• Anonym (Syster)

Jag är rädd, vad kommer att hända henne?

Min syster är snart 40 år. Bor i egen lägenhet med sin katt. Har gått särskola och går under LSS. Våran mamma har hand om hennes pengar och hjälper till med det.

Hon har ett lättare förståndshandikapp men ingen diagnos.

Nu har hon träffat en kille på drygt 20 år från ett annat land, de har träffats några veckor/ månader. Helt plötsligt har hon lyckats skaffa sig ett pass och följt han hem till sitt hemland och nu ska de gifta sig..hon säger sig ska vara borta till november och har sagt åt en kompis att ge katten mat och vatten ( den kompisen trodde det handlade om några dagar men vet nu läget och vi måste lösa detta med katten)

Problemet är att hon är väldigt naiv, har försökt skada sig själv för killar som sårat henne tidigare och vi är livrädd vad som kommer hända när hon är där. Hon kan knappt engelska och katastrof vore om hon blev med barn..vart ska vi vända oss för att få hjälp??

• Svar på tråden Jag är rädd, vad kommer att hända henne?
  • Anonym (nja)

Hon är vuxen och har all rätt att resa och gifta sig med vem hon vill. Så det kan ni inte göra nått åt. Dock förstår jag att ni är oroliga. Men samtidigt så tror ju jag att killens plan är att få uppehållstillstånd igenom henne. Så tror inte att nått kommer hända henne, i så fall försvinner ju hans biljett hit.

• Anonym (Syster)

Risk finns att hon blir med barn, barnet hamnar då hos soc. Eller blir kvar där.

Hon kommer ta bort sig när hon märker att han endast ville ha uppehållstillstånd. Hon har varit nära att göra det tidigare för en mindre sak. Så vi är mer än oroliga och att omyndigförklara hade kanske varit det bästa som man ser nu i efterhand..hon är ju som ett barn, detta är så fel.,nått borde kunna göras..

• Anonym (Dagisfröken)
    Anonym (Syster) skrev 2016-07-27 23:26:27 följande:

Risk finns att hon blir med barn, barnet hamnar då hos soc. Eller blir kvar där.

Hon kommer ta bort sig när hon märker att han endast ville ha uppehållstillstånd. Hon har varit nära att göra det tidigare för en mindre sak. Så vi är mer än oroliga och att omyndigförklara hade kanske varit det bästa som man ser nu i efterhand..hon är ju som ett barn, detta är så fel.,nått borde kunna göras..

Ta bort sig?
  • Anonym (Syster)

Ja, hon har försökt med det tidigare..

• Miss Skywalker

Kan ni inte prata med henne och försöka förklara hur det antagligen är?

• Anonym (Syster)

Problemet är att hon tycker bara vi tjatar och hon kommer stänga oss ute. Hon förstår ju inte..

• Anonym (Dagisfröken)
    Anonym (Syster) skrev 2016-07-27 23:43:55 följande:

Du menar försöka ta livet av sig? Förstod inte vad du menade först. Får hon någon hjälp? Samtalskontakt av nått slag? Hon måste ju utredas och få en diagnos och hjälp därefter.
  • Anonym (nja)
    Anonym (Syster) skrev 2016-07-27 23:26:27 följande:

Jag tror inte att han är särskilt intresserad av att göra henne med barn om hans enda syfte är att få uppehållstillstånd, eller så skiter han i vilket.

Men om det handlar om uppehållstillstånd så har ni tid på er. Gifter dom sig nu och lämnar in en ansökan så kommer det säkert ta 1-2 år innan han får några papper, sen måste dom va tillsammans i Sverige i minst 2 år innan han kan ansöka om permanent uppehållstillstånd, förstå då kan han lämna henne utan att riskera att bli av med sitt uppehållstillstånd. Så ni har i alla fall 3-4 år på er att hjälpa henne. Men sen exakt hur man ska hjälpa henne är ju svårare..

Men man kan idag inte omyndighetsförklara någon. Du skrev att din mamma hade hand om ekonomin, är hon på papper hennes godeman? Se annars till att få igenom ett godmanskap så ni åtminstone har koll på hennes pengar. När dom är gifta sen så finns ju risken att han tar dom annars.
  • smulpaj01
    Anonym (Syster) skrev 2016-07-27 23:43:55 följande:

Försökt ta livet av sig eller vad betyder "ta bort sig"?

Är det ett farligt land?
  • Anonym (Mia)

Ring jurister på FUB och be om hjälp. Verkar det som om hennes ekonomi är i fara, hon blir sol&vårad så kan ni prova kontakta överförmyndarnämnden och be att dem utreder om hon behöver förvaltare.

Svar på tråden Jag är rädd, vad kommer att hända henne?