• Alex Elin Orrmalm Auran

    Forskningsstudie om små barns vardagsliv från Linköpings universitet

    Hej!


    Jag heter Alex Elin Orrmalm Auran och arbetar som doktorand vid Tema barn vid Linköpings universitet. Jag arbetar för tillfället med mitt avhandlingsprojekt som handlar om vilken betydelse kultur och kulturella föremål har för barn i åldern 0-1 år. Jag är framförallt intresserad av att undersöka hur barnens vardagsliv ser ut. Jag intresserar mig för frågor som: Vad gör barn i den här åldern på dagarna? Vad möter de för olika typer av kultur? Vad leker dom med? Vilka föremål i deras vardag väcker deras intresse? Går de på organiserade kulturella aktiviteter och vad gör dom på dessa?


    Att studera hur barn mellan 0-1 år tar del av och använder sig av kultur är en viktig forskningsfråga eftersom det hjälper oss att förstå vad det innebär att vara spädbarn i dagens samhälle genom att belysa ett vanligt och omdiskuterat fenomen i spädbarns vardagsliv. Genom att ta tillvara på barnens egna möten och interaktion med kulturella fenomen önskar den här studien även att bidra till en diskussion rörande hur vi kan förstå och prata om kulturens betydelse i relation till barns egna erfarenheter av kulturella fenomen.


    Jag kommer att påbörja materialinsamlingen för projektet i september 2016 och söker nu förstagångsföräldrar i Linköping, eller närliggande orter, som har barn i åldern 0-1 år och som kan tänka sig att medverka i studien. Jag är intresserad av att komma i kontakt med föräldrar med allt från det nyfödda barnet upp till ett år så det går även bra att kontakta mig för anmälan till studien redan under graviditeten om barnet kommer födas någon gång under höstterminen 2016. Om ni av någon anledning skulle ändra er när barnet har fötts kan ni alltid välja att dra er ur studien.


    Hur går studien till?