• Anonym (ithurtssomuch)

PTSD och gå till en läkare för sjukskrivning...

Jag har gått i terapi hos en privat psykoterapeut ett tag nu, sex månader ungefär, och de senaste månaderna har det börjat kännas allt tyngre att jobba. Min terapeut tror att jag skulle behöva en deltidssjukskrivning.

Jag är skriven på en vårdcentral där jag bodde tidigare, inom Stockholms landsting, men har nu flyttat till en tillfällig lägenhet som jag hyr i andra hand. Här kan jag bo som längst till mars/april nästa år. Så att gå till en vårdcentral utefter var jag bor och vad som är närmast känns inte jätteviktigt (utan det får bli längre fram när jag får ett förstahandskontrakt och kommer bo kvar på samma ställe lite mer permanent). Vårdcentralen som jag är skriven på har jag varit på några enstaka gånger för akuta besvär och då alltid haft olika läkare då det varit drop in-tider. Så jag har ingen husläkare som jag känner till och kan känna mig trygg med. Min terapeut jobbar i Märsta samt i Uppsala, och hon rekommenderade en läkare i Knivsta som många av hennes patienter gått till. Detta då jag tycker att det känns så jobbigt med läkare och att kanske "bara hamna hos vem som helst".

Ser ni några problem med att jag går till den läkaren i Knivsta för detta? Läste att man fick söka hjälp var man ville i Sverige, men tänker ändå ifall det blir krångel då det är över landstingsgränsen!?

• Svar på tråden PTSD och gå till en läkare för sjukskrivning...
  • Anonym (ithurtssomuch)

Kan tillägga att vårdcentralen jag är skriven på tar det cirka en timme att ta mig till med SL hemifrån. Vårdcentralen i Knivsta skulle det ta en halvtimme längre att åka till, och är jag i stan redan så är det 45 minuter vilket inte känns så farligt. Det är liksom preciiis utanför landstingsgränsen. En hållplats mex pendeln efter Arlanda.

Svar på tråden PTSD och gå till en läkare för sjukskrivning...