• Polarlantis

    Två barn, hur sluta med napp??

    Har två barn, en på fyra år och en månad och en på två år och två månader. Båda har napp. Hög tid att sluta för den äldre men pga omständigheter kunde detta inte göras när jag jade tänkt för ett år sedan.

    Men hur gör man med två barn?! Känns hopplöst att försöka med den äldre när yngre får ha! Nu har dom vid läggning, lite på morgonen och vila lunch hemma. I bilen och på dagis har den äldre slutat.

    Den äldre är bra på att lägga bort den om han inte är väldigt trött. Men högst beroende. Yngre mindre beroende vid sömn.

    Hur har ni gjort? Tips? Behöver en så smidig avvänjning som möjligt...Har lite tungt i övrigt just nu och behöver pepp och idéer från et kloka!

  • Svar på tråden Två barn, hur sluta med napp??
  • nnnnnnnn

    När mina barn fyllt 1 år så har nappen bott i sängen. Så den har bara använts vid nattsömnen. Det har gjort det hela smidigare.

    Nu när de redan är så stora så fundera på om det är så att nappen bara bor i sängen, var stenhårda med det om ni bestämmer det, inga halvmesyrer.
    Då blir det ju lite mer "hemligt" att de fortfarande har napp och lättare att se till att det blir under vissa tider (natten) istället för jämt och ständigt.

    Sen är det väl läge med en rejäl muta om man lämnar nappen till bebisar, kanske på något ställe de har nappträd eller så???

    Finns säkert massor med böcker att läsa med... Både för vuxna och böcker att läsa för barnen.

    Lycka till!

  • Orkide

    Vår stora fick sluta med sin napp dagen efter han fyllt fyra. Vi sa bara att "ikväll får du sova utan napp, nu får inte nappen inte vara i din mun längre. Kommer du ihåg vad tandläkare sa om nappen och att man helst ska sluta senast man fyllt fyra." Läggningen gick faktiskt oerhört bra, frågade två gånger om nappen men inget bråk han somnade efter 15 minuter. Han har aldrig frågat efter nappen. Vi var chockade då han var väldigt beroende av napp. Han har heller inte varit avis på sin lillasysters nappar (hon är två år yngre).

    Lycka till!

  • Charlotte N

    Vi försökte trappa ner med äldsta, då var han precis tre år. Fungerade inte då han gick och la sig hela tiden för att få nappen:) Till slut sa vi bara att en en vecka slutar vi, du ger napparna till tomten som ger dem till nissarna. Han hade separationsångest ett par dagar och var lite svår att lägga men det löste sig på mindre än en vecka. Har ni några rutiner vid läggning? Tänkte så inte allt är uppbyggt kring napparna där. Ta bådas napp när du ändå håller på tycker jag. Och bara sluta, att trappa mer drar bara ut på det enligt mig.

  • Annelie 76

    Vi mutade sonen. Pratade innan om att han var stor och behövde sluta med nappen men han var mycket ovillig. Han hittade en dyrare leksak han ville ha och vi sa att han fick den om han kastade alla nappar. Köpte leksaken, kastade napparna utan protest. Första kvällen frågade han efter nappen, då förklarade jag att om han vill ha napp måste vi lämna tillbaka leksaken. Det ville han inte och sen dess är nappen historia. Han var strax över tre år när han slutade med nappen.

  • Breakdown

    Bara en av mina tvillingpojkar hade napp men den andra hade en snutte han sög på. Jag bestämde att det fick vara nog när det blev för mycket bråk och panik om man råkade glömma napp eller snutte hemma/ på dagis. Jag sa till dem att "om en vecka ska vi sluta med napp och snutte och skicka iväg dem till tomten" och jag upprepade samma sak varje dag i en vecka alltså "om sex dagar..", "om fem dagar.." "Imorgon ska vi...".

    När jag hämtade på förskolan på fredagen hade jag ett kuvert med mig som de fick lägga ner sakerna i och så gick vi och postade det direkt. Dom var väl förvarnade och de fick se att nappen och snutten var borta. Jag räknade med kaos på kvällen men inte ett pip. Efter några veckor frågade ena tvillingen om nappen och då påminde jag honom om vart den var och då var det inget mer med det.

    Förbered dem på vad som ska hända och se till att de får se att nappar och snuttar försvinner.

    Mina var ca 2 år och 9 månader när dom slutade.

  • Birgitta02

    Jag gjorde i etapper. Napp vid läggning, aldrig dagtid. Några månader senare hade den äldre på 5 år glömt nappen. Bara tösen kvar då, som var 3. Hon önskade sig en rosa cykel. Och det fick hon, om hon slutade helt med nappen. Tog tre nätter. Sen var den glömd och hon fick sin cykel. Sonen fick nåt också men det har jag förträngt vad det var.

Svar på tråden Två barn, hur sluta med napp??