• Dreambrother

Brott nedlagt på påhittade grunder. Vad är mina rättigheter?

Hej!

För drygt en vecka sedan blev jag påhoppad av en man på pendeltåget. Han betedde sig hotfullt mot mig. Helt oprovocerat knuffade han mig och hotade med att skjuta mig i huvudet samt initierade att han hade en pistol på sig.

Under hela resan innan hade han suttit i tlfnen och pratat med någon som han enligt samtalet var på väga till för att skjuta ihjäl honom av oklar anledning. Efter ett tag kom han fram till mig och det jag i grova drag beskrev ovan hände. Han tvingade mig att gå av annars skulle han skjuta mig i huvudet, samtidigt som han sa det hade han handen bakom ryggen nere i byxlinningen vilket antydde att han hade en pistol där. Jag gick såklart av. Ringde 112, anmälde, berättade vart tåget var på väg, vilket nummer det hade, hur mannen såg ut osv.

Nu idag fick jag ett beslut om att anmälan lagts ner pga motiveringen "Uppenbart att brottet inte går att  utreda" med motiveringen "Otillräckliga spaningsuppdrag" samt "Oklart vilken tunnelbanelinje". Enligt beslutet skedde detta 4 h efter min anmälan. Jag har kollat med SL som har kameror på alla nya pendeltåg vilket detta var ett av dessa, dom har även kameror på alla perronger. 

Jag är lite chockad, varför stoppade man inte tåget och gick ner och grep honom vid nästa station? Och hur kan man låga ner en förundersökning på påhittade grunder. Det kan omöjligt vara ok..?

Jag va helt övertygad om att jag skulle bli skjuten i huvudet den där dagen, jag känner mig otroligt kränkt efter händelsen, undviker pendeltåget och sover extremt dåligt med massor av mardrömmar...  

Någon som vet vad jag kan göra?

Är otroligt tacksam för all hjälp ang detta

• Svar på tråden Brott nedlagt på påhittade grunder. Vad är mina rättigheter?
  • Vickan I

Är inte en påhittad grund. Finns inte resurser att tillgå för att stoppa ett tåg för ett påstått olaga hot. Eftersom detta inte finns så finns det heller efteråt inte resurser att försöka utreda brottet. Dvs det finns inte uppgifter till vittnen eller fastställt id på gärningsmannen. Även om mannen syns på öv-film från pendeln (för övrigt ofta väldigt dålig kvalité på filmen), så läggs inte resurser på att gå ut med filmen för att försöka få allmänhet att identifiera mannen. Även om det skulle göras och lyckas så måste vittnen träda fram så att det inte uppstår en ord mot ord situation. Är tyvärr inte så enkelt. Ärendeinflödet är oerhört stort och poliserna få. Ärenden läggs ner. Ofta med grunden att gärningsmannen är okänd eller att brott inte går att styrka.

Det du kan göra är att överklaga nedläggningsbeslutet. Det ska stå på papperna du fått hem hur du gör. Dock kan jag inte se att beslutet kommer ändras.

• Dreambrother
    Vickan I skrev 2016-07-28 15:25:51 följande:

Är inte en påhittad grund. Finns inte resurser att tillgå för att stoppa ett tåg för ett påstått olaga hot. Eftersom detta inte finns så finns det heller efteråt inte resurser att försöka utreda brottet. Dvs det finns inte uppgifter till vittnen eller fastställt id på gärningsmannen. Även om mannen syns på öv-film från pendeln (för övrigt ofta väldigt dålig kvalité på filmen), så läggs inte resurser på att gå ut med filmen för att försöka få allmänhet att identifiera mannen. Även om det skulle göras och lyckas så måste vittnen träda fram så att det inte uppstår en ord mot ord situation. Är tyvärr inte så enkelt. Ärendeinflödet är oerhört stort och poliserna få. Ärenden läggs ner. Ofta med grunden att gärningsmannen är okänd eller att brott inte går att styrka.

Det du kan göra är att överklaga nedläggningsbeslutet. Det ska stå på papperna du fått hem hur du gör. Dock kan jag inte se att beslutet kommer ändras.

Tack för svar!

Så trots situationens eventuella allvar osv så finns det ingen lag eller rättighet för oss medborgare att polisen ska ingripa i en situation som denna utan det avgörs med andra ord lite utifrån vad poliserna som arbetar just den dagen har lust att göra i princip?
  • Vickan I

Nej det beror på hur många poliser som finns tillgängliga och vad som sker övrigt i distriktet samba tid. Det är ju ingen nyhet att det fattas en hel massa poliser och att ärenden inte hinner hanteras. Poliserna som jobbar ute beslutar inte själva vad de ska åka på för jobb och inte. De blir beordrade och omdirigerade att åka på jobben.

