• Anonym (Unge)

Oförskämt?

Hej!

Jag var hemma hos en vän igår som nyligen fått barn. När jag såg henne tyckte jag hon var jättesöt och sade till de nyblivna föräldrarna: vilken söt liten unge! Då tittade min väns man på mig och upprepade ordet unge. Han var inte otrevlig eller nåt utan det var snarare så att han tittade frågande på mig, vad jag menade.

Då sade jag i stället att jag tycker att: hon är jättegullig och fin och då log han bara. Jag blev lite generad.

Nu undrar jag om det verkligen är konstigt eller märkligt att säga unge? Jag har själv en son på två år och ibland när jag pratar om honom säger jag unge. Ser inget fel i det.

Vad tycker ni? Är ordet unge ett skällsord eller vad?

• Svar på tråden Oförskämt?
  • Anonym (sa)

ordet "unge" har lite negativ klang. Bättre säga barn eller baby till nyblivna lyckliga föräldrar. 

Unge säger man mer som skällsord tex "grannens unge har repat vår bil" 

• Anonym (sa)

jag säger f.ö ibland ungar om mina egna barn, men då märker jag att visa i omgivningen höjer på ögonbrynen. 

Det finns ju ett uttryck: "egna barn och andras ungar" som väl sammanfattar skillnaden ganska bra 

• Anonym (Nopp)
    Anonym (sa) skrev 2016-07-28 09:36:22 följande:

ordet "unge" har lite negativ klang. Bättre säga barn eller baby till nyblivna lyckliga föräldrar. 

Unge säger man mer som skällsord tex "grannens unge har repat vår bil" 

Det där har jag aldrig upplevt. Att det skulle va nått negativt. Här säger alla unge, ofta "älskade unge" osv.
  • Anonym (G)

Visst kan unge användas istället för barn för att markera något negativt.

Men så som du sade det TS, så upplever  jag inte att det är negativt alls, tvärtom. Du gav en komplimang.

• BandAnna

Folk är så känsliga och lättkränkta hela tiden.  Unge/barn..spela roll.

• taquine

Vilket trams , jag säger unge både om andras och mina egna . 

BandAnna skrev 2016-07-28 09:56:13 följande:

Folk är så känsliga och lättkränkta hela tiden.  Unge/barn..spela roll.

Precis!
    Goodness me
Svar på tråden Oförskämt?