt oklara svar och sen behöva göra fler ultraljud. Men det kanske beror lite på vart man gör det, jag vet inte. 

    Jag hoppas det går bra för dig! 


    Ja, det är som du säger, att man vill ha bevis på att man faktiskt fortfarande är gravid!

    Ja, jag får ringa imorgon, då är jag enligt graviditetskalendern i vecka 6. Eller räknar man från ÄL?!? För då är jag i vecka 4 imorgon...
Svar på tråden tre missfall - gravid igen. tips, erfarenheter?