• calabalic

    När kom fördelarna för er med barn tätt (runt 12 mån)?

    Jag är i v.40 och sonen på 13 mån ska bli storebror vilken dag som helst. Det var egentligen inte tänkt att bli så tätt men nu blev det så.

    Jag grubblar nu mycket på hur det ska gå med två barn så tätt. Hur vi ska orka och hur mycket det kommer tära på relationen. Är helt inställd på att det kommer bli kämpigt, sonen är visserligen ganska lugn och snäll men man måste ju ha konstant uppsikt och engagemang plus att han sover väldigt dåligt på nätterna fortfarande. Men vi har fixat så både jag och mannen är föräldralediga på heltid första 6 mån.

    Det jag undrar är, ni som har barn med ca 12 mån emellan - hur lång tid tog det för er innan fördelarna började komma? Hur många år ska man räkna med blir extra kämpiga med barn tätt? Vad var jobbigast?

  • Svar på tråden När kom fördelarna för er med barn tätt (runt 12 mån)?
  • Pixelsnoppan

    Hej!

    Jag har två barn o de är 361 dagar mellan dom. Inte planerat. 

    De var kämpigt när de va små, men nu är det ok. Båda barnen är så olika som natt o dag, men de leker mkt med varann. Nackdel kan jag känna är att man försöker lära de samma saker o att man liksom glömmer att de ändå är olika ålder på dom.

    361 dagar kan gör mkt skillnad. 

    Jag var hemma tills den äldsta var ca 3.8 år.. sen börja de dagis. =) 

  • ssa123

    14 mån mellan våra två första, som idag är 11 och 12 år.

    Jag kan helt ärligt tycka att det flöt på superbra. Den äldre sov hela nätterna när bebis kom, men var galet aktiv på dagtid.

    Antingen hade vi tur, eller så kände bebisen på sig att det inte löntes försöka ta utrymme, för han var grymt lugn och snäll första sex månaderna.

    Vi hade den äldre på 15h på föris och sambon jobbade.

    Nackdelarna tycker jag var mer ekonomiska.

    Bebis kunde aldrig ärva något, eftersom den äldre fortfarande använde sakerna, såsom bilstol matsol spjälsäng osv. Och det hänger med än idag gällande cyklar skridskor skidor mm.

    Annars har syskonen haft SÅ gott av varandra. Lekt massor väldigt sällan bråk osv.

    Tyvärr har vi ofta behandlat dem som jämnåriga. Jag kan önska att vi tidigare varit mer tydliga med stor och liten. Att tex stora kunde fått ha lite senare läggtid

  • Anonym (Nnn)
    Pixelsnoppan skrev 2016-08-12 14:25:19 följande:

    Hej!

    Jag har två barn o de är 361 dagar mellan dom. Inte planerat. 

    De var kämpigt när de va små, men nu är det ok. Båda barnen är så olika som natt o dag, men de leker mkt med varann. Nackdel kan jag känna är att man försöker lära de samma saker o att man liksom glömmer att de ändå är olika ålder på dom.

    361 dagar kan gör mkt skillnad. 

    Jag var hemma tills den äldsta var ca 3.8 år.. sen börja de dagis. =) 


    Cirka 3.8 år?
Svar på tråden När kom fördelarna för er med barn tätt (runt 12 mån)?