För den enskilde är ett olaga hot många ggr både traumatiskt och obehagligt, men tyvärr inte ovanligt att det sker och inte heller ett brott som prioriteras. Inte polisen som bestämmer det heller utan politikerna.

Summorna det skulle kosta att stoppa kollektivtrafiken. Inte bara det tåget, utan hela linjen måste stoppas tillfälligt. Inte alltid det finns en patrull att skicka heller. Verkligheten är dyster. Resursbristen är stor och fler poliser än någonsin slutar pga hur arbetssituationen är.

• Dreambrother
    Vickan I skrev 2016-07-28 16:23:13 följande:

Nej det beror på hur många poliser som finns tillgängliga och vad som sker övrigt i distriktet samba tid. Det är ju ingen nyhet att det fattas en hel massa poliser och att ärenden inte hinner hanteras. Poliserna som jobbar ute beslutar inte själva vad de ska åka på för jobb och inte. De blir beordrade och omdirigerade att åka på jobben.

För den enskilde är ett olaga hot många ggr både traumatiskt och obehagligt, men tyvärr inte ovanligt att det sker och inte heller ett brott som prioriteras. Inte polisen som bestämmer det heller utan politikerna.

Summorna det skulle kosta att stoppa kollektivtrafiken. Inte bara det tåget, utan hela linjen måste stoppas tillfälligt. Inte alltid det finns en patrull att skicka heller. Verkligheten är dyster. Resursbristen är stor och fler poliser än någonsin slutar pga hur arbetssituationen är.

Jag förstår. Helt galet...
    Men anledningen till den nedlagda förundersökningen är ju forts sakfel. Info ang pendellinje, tågnummer, vagnsnummer osv fanns, beskrivning av utseende, kläder, längd, accessoarer, kön osv fanns oxå. Borde det inte ha stått "Bristande resurser" eller liknande som anledning isf? Tycker det känns förnedrande att Man skrivit anledningar som inte stämmer...
  • Vickan I

Förstår hur du menar och förstår att texten tolkad så. Dock är de olika nedläggningsgrunderna som finns att välja på förskrivna och innefattar mer lagtekniskt än vad man först kanske tänker på när man läser meningen. Visst, det kanske hade funnits bättre nedläggningsgrund att välja i rullistan och en mer utförlig motivering att själv lägga till. Detta faller på den förundersökningsledare som tar beslutet.
    Men det ändrar egentligen ingenting.

Du kan ju överklaga för att påtala att uppgifter visst fanns, men det ändrar ju inte den tråkiga utgången med att ärendet är nedlagt.

Nu finns det ju inte en valbar grund som heter resursbrist. Skulle dock kanske vara bra för att få politiker att reagera.

• Dreambrother

Precis. Det är det jag menar. Om resurser är problemet så måste ju någon, tex jag, klaga för att det ska belysas. Du verkar väldigt kunnig i ämnet, jobbar du med detta? Du kanske kan berätta för mig hur jag potentiellt sett gör problematiken i det här fallet synlig och åstadkommer störst förändring?

• Dreambrother
    Vickan I skrev 2016-07-28 16:56:24 följande:

Förstår hur du menar och förstår att texten tolkad så. Dock är de olika nedläggningsgrunderna som finns att välja på förskrivna och innefattar mer lagtekniskt än vad man först kanske tänker på när man läser meningen. Visst, det kanske hade funnits bättre nedläggningsgrund att välja i rullistan och en mer utförlig motivering att själv lägga till. Detta faller på den förundersökningsledare som tar beslutet.
    Men det ändrar egentligen ingenting.

Du kan ju överklaga för att påtala att uppgifter visst fanns, men det ändrar ju inte den tråkiga utgången med att ärendet är nedlagt.

Nu finns det ju inte en valbar grund som heter resursbrist. Skulle dock kanske vara bra för att få politiker att reagera.

Missade "Citera" ditt förra inlägg så du kanske inte fick en notis om det jag skrev ovan?:)
  • Indiria

Sjukt obehagligt det du råkade ut för ts!

Jag är inte insatt i polisutredningar men jobbar på pendeln. Har själv varit med om att mitt tåg stoppades pga person med pistol på tåget. Polisen sprang genom tåget och grep personen. Något tåg stoppas i princip dagligen pga hotfulla resenärer.

Meddelade du på något sätt SL om vad som hade hänt eller ringde du bara polisen? Givetvis ska det räcka att bara ringa polisen tycker man men om de inte hör av sig till SL och killen grips direkt så kan jag tänka mig att det är svårt att identifiera mannen bara utifrån kamerorna. Dessutom är det inte alltid som de fungerar tyvärr.

Men riktigt pinsamt att de inte ens tog dina uppgifter korrekt! Tunnelbanelinje? Och påstod de att du hittat på allt?

• Vickan I

Har tyvärr ingen idé på förslag. Engagera dig politiskt? Det är på den nivån förändringen måste till. Mer resurser och det kostar pengar. Dem här problemen är tyvärr inget nytt och ingen nyhet.

• nevermind

Bättre att ringa hjälpnumret som finns utsatt här och var så SL skickar sina ordningsvakter.

• Dreambrother
    Indiria skrev 2016-07-29 05:45:10 följande:

Sjukt obehagligt det du råkade ut för ts!

Jag är inte insatt i polisutredningar men jobbar på pendeln. Har själv varit med om att mitt tåg stoppades pga person med pistol på tåget. Polisen sprang genom tåget och grep personen. Något tåg stoppas i princip dagligen pga hotfulla resenärer.

Meddelade du på något sätt SL om vad som hade hänt eller ringde du bara polisen? Givetvis ska det räcka att bara ringa polisen tycker man men om de inte hör av sig till SL och killen grips direkt så kan jag tänka mig att det är svårt att identifiera mannen bara utifrån kamerorna. Dessutom är det inte alltid som de fungerar tyvärr.

Men riktigt pinsamt att de inte ens tog dina uppgifter korrekt! Tunnelbanelinje? Och påstod de att du hittat på allt?

Ja, det var väldigt traumatiskt...
    Ringde bara 112, tänkte att dom i sin tur isf skulle kontakta SL. Känns ju som du sa lite konstigt att det inte ska räcka att ringa 112. Dom påstod inte att jag hittade på allt men eftersom jag angav att det va ett pendeltåg, vilket nummer det va och att det va på väg mot Älvsjö så känns det ju lite förnedrande att man avslår förundersökningen pga oklart vilken tunnelbanelinje det gällde...
  • Dreambrother
    Vickan I skrev 2016-07-29 08:08:37 följande:

Har tyvärr ingen idé på förslag. Engagera dig politiskt? Det är på den nivån förändringen måste till. Mer resurser och det kostar pengar. Dem här problemen är tyvärr inget nytt och ingen nyhet.

Jag tänker att om man vill engagera sig politiskt i sånna här frågor så är det oxå bra med exempel där bristande resurser gjort att man missat en sån här händelse. Så även av den anledningen tycker jag det är viktigt att driva saken vidare
  • Dreambrother
    nevermind skrev 2016-07-29 21:42:19 följande:

Bättre att ringa hjälpnumret som finns utsatt här och var så SL skickar sina ordningsvakter.

Känns inte så schysst att skicka ut ordningsvakter på en instabil drogpåverkad kille med en eventuell pistol på sig... Men om det är det bästa alternativet så är det ju helt sjukt att inte 112 har möjlighet att kontakta dom omgående och skick ut dom... 
  • nevermind
    Dreambrother skrev 2016-08-01 02:13:17 följande:
    Känns inte så schysst att skicka ut ordningsvakter på en instabil drogpåverkad kille med en eventuell pistol på sig... Men om det är det bästa alternativet så är det ju helt sjukt att inte 112 har möjlighet att kontakta dom omgående och skick ut dom... 
    Beslutet är ju vakternas, men förstår att man inte vill skicka dit dom.
  • Indiria

De skickar inte ut ordningsvakter i såna lägen, SL kontaktar isf själva polisen som får rycka ut.

• flygrl

Kefft som fan det funkar så här. Jag litar tyvärr inte alls på polisen skulle komma om jag va i trubbel och larmade.

Jag tycker det e dubbelt fel dom inte tog tag i ärendet då det ju inte "enbart" va TS som angreps och hotades utan också att personen kunde antas va på väg för mörda en person. TS hade ju hört honom snacka om sånt innan han själv blev hotad. :/

Ok, han kanske inte hade hade nån pistol utan bara bluffade & kanske inte skulle skjuta nån utan enbart spelade tuffing MEN risken finns ju. :(

• Dreambrother
    flygrl skrev 2016-08-01 17:19:22 följande:

Kefft som fan det funkar så här. Jag litar tyvärr inte alls på polisen skulle komma om jag va i trubbel och larmade.

Jag tycker det e dubbelt fel dom inte tog tag i ärendet då det ju inte "enbart" va TS som angreps och hotades utan också att personen kunde antas va på väg för mörda en person. TS hade ju hört honom snacka om sånt innan han själv blev hotad. :/

Ok, han kanske inte hade hade nån pistol utan bara bluffade & kanske inte skulle skjuta nån utan enbart spelade tuffing MEN risken finns ju. :(

Jag håller med. Jag är verkligen helt chockad över att det funkar såhär. Det skrämmer mig av två anledningar, dels för att brott kan begås utan konsekvenser men oxå för att folk kommer börja ta saker i egna händer när polisen inte kan göra sitt jobb...
Svar på tråden Brott nedlagt på påhittade grunder. Vad är mina rättigheter?