• BorderCollieägare

hundens fodergiva

Jag har aldrig riktigt tänkt på hur mycket mat min hund ska ha då jag äger en border collie som är väldigt aktiv och då har lätt att hålla sin vikt.
    Men nu gick jag in och läste här: hundkoket.se/hundfoder/doseringstabell/

vilket då menar att min hund ska äta cirka 210g mat varje dag...

Min hund får totalt 3dl torrfoder och 300g våtfoder om dagen uppdelat på 2ggr (morgon och kväll) vilket då betyder att hon får i sig ca 405g foder om dagen.

Det är för mycket enligt tabellen men sen får man ju ta hänsyn till hennes aktivitet... och hon är extremt aktiv 1-3h om dagen (då vi kastar boll/frisbee, joggar, tränar agility osv) OCH sen går vi vanliga promenader på ca 20min-1h flera gånger om dagen i samband med att hon rastas. Hon följer även med mig på mina träningar och springer då runt mycket för sig själv och leker med mina vänner.

Men jag hade nu tänkt börja ge henne 1dl torrfoder på eftermiddagen också då hon är så pass aktiv att jag tror hon behöver äta 3ggr om dagen i stället för 2ggr, speciellt nu när det är varmt. Men då skulle det sluta med en fodergiva på ca 440g om dagen...

Är det för mycket? eller vad tror ni? några tips? Hur mycket skulle ni ge henne?

Hon äter ett torrfoder med mycket protein anpassat för aktiva hundar:

(Jag har räknat på att 1dl torrfoder vägen ca 35g, som doseringstabellen här över säger)

• Svar på tråden hundens fodergiva
  • Hundtoka90

Det är ju omöjligt att säga, gå efter hundens hull. Min ena hund äter 300 gram mat om dagen och är inte aktiv alls, han springer sällan ens lös (pågrund av problem med leder), tränas inte fysiskt på något sätt. Min andra hund i samma storlek äter bara 240 gram mat och han är högenergisk, tränas fysiskt dagligen, är alltid lös (och springer mycket) osv osv

• Aniiee

Hundar behöver inte äta 3 gånger om dagen för att det är varmt. Hundar behöver över huvud taget inte äta 3 gånger om dagen, eller ens 1 gång om dagen, om de får välja helt själva.

Border Collies är ju rätt notoriska på att äta när de är hungriga, tills de är mätta och inte mer. Ge henne fri tillgång på torrfoder och ge blötfoder som nu istället, så bhöver du aldrig bekymra dig om ifall hon äter för mycket eller för lite. Hon kommer reglera det själv.

Tabeller är rena giftet för friska, aktiva normalviktiga hundar....

Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Dexter dot com

Jag ger mat 3g/dag jämt för att magen aldrig ska vara helt tom som många gånger leder till magkatarr och andra magproblem och så länge hunden inte blir tjock/mager så kan du strunta i vad som rekomenderas utan ge det hunden behöver vilket är väldigt individuellt beroende på foder , aktivitet och förbränning.

Svar på tråden hundens fodergiva