• IsabelH

Var du gravid?

Jag vill gärna veta om någon känt som jag och på vilken dag ni plussade sånafall. 

Jag har haft en jättekonstig månad. Jag hade ÄL måndag den 11/7 och kände redan på måndagen 18/7 veckan efter att något var märkligt, värk i nedre delen av magen, värk i svanken, illamående till och från, sura uppstötningar och plötslig hunger. Kan man känna dem symptomen så snabbt?
    Illamåendet och dem sura uppstötningarna minskade, men magvärken och ryggvärken fanns kvar fram till BIM -1 (i söndags 24/7) då jag fick en röd blödning i ett dygn och sedan endast bruna flytningar i två dagar, under dem dagarna försvann alla symptom nästan helt. De senaste två dagarna har jag varken fått röda eller bruna blödningar/flytningar och idag 28/7 kom värken i nedre delen av magen och i svanken tillbaka. Jag tog en gravtest på BIM +2 som var negativt. 

Är det någon utav er som haft liknande upplevelser och sedan varit gravida? Jag börjar undra om det är något annat som är fel. 

Tacksam för alla tankar och upplevelser ni vill dela med er av. 

• Svar på tråden Var du gravid?
  • augustibebis2016

Ägget fäster 5-7 dagar efter befruktning, då börjar kroppen utsöndra hormoner. Jag började må illa en vecka efter ÄL (gör jag aldrig annars) och är nu i vecka 36. Så det kan vara :)

• IsabelH

Tack för svar augustibebis2016 :) 

Inte någon annan som känner igen sig eller hade liknande upplevelser då ni plussade? 

• Cyanea

Det låter inte så lovande, tyvärr. Om du hade ÄL den 11:e och tog gravtest igår ska det ha visat rätt. Det är extremt ovanligt att man inte får plus så många dagar efter ägglossning. Att man plussar efter "BIM" är inte alls omöjligt, den spelar liksom ingen roll, men så långt efter ÄL är ytterst ytterst ovanligt. 

Å andra sidan är det inte omöjligt att du ägglossat senare. Kanske ägglossade du på måndagen den 18:e istället för veckan innan? I så fall är det istället lite för tidigt att testa. Det händer att ägglossning uteblir eller blir försenad, det är helt normalt och händer i princip alla någon gång per år. 

Lycka till! 

• IsabelH

Tack för svar, men min cykel ser ut så, jag hade mens mellan 25-28 juni och fick ägglossning efter 13 dagar, jag kan ha haft ägglossning den 12 juli också, jag testade med ÄL-test den 11 juli och fick positivt utslag och jag kände av mina ÄL-symptom både 11 och 12 juli. BIM var som sagt i måndags 25 juli så jag är nu på BIM +3, en dag med röd blödning och 1 dag med bruna flytningar, känns jättekonstigt och jag har haft ganska mycket värk i magen/svanken idag. Jag hade 14 dagar mellan ÄL och BIM, det är väl inge konstigt eller för lång tid? 

• Cyanea

Jag hänger inte riktigt med på vad du menar om jag ska vara ärlig. 

Vad jag menar är att om din ägglossning var 11:e eller 12:e så ska ett gravtest ha visat rätt svar. Negativt betyder att du inte är gravid. Det är extremt ovanligt att inte plussa så här många dagar efter ägglossning om man är gravid och det är en normal graviditet. Enda hoppet för att du ska plussa om ett tag är att du inte ägglossade då utan senare. 

Man kan få positiva ÄL-tester och ha symptom trots att ägget inte släpper. Det är inget ovanligt. För att konstatera ÄL bör man tempa eller göra ultraljud, annars kan man inte veta med säkerhet att ägget släppt. 

Kroppen är inte en maskin. Även om man 99 gånger av 100 har ägglossning och mens enligt ett visst mönster betyder det inte att det alltid är så. Har du ägglossat när du trodde och inte blött ännu är något märkligt. En vanlig lutealfas (tiden mellan ÄL och mens) är mellan 12-16 dagar och man blöder alltid om man ägglossat. Har du inte blött ordentligt än så har du antingen en sen ÄL eller inte fått någon alls. Graviditet är förstås möjlig om du ägglossade senare, men då är det inte tillräckligt långt gånget för att ge plus än. 

Svar på tråden Var du gravid?