Ryckande ögonlock
Mina ögonlock har under de senaste veckorna börjat rycka jättemycket. Det är jättejobbigt och jag vet inte vad jag ska göra för att få det att sluta.
Vad tror ni att det beror på, kan det vara stress?
Tack för svaren!
Mina ögonlock har under de senaste veckorna börjat rycka jättemycket. Det är jättejobbigt och jag vet inte vad jag ska göra för att få det att sluta.
Vad tror ni att det beror på, kan det vara stress?
Tack för svaren!
Jag brukar oxå ha det. I perioder blir det mer. Det har säkert olika anledningar. Stress låter inte helt orimligt. Men visst är det irriterande!
Jag brukar massera vid tinningarna. Jag gör cirkelformade rörelser med fingertopparna. Det underlättar.
japps kan vara som du skriver ett tecken på stress, dlig sömn är en annan bidragande faktos. Det är ingen fara mest irriterande bara så försök att vila lite så går det nog över snart.
// Linda
kan det vara nåt som kallas tics då?
Jag har hört att sånt kommer när man har en förkylning på gång... det är jättejobbigt när det håller på, men brukar gå över rätt snabbt !
Tics är ofta av en kraftigare karaktär och medveten (men kanske ofrivillig) ryckning. Ryckande ögonlock är neurologiskt och inte något man kan påverka.
Jag har haft så någon gång, och då hörde jag att det var pga sömnbrist. Mitt höll bara i sig en dag, men du kanske är trött hela tiden?
Jobbigt det där. Mitt ögonlock ryckte i 8 månader när jag väntade min dotter. Så fort hon va ute va symtomen borta.
Mem du är kanske inte gravid?
Tics är det nog inte. Det föds man oftast med å det är okontrollerade ryckningar som tex knycker på axlarna eller med huvudet. bla
du kanske behöver glasögon....
Ang tics. Man föds inte med tics, det utvecklas, oftast under undre skolåldern.
Sånt där har jag haft i perioder jag också, det är vanligt.
Ja så kanske det va...Men kontrollerade rörelser kan det väl knappast kallas?
Har alltid så när jag är stressad och sovit dåligt!
Min kompis hade jättejobbiga ryckningar i ögonen när hon var gravid. Hennes bm sa åt henne att äta mycket bananer, det skulle hjälpa. Tydligen menade hon att man behöver mer kalium. Eller något åt det hållet i alla fall. Det låter helt vansinnigt och det stämmer förmodligen inte alls, men sanningen är den att det funkar för oss. Det slutade rycka för min kompis. Jag käkar numera en klase bananer när jag har ryckningar och det slutar sen. Om det verkligen beror på bananerna vet jag inte, kanske har det en stark placeboeffekt på mig
Så det är inte så ovanligt? Stress kan jag tänka mig, men egentligen har jag inte sovit så dåligt så länge som ryckningarna har pågått, fast jag har sovit dåligt senaste veckan.
Gravid? Nja, möjligheten finns ju, men chansen är nog inte så stor. Sen vet jag inte riktigt när ryckningarna började, men det var ju några veckor sen, säkert innan jag hade min senaste mens. Kan det varaett gravsymptom?
Grisen81: Har redan glasögon, använder linser så det beror nog inte på det.
- betyder ju att någon vill älska med dig!!
Precis som pling i öronen betyder att nån tänker på dig..
Zoffelie, jag uttryckte mig knasigt. Det jag menade var att det skiljer sig från nervryckningar som man inte kan göra ngt åt.
Tics är ofrivilliga muskelsammandragningar och de kan man, med lite träning, kontrollera och fördröja ett tag. OT, sorry.
Det här med tics verkar många ha felaktiga uppfattningar om. Då kan jag bara inte låta bli att berätta vad det egentligen är, kalla mig ticspolisen eller så är själva påpekandet ett tics som jag har
TS, Hur är det med nervryckningarna nu då? Har oxå hört att många känner av sånt innan de blir förkylda.
Hoppas att det går över, utan förkylning som påföljd förstås
Hej svejs! Har också haft exakt det du beskriver i perioder. Tack och lov så syns det ju inte men det är ju OTROLIGT störande. Ta det bara lugnt så ska du se att det går över--det gör det alltid!
hade såna ryckningar i ena ögat under ett par veckor i höstas, inte roligt och stackars den så har det under nästan hela grav! Mina bara slutade och har ingen aning om varför de kom eller slutade.
I vanliga fall rycker det bara en lite stund. Jag har nog ganska mycket såna ryckningar lite har och var på kroppen, ibland känns de bara, men ibland syns de också, det kan se lite komiskt ut.