• Anonym (Kaffedraken)

    Hur kommer vi överrens?

    Hej

    Jag och min sambo bråkar alltid om mina svärföräldrar eller mer specifikt min svärmor.

    Jag mår otroligr dåligt av att umgås med min svärmor, hon är riktigt elak mot mig varenda gång vi träffas, och helst när min sambo är "borta" på toaletten eller liknanade. Det kan handla om att nedvärdera allt jag säger, försöka trycka ner mig i min föräldraroll, bara vara allmänt otrevlig när jag säger något eller prata skit om mig till hennes vänner/kollegor (jag har en vän som arbetar på samma avdelning som henne som hon inte vet om känner mig), ignorera mig, sitta med ryggen helt vänd mot mig en hel kväll på en middag för att slippa/utesluta(?) mib från resterande sällskap och så vidare. Jag har pratat med henne själv och förklarat hur jag känner, men tyvärr blev det ingen skillnad. Min sambo tycker att allt ät mitt fel, och mitt ansvar fast jag aldrog behandlat henne illa... Kan självklart förstå att han "skyddar" sin mamma men tyvärr är det här ett stort problem i vårt förhållande.

    Jag har sagt att hon är välkommen hit, men att jag inte vill umgås mer än vad jag behöver med henne eftersom jag alltid mår dåligt flera dagar efter.

    Nu kommer vi till problemet här att vi har en son på 1år, som han vill att hon ska vara barnvakt till.. Jag kan tillägga att hon träffar honom ca 1 gång i månaden i ca 1 timma varje gång. Min son är otroligt mammig och eftersom min sambo jobbar JÄMT så har han bara varit själv med vår son 2 gånger under den här perioden. Min mamma hjälper mig ofta här hemma eftersom min sambo alltid är bortrest/jobbar, åker iväg med henne på semester ca 2-3gånger om året och umgås minst en heldag per vecka. Sonen går till henne innan han går till sin pappa. Min som har även stark äggallergi som kräver medicinering och varje gång vi varit med farmor har hon köpt med sig saker han inte kan äta så hag litar verkligen inte på henne där heller, hon arbetar även på sjukhus och direkt när jag förklarar för henne att han är JÄTTE allergisk och att han inte ens får ha kakan i handen så förklarar hon för mig att "snälla, jag vet hur man hanterar allergier och vad som krävs" dock känner inte jag att hon vet de.

    Jag vågar verkligen inte lämna i från mig vår son till henne en kväll, jag skulle verkligen inte kunna slappna av, men vet att detta kommer bli ett stort bråk här hemma.. Har sagt innan att hon gärna får börja med att träfa honom oftare här hemma först, för att sen kanske kunna va själv med honom i lekparken för att sen utöka tiden för att både sonen och jag ska vänja oss, men tyvärr så har hon inte "tid" eller lust att komma hit när sambon inte är hemma..

    Hur hade ni gjort? Behöver verkligen hjälp för jag är så less på den här skiten!

  • Svar på tråden Hur kommer vi överrens?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag hade aldrig lämnat honom till henne. Eller till någon annan som han inte känner.

  • Anonym (Kaffedraken)

    du behöver ju din sambo på din sida i detta. Låter inte bra hur han hanterar det. Du kan spela in på mobilen nästa gång hon säger otrevliga saker när han inte är med, så att  han får lyssna på det sen efter.På de flesta mobiler brukar det vara att bara trycka igång röstinspelning, hon behöver inte märka det. 

    givetvis inget bortlämnande till en person som inte kan fatta om en person är allergisk och givetvis bör ett barn få lära känna någon i mindre doser innan den ska vara barnvakt. stå på dig! Om din sambo tycker olika, får du försöka få honom att objektivt tänka på barnet, inte att det handlar om hans mamma!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag tror tyvärr inte att ni kommer att komma överens förrän din partner varit föräldraledig och haft ensamt ansvar för barnet en längre tid.
    Forskning visar att ifall man delar på föräldraledigheten så håller förhållandet mycket längre än om bara den ena tar större delen av FL och det är ju inte konstigt alls då den ena inte har sett hela bilden och har förståelse för den andres vardag.

    Kräv att ni delar på FL och låt partnern ta ett stort ansvar för barnet, då kommer säkert partnern på att mycket som du säger/vill/kräver beror på att det är viktigt för barnet...

  • Anonym (Kaffedraken)

    Tycker du ska tala om för din man att bara för att han känner och litar på sin mor så kan inte hans känslor per automatik överföras till ert barn. farmor får lägga tid på sitt barnbarn om han ska känna sig trygg med farmor.

    Jag hade aldrig lämnat mitt barn hos henne, men försök att undvik att prata om henne när ni diskuterar detta. För att undvika bråk så ska du prata om ditt perspektiv och ditt barns perspektiv istället för att påpeka farmors brister.

    Säg att DU inte är trygg med att släppa iväg ditt barn, att HAN måste visa att han VILL vara hos farmor..etc

Svar på tråden Hur kommer vi överrens?