• kolibri

    3 missfall på 4 månader

    5 månader efter att jag tog ut min hormonspiral blev jag gravid på löpande band. Första slutade i missfall i v6. Hade då haft spottings ett par dagar innan. Var inne akut på sjukhuset och det gjorde så ont och blödde så mycket. De kunde inte hitta var graviditeten suttit och allt såg "konstigt" ut enligt läkaren. Man misstänkte X och vid ny graviditet blev jag lovad ultraljud i v6. Efter 2 veckor slutade jag blöda och allt kändes "ok". 

    Gjorde uppehåll 1 mens och sedan blev jag gravid igen.. Är jag i alla fall helt övertygad om. Vid första graviditeten fick jag väldigt tydliga tecken bara några dagar efter ägglossning, ömma stora bröst och molande i magen (har aldrig det annars i menscykeln) och vid denna var det exakt likadant. Fick en liten blödning som höll i sig 2-3 dagar och kom ca 4 dagar innan BIM. Min mens kommer ALDRIG tidigare. Min gyn tyckte även han att det lät som en kemisk grav. 

    Eftersom det missfallet, eller vad man ska kalla det, var så tidigt så väntade vi inte med att försöka utan vi körde på och jag blev gravid ännu en gång! Den här gången hade jag fått Trombyl och Lutinus (progesteron) av gyn för att se om det kunde hjälpa. I v 6 började jag återigen få bruna spottings, ibland lite lite blod. Ringde akut (mitt i semestertiden och min gyn var på semester). Sa att jag blivit lovad UL pga misstanke X, men nejdå, de hade för mycket att göra och jag fick ingen tid förrän efter 2 veckor Rynkar på näsan Tiden efter var hemsk, blödningarna slutade inte och jag var så orolig och var helt övertygad om att jag skulle få missfall. När jag återigen ringde gynakuten eftersom det inte slutade, fick jag bara höra att det var normalt med blödningar... Jag visste att nåt var fel men de fick mig bara att känna mig nojig och jobbig som ringde. I v 7 kom missfallet, mitt i högsommarvärmen.. kul.. Åkte in igen, mest för att få det bekräftat. 

    Nu ska det bli utredning. Nån som gjort en sådan, vad innebär det? Finns det hopp om att få barn efter upprepade missfall? Allt känns så hopplöst just nu. Jag är 34 år och känner att jag inte kan vänta på att "återhämta mig psykiskt" som de säger. Jag vill köra på nu med detsamma, men är ändå livrädd för att bli gravid igen. Ge mig lite pepp och solskenshistorier, please!

  • Svar på tråden 3 missfall på 4 månader
  • Pimpinellan

    De flesta som kan bli gravida kan också få barn. Men det kan behövas mediciner och där är utbudet p.g.a okunskap och ovilja bland svenska läkare tragiskt dåligt. Men har man tur får man hjälp! Jag skyllde mina första missfall på min ålder= usla ägg, men fick sen m.f även med donerade ägg så för mig behövdes mer hjälp än vanligt. Nu är jag gravid i v.23 och allt ser bra ut! Glad  Förutom Trombyl har jag tagit Prednisolon 10 mg per dag länge och ännu inte slutat helt. Finns ju fler också-Levaxin och starkare blodförtunnande som t.e.x Fragmin.

  • sofin526

    Jag är i samma sits som du. Har haft fyra missfall på 10 mån.

    Efter det fjärde missfallet så valde vi att göra en utredning. Då fick jag lämna ungefär 10 rör med blod medan min man bara fick lämna ett (fusk!). Glad I samma veva gjordes även ett UL i livmodern med kontrastvätska för att se så att allt var normalt. De kollade efter cystor mm på äggstockarna samt kollade på slemhinnorna. Allt såg bra ut för min del.

    Fick svar på utredningen nu i fredags och den visade att allt var normalt, så det blir att försöka på nytt.

    Vi har två döttrar sedan tidigare på 4 och 2 år så det känns ju väldigt snopet att råka ut för så många missfall på raken. Alla mina missfall har skett i vecka 5 förutom det tredje som skedde i vecka 8.

Svar på tråden 3 missfall på 4 månader