• Sojabönan

ska flytta till Örebro inom kort - barnvänligt område?!

Nej tyvärr. I några hus finns det men i de flesta finns bara trappor.

Hej 

Jag ska flytta till Örebro inom kort med min lille son på 7 månader. Jag undrar var/vilka områden i Örebro ni rekommenderar att man flyttar till med ett litet barn om man vill ha ...

lugn och ro (inga problemområden!)
    nära till bra förskolor (vilken förskola rekommenderas i sånt fall?)
    nära mataffärer
    nära grönområden
    nära kommunikationer
    annat man bör ha i åtanke?

Har för övrigt ca 16 års kötid hos Öbo och vet inte riktigt när jag ska slå till?!

Just nu har jag spanat in två objekt, dels i Rosta (stjärnhusen - ingen hiss!) samt på Norr (Längbrotorg - har hiss!).

Tack på förhand!
  • Svar på tråden ska flytta till Örebro inom kort - barnvänligt område?!
  • Prästkragen

Jag är i samma situation som du och har också en liten kille några månader äldre än din. Nu har vi inte flyttat riktigt än, men från vad jag hört ska Sörbyängen, Sörby, Rynninge och Almby vara bäst!

Kanske att Sörbyängen är allra barnvänligast.

• whisler

Bor själv i Almby o kan som ovan rekommendera Sörby, Rynninge. Vill man ut lite så är Adolfsberg o Ekeby-Almby bra.

• lillaliiisa

Rosta har varit ett lite sämre område tidigare, men som det är nu skulle jag mer än gärna bosätta mig där. Fina innergårdar (=bilfritt), mycket nära matbutiker, vackra promenadstråk kring ån och i princip gångavstånd till centrum. 

Norr, om man bor i lägenhet, är inte lika barnvänligt. Mer trafik och tråkigare natur. Plus på norrsidan är att det ofta är lite lugnare (då menar jag med grannar) och är nära till naturen kring Naturens Hus mm.

De flesta områden i Örebro är fina.
    Det byggs också mycket nytt.

Vill man bo lite närmare stan är väl Almby, Norr, Öster, Sörby, Sörbyängen, Rosta och områdena kring Trängens IP (typ Idrottsvägen och liknande) bäst. 

Är det ok att bo lite längre från stan är Lundby, Ekeby-Almby, Adolfsberg (som egentligen är rätt nära), Mosås, Karlslund, Björkhaga, Hjärsta och Rynninge förslag på bra områden.

Så länge du håller dig borta från områden som Brickebacken, Oxhagen, Varberga och Vivalla är det lugnt. Markbacken, Baronbackarna och Mellringe är också områden som jag skulle tycka är sådär att bo i. 

Lycka till.

Svar på tråden ska flytta till Örebro inom kort - barnvänligt område?!