Hur lång tid efter en separation är det okej att börja träffa andra?
Vi var tillsammans i tre år och jag var den som gjorde slut. Hur lång tid måste gå innan jag kan börja träffa andra? Det har gått 7 veckor idag.
Vi var tillsammans i tre år och jag var den som gjorde slut. Hur lång tid måste gå innan jag kan börja träffa andra? Det har gått 7 veckor idag.
Du kan börja träffa andra så fort du känner för det.
Du behöver ju inte skicka dejtbilder till ditt ex liksom...
Det finns ingen given regel, men efter att ha gått igenom en skillsmässa själv, skulle jag spontant svara - ha inte för bråttom. Finns i sig inget egensyfte att sätta igång dejtande för dejtandes skull. Jag tycker man ska vara "klar" med sig själv, gått igenom den sorg det ändå innebär och börja berika livet igen. Då är man förmodligen redo för att öppna upp resten av livet också.
Det beror på om det är för din eller ditt ex skull du frågar. För din egen skull ge dig själv tid att inte kasta dig in i ett förhållande, visst vill du gå på krogen och ligga med någon kör på. Men ett riktigt förhållande så snabbt inpå det gamla har inte så stor chans tyvärr. För ditt ex har du egentligen inga "skyldigheter" men om du vill visa hänsyn så väntar du till den personen har fått en chans att bearbeta, hur länge är svårt att säga men sju veckor verkar lite snabbt. Och du kan ju hålla det lite diskret och inte typ skrika ut det över hela Facebook eller liknande. Men det beror ju förstås också på varför det tog slut och vad ni har för relation idag.
Det är upp till dig. Du behöver ju inte redogöra för exet vem du träffar och när... Om du fortfarande inte är redo för din egen skull är det en annan sak. Jag träffade min fästman månaden efter att jag gjort slut med mitt ex. Vi väntar nu vårt andra barn och han gör mig lycklig varenda dag. Men då var jag också helt över mitt ex när vi väl gjorde slut, och jag hade liksom hunnit bearbeta att relationen var slut långt innan den vad det. Såklart tog jag hänsyn till exet och skyltade inte med min nya eller vad man ska säga...
Du kan börja träffa andra så fort du känner för det.
Du behöver ju inte skicka dejtbilder till ditt ex liksom...
När du vill. Jag gjorde slut med mitt ex efter 7 år tillsammans. Men jag hade mentalt gått vidare 6 månader innan jag tog mod till mig och gjorde slut. Jag började dejta bara nån månad efteråt. Var liksom klar och hade landat i mig själv redan.
Jag tycker framförallt man ska ha flyttat isär först. Ser de som börjar dejta medan ena fortfarande letar bostad. Näe inte bra. Samma om den ena är lämnad och djupt sårad, då kan man visa lite mer hänsyn. Men är båda överens om att separera, man i princip varit vänner senaste året då kan man dejta första kvällen i eget boende om man så vill. Tycker jag.
Vi bestämde oss för separation efter 15 års äktenskap, i maj. I juni flyttade jag, och ägnade sedan hela sommaren åt att dejta, hångla och ligga. Jag behövde sällskapet, jag behövde bekräftelsen, närheten och uppskattningen. Och jävlar vad jag behövde ligga. (Men det