• Anonym (becka)

migrationsverket

Hej, är det någon som har en epost adress till en handläggare på migrationsverket, som man kan ställa frågor till. Får inge tydliga svar när jag mailar via hemsidan. Eller kanske någon som kan svara på några frågor om försörjningskrav?

• Svar på tråden migrationsverket
  • Anonym (Fråga)

Har ingen mejladress, men vad är det du undrar över?

• Anonym (ujkl)

Svar på många frågor finns på hemsidan.

• Anonym (becka)

Jag undrar hur mycket pengar man behöver tjäna om man är två vuxna och har ett litet barn tillsammans, men det är bara pappan som ska ansöka om uppehållstillstånd måste man visa att man kan försörja alla tre då? Sen så undrar jag om man måste tjäna samma summa varje månad och om man ska ha allt klart liksom bostad och god ekonomi innan man ansöker eller om man kan ordna allt under väntetiden?

Sån info finns ju inte på hemsidan och jag har mailat och frågat men det är ingen som ger tydliga svar.

• Anonym (Fråga)
    Anonym (becka) skrev 2016-07-29 18:13:49 följande:

Jag undrar hur mycket pengar man behöver tjäna om man är två vuxna och har ett litet barn tillsammans, men det är bara pappan som ska ansöka om uppehållstillstånd måste man visa att man kan försörja alla tre då? Sen så undrar jag om man måste tjäna samma summa varje månad och om man ska ha allt klart liksom bostad och god ekonomi innan man ansöker eller om man kan ordna allt under väntetiden?

Sån info finns ju inte på hemsidan och jag har mailat och frågat men det är ingen som ger tydliga svar.

Är du svensk? I så fall finns det inget försörjningskrav.
  • Anonym (Fråga)
    Anonym (Fråga) skrev 2016-07-29 18:24:09 följande:

Är du svensk? I så fall finns det inget försörjningskrav.

Jag svarade för snabbt. Det var så när vi sökte. Jag behövde inte kunna visa att jag kubde försörja min man. Men dom har skärpt reglerna såg jag på hemsidan nu. Läs här;

www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/Gift-registrerad-partner-eller-sambo/For-dig-som-ar-anhorig-i-Sverige.html
  • Anonym (becka)

Jo jag vet att reglerna har ändrats, men allt verkar vara så konstigt hur vet man liksom hur mycket inkomst som är tillräckligt, har man för lite så får man väll avslag:/

• Anonym (Fråga)
    Anonym (becka) skrev 2016-07-29 18:54:56 följande:

Jo jag vet att reglerna har ändrats, men allt verkar vara så konstigt hur vet man liksom hur mycket inkomst som är tillräckligt, har man för lite så får man väll avslag:/

Du måste ha minst en 3:a till er tre, och den måste du ju ha råd med. Om man kollar på konsumentverkets hemsida så räknar dom med ca 5000 kr i matkostnad till er tre. Hushållets utgifter ca 1900 kr, plus 5000 kr till kläder, fritid, hygien, mobil.

Så du får räkna med att du behöver nog ca 10000 utöver hyran. Minst 8000 kr i alla fall.
  • Anonym (becka)

Står på hemsidan att krav på försörjning och bostad inte gäller barn under 18år, så då räknas inte barnet med antar jag.

• Anonym (Fråga)
    Anonym (becka) skrev 2016-07-29 19:33:41 följande:

Står på hemsidan att krav på försörjning och bostad inte gäller barn under 18år, så då räknas inte barnet med antar jag.

Nja står så här: Kravet på försörjning och bostad gäller inte dig som ÄR barn under 18 år.

Självklart måste du kunna försörja barnet också. Vem ska göra det annars?
  • Anonym (becka)
    Anonym (Fråga) skrev 2016-07-29 19:10:34 följande:

Du måste ha minst en 3:a till er tre, och den måste du ju ha råd med. Om man kollar på konsumentverkets hemsida så räknar dom med ca 5000 kr i matkostnad till er tre. Hushållets utgifter ca 1900 kr, plus 5000 kr till kläder, fritid, hygien, mobil.

Så du får räkna med att du behöver nog ca 10000 utöver hyran. Minst 8000 kr i alla fall.

Tydligen inte så de räknar, hittade en annan tråd där någon som jobbar på migrationsverket svarat. Där skriver hen att barn brukar lämnas utanför bedömningen kring lägenhetsstorlek. Och att det är ungefär 5000kr per person och drygt hälften för barn, så det stämmer nog skulle jag tro.

Någon annan som varit eller är i samma situation?
  • Anonym (Fråga)
    Anonym (becka) skrev 2016-07-30 11:00:15 följande:

Tydligen inte så de räknar, hittade en annan tråd där någon som jobbar på migrationsverket svarat. Där skriver hen att barn brukar lämnas utanför bedömningen kring lägenhetsstorlek. Och att det är ungefär 5000kr per person och drygt hälften för barn, så det stämmer nog skulle jag tro.

Någon annan som varit eller är i samma situation?

Fast angående lägenheten så står det klart och tydligt att är man två vuxna räcker ett sovrum, ett (eller två barn) så krävs två sovrum, alltså en 3:a.

Åh enligt min uträkning så landade den på 12000 kr för er tre vilket är typ samma som du precis skrev. Sen vet jag inte om dom kräver så mycket, för det går ju att leva billigare om man vill/måste.
Svar på tråden migrationsverket