• Alex Elin Orrmalm Auran

    Forskningsstudie om små barns vardagsliv från Linköpings universitet

    Hej!


    Jag heter Alex Elin Orrmalm Auran och arbetar som doktorand vid Tema barn vid Linköpings universitet. Jag arbetar för tillfället med mitt avhandlingsprojekt som handlar om vilken betydelse kultur och kulturella föremål har för barn i åldern 0-1 år. Jag är framförallt intresserad av att undersöka hur barnens vardagsliv ser ut. Jag intresserar mig för frågor som: Vad gör barn i den här åldern på dagarna? Vad möter de för olika typer av kultur? Vad leker dom med? Vilka föremål i deras vardag väcker deras intresse? Går de på organiserade kulturella aktiviteter och vad gör dom på dessa?


    Att studera hur barn mellan 0-1 år tar del av och använder sig av kultur är en viktig forskningsfråga eftersom det hjälper oss att förstå vad det innebär att vara spädbarn i dagens samhälle genom att belysa ett vanligt och omdiskuterat fenomen i spädbarns vardagsliv. Genom att ta tillvara på barnens egna möten och interaktion med kulturella fenomen önskar den här studien även att bidra till en diskussion rörande hur vi kan förstå och prata om kulturens betydelse i relation till barns egna erfarenheter av kulturella fenomen.


    Jag kommer att påbörja materialinsamlingen för projektet i september 2016 och söker nu förstagångsföräldrar i Linköping, eller närliggande orter, som har barn i åldern 0-1 år och som kan tänka sig att medverka i studien. Jag är intresserad av att komma i kontakt med föräldrar med allt från det nyfödda barnet upp till ett år så det går även bra att kontakta mig för anmälan till studien redan under graviditeten om barnet kommer födas någon gång under höstterminen 2016. Om ni av någon anledning skulle ändra er när barnet har fötts kan ni alltid välja att dra er ur studien.


    Hur går studien till?

    Om ni väljer att medverka i studien kommer det innebära att jag följer med er och ert barn i er vardag under 3-4 dagar utspridda under en veckas tid. Vi kommer tillsammans överens om vilka dagar ? och under vilka tider ? som det passar att jag följer med er och det kan ta allt från någon eller några timmar till en hel dag beroende på vad ni planerar att göra under dagen. Jag är intresserad av att vara med er både i hemmiljö och under aktiviteter som sker utanför hemmet - vilket kan vara allt från cafébesök, öppna förskolan eller till besök till BVC ? tanken är inte att ni planerar in något särskilt under dessa dagar eller avstår att göra något för projektet. Det är vardagen som är i fokus.  


    Jag vill gärna videofilma er och ert barn under tiden vi ses eftersom detta kommer ge mig möjlighet att återvända till materialet under projektets gång. Videofilmerna kommer hjälpa mig att uppfatta detaljer i materialet som annars hade varit svårt att uppfatta i en vardagssituation med små barn som ännu inte kommunicerar med ord. Det kommer finnas möjlighet att tillsammans prata om, och komma överens om, när och hur det känns bekvämt för er att jag videofilmar. Jag kommer även att vid behov komplettera videofilmningen med att göra anteckningar och eventuellt även fotografera.   


    Medverkan är frivillig och ni kan närsomhelst under studiens gång, och utan närmare förklaring, avbryta er medverkan samt, fram tills att materialet publicerats, bestämma er för att material jag samlat in hos er inte ska tas med i forskningen.


    Resultaten

    Resultaten kommer att publiceras i min avhandling och eventuellt i vetenskapliga artiklar. Resultaten kan även komma att presenteras på seminarier och konferenser.


    Kontaktuppgifter

    Nedan hittar du kontaktuppgifter till mig som utför projektet och till min handledare. Om du/ni vill veta mer om Tema barn besök gärna Tema Barns hemsida: https://www.tema.liu.se/tema-b?l=sv. Vill du veta mer om projektet besök följande sida: http://www.tema.liu.se/tema-b/medarbetaren/orrmalm-auran-alex/babykultur-en-etnografisk-studie-av-sma-barns-vardagsliv?l=sv.  Har du/ni några frågor om projektet tveka inte att kontakta mig!


     


    Alex Elin Orrmalm Auran (doktorand)


    Institutionen för Tema - Tema barn


    Linköpings universitet


    581 83 Linköping


    alex.orrmalm.auran@liu.se


    013-28 13 05


     


    Anna Sparrman (handledare)


    Institutionen för Tema - Tema barn


    Linköpings universitet


    581 83 Linköping


    anna.sparrman@liu.se


    013-28 29 64

Svar på tråden Forskningsstudie om små barns vardagsliv från Linköpings universitet