Brott nedlagt på påhittade grunder. Vad är mina rättigheter?
Hej!
För drygt en vecka sedan blev jag påhoppad av en man på pendeltåget. Han betedde sig hotfullt mot mig. Helt oprovocerat knuffade han mig och hotade med att skjuta mig i huvudet samt initierade att han hade en pistol på sig.
Under hela resan innan hade han suttit i tlfnen och pratat med någon som han enligt samtalet var på väga till för att skjuta ihjäl honom av oklar anledning. Efter ett tag kom han fram till mig och det jag i grova drag beskrev ovan hände. Han tvingade mig att gå av annars skulle han skjuta mig i huvudet, samtidigt som han sa det hade han handen bakom ryggen nere i byxlinningen vilket antydde att han hade en pistol där. Jag gick såklart av. Ringde 112, anmälde, berättade vart tåget var på väg, vilket nummer det hade, hur mannen såg ut osv.
Nu idag fick jag ett beslut om att anmälan lagts ner pga motiveringen "Uppenbart att brottet inte går att utreda" med motiveringen "Otillräckliga spaningsuppdrag" samt "Oklart vilken tunnelbanelinje". Enligt beslutet skedde detta 4 h efter min anmälan. Jag har kollat med SL som har kameror på alla nya pendeltåg vilket detta var ett av dessa, dom har även kameror på alla perronger.
Jag är lite chockad, varför stoppade man inte tåget och gick ner och grep honom vid nästa station? Och hur kan man låga ner en förundersökning på påhittade grunder. Det kan omöjligt vara ok..?
Jag va helt övertygad om att jag skulle bli skjuten i huvudet den där dagen, jag känner mig otroligt kränkt efter händelsen, undviker pendeltåget och sover extremt dåligt med massor av mardrömmar...
Någon som vet vad jag kan göra?
Är otroligt tacksam för all hjälp ang detta