• Anonym (Amanda)

Nån som jobbar på FK med aktivitetsersättning?

Jag har sökt jobb på FK (inom aktivitetsersättning) och har lite frågor till er som jobbar på FK:)

- Vad är skillnaden (i arbetsuppgifter) mellan personlig handläggare och försäkringshandläggare?
    - Hur ser arbetsbelastningen ut, är det så hemskt och stressigt som man läst om?
    - Jobba hemifrån- får man det? (Har läst att vissa kontor erbjuder det?)
    - Hur ser introduktionen ut?
    - Sitter man i kontorslandskap med egen "fast" telefon eller hur fungerar det?
    - Hur är lönen (för den med gymnasieutbildning resp. högskoleutb)?

Hoppas på nåt svar:)

• Svar på tråden Nån som jobbar på FK med aktivitetsersättning?
  • Anonym (FK)

Aktivitetsersättning kan jag inte men aktivitetsstöd. Det var inte det du menade?

• Anonym (Amanda)

Det är de jag menar!:)

• Domesticgoddess

Hej ts,

Jag jobbar inte med aktivitetsstöd utan som personlig handläggare men kan förhoppningsvis ge dig en liten inblick ändå :)

Generellt kan sägas att hemmajobb är ok så länge man har en anledning till det ; tex hantverkare som ska komma el barn som är hemma sjuka. Det är inte tänkt att man ska jobba hemifrån bara för att m det varierar fr chef tlll chef hur strikta de är vad gäller anledningen.

Vad gäller stressnivån kan jag inte uttala mig men vet däremot att kollegor som upplevt rollen som personlig handläggare alltför stressig / krävande har gått över till att arbeta med aktivitetsstöd (och även med aktivitetsersättning / sjukersättning, i mindre omfattning.

Ingångslön för en personlig handläggare med adekvat högskoleutbildning + relevant arbetslivserfarenhet är i snitt runt 30'. Som försäkringshandläggare finns inget krav på högskoleutbildning / tjänsten anses vara mindre kvalificerad så lönen lär vara lägre men osäker på exakt hur mkt. Kan fråga runt om du vill? - den största nackdelen med att jobba på FK är att löneutvecklingen är usel så det är enormt viktigt med en skälig ingångslön. Fördelarna är generös flex + semester!

Hoppas det var till lite hjälp!

• Anonym (FK)

Kan bara svara ang aktivitetsstöd och då alltså inte som personlig handläggare.

Lönen spelar ingen roll om du har gymnasieutbildning eller högskola. Ingångslönen är i princip lika för alla. Ligger säkert runt nu 22.000 skulle jag tro.

Arbetsuppgifterna är monotona. Ja, det är stressigt och mycket information att ta in. Introduktionen är ett par veckors utbildning i olika etapper. Det tar ca 6 - 12 månader innan man kan förmånen helt och således kan jobba hemifrån. Olika från chef till chef hur vidare man får jobba hemma eller inte. Inget att rekommendera innan man kan jobbet till 100%. Man behöver mycket hjälp i början och fråga sina kollegor.

Man sitter i kontorslandskap med många andra. Bara en liten tunn "skärm" mellan skrivborden. Egen fast telefon.

• Anonym (PHL)
    Anonym (FK) skrev 2016-08-09 23:02:31 följande:

Kan bara svara ang aktivitetsstöd och då alltså inte som personlig handläggare.

Lönen spelar ingen roll om du har gymnasieutbildning eller högskola. Ingångslönen är i princip lika för alla. Ligger säkert runt nu 22.000 skulle jag tro.

Arbetsuppgifterna är monotona. Ja, det är stressigt och mycket information att ta in. Introduktionen är ett par veckors utbildning i olika etapper. Det tar ca 6 - 12 månader innan man kan förmånen helt och således kan jobba hemifrån. Olika från chef till chef hur vidare man får jobba hemma eller inte. Inget att rekommendera innan man kan jobbet till 100%. Man behöver mycket hjälp i början och fråga sina kollegor.

Man sitter i kontorslandskap med många andra. Bara en liten tunn "skärm" mellan skrivborden. Egen fast telefon.

22 000?!? Är det sån skillnad mot att jobba med sjukpenning? Det måste ju spela roll om man har högskoleutbildning eller inte?

Jobbar på FK som personlig handläggare inom sjukförsäkring och fick 29 000 kr i ingångslön förra året. Har fil kand i sociologi och arbetslivserfarenhet.
  • Anonym (FK)

Ja det är sån skillnad eftersom Aktivitetsstöd bara kräver gymnasieutbildning. Sorgligt men sant.

• Anonym (?)
    Anonym (Amanda) skrev 2016-08-09 17:34:48 följande:

Det är de jag menar!:)

Alltså, ursäkta men hur kan du söka ett jobb där du inte ens vet vad de olika bidragen är?

Aktivitetsersättning är en sorts tidsbegränsad förtidspension för de under 30 år. Det har man 1-3 år i taget.

Aktivitetsstöd får man då man deltar i ett arbetsmarknadspolitiskt program.
  • Domesticgoddess

Nja, jag tycker att du är väl hård mot ts där, tror tex att de flesta av de som söker jobb inom tex fth el eu fam har en ytterst begränsad kunskap om vad förmånen ifråga innebär när de söker. Sedan är det ju onekligen en god idé att läsa in sig på det innan en evt intervju :)

Svar på tråden Nån som jobbar på FK med aktivitetsersättning?