Återfå sexlust efter barn
Hej!
Vi är ett par som har två små barn som är 3,5 år och 1,5 år gamla. Vi har varit tillsammans i ca 10 år. De första månaderna hade vi massa sex men sen blev det sakta mer sällan. Efter några år stabiliserande det sig på ca 1 gång per vecka, och nästan alltid på mitt initiativ. Detta tyckte vi dock båda var helt ok. När sen första barnet kom blev det mer sällan. Och sedan andra barnet kommit, som nu är alltså nästan exakt 1,5 år sedan, så har vi i princip aldrig sex. Det dröjde nog ca ett halvår innan första gången och sedan dess kanske en gång varannan månad.
Vi har pratat ganska mycket om det och jag (mannen) har försökt att inte stressa på något.
Vi har testat olika saker, vi har bland annat haft en "deal" att hon ska ta initiativ till lite kyssar en gång varje helg och sedan välja själv hur långt det skall gå. Många helger blir det inte ens kyssar eftersom det kommer saker emellan. Jag är såklart väldigt frustrerad men vill inte stressa min fru. Det jag tycker är nästan ännu värre än avsaknaden av sex är att jag upplever att hon ibland inte bryr sig om situationen. Det är alltid jag som tar initiativ till diskussioner och även om vi pratar igenom saker så glömmer hon ibland av vad vi sagt eller kanske nästan medvetet låter saker komma emellan så en helg blir utan ens kyssar.
Jag vet att hon varit väldigt trött men nu när vi haft semester båda två så har hon varit piggare men lusten har ändå inte kommit tillbaka.
Hennes ord: Förlossningen med andra barnet var väldigt jobbig. Jag förlorade otroligt mycket blod (nästan 3 Liter) så det tog väldigt lång tid innan jag ens orkade tänka på att ha sex. Jag har också känt att jag inte heller haft någon energi. Att vara föräldraledig med två små barn var väldigt intensivt och att jobba heltid det senaste halvåret var ännu mer intensivt. När kvällen kommer har jag därför bara velat sova och sex är därför det sista jag tänker på. Jag förstår att min man har behov och tillfredsställer därför honom ibland (har väl blivit kanske var tredje vecka eller så) men i övrigt har jag själv inget behov av närhet. Just nu tar barnen upp det mesta av både energin och deras behov av närhet känns som det mättar mitt närhetsbehov så det räcker. Jag älskar min man och ser såklart inte detta som en önskvärd situation på något sätt. Men jag upplever att våra behov skiljer sig enormt mycket för tillfället vilket försvårar allt!
Vi har inte hittat på så mycket bara vi två som ett par, även om vi ändå hittar på endel själva när den andre är hemma med barnen, framförallt jag (mannen) har kommit iväg ca en kväll i veckan hela våren, under sommaren ibland två. Jag har velat att vi ska hitta på mer, också att hon ska hitta på saker själv utan mig och barnen men hon har inte haft energi och lust till det. Bör väl tillägga att hon egentligen aldrig haft något stort behov av egentid ens innan vi fick barn.
Vår fråga till er är då hur ni som upplevt liknande situationer har löst det? Vi vet nämligen att det är vanligt.
Har det blivit relativt sexlöst tills lusten en dag knackat på igen? Hur lång tid har det i så fall tagit? För oss är det alltså nu nästan exakt 1,5 år sedan sista barnet föddes.
Eller har ni haft en aktiv plan på något sätt för att få tillbaka lusten? På 1177 står det t.ex. att man kan ha sex utan samlag för att då tillbaka lusten, antar de menar något liknande det som vi försökt men hade gärna velat höra om fler testat det och om det hjälpt? Det får ju inte bli omvänd effekt och att ha sex när det känns obekvämt för henne är självklart inte något som någon av oss vill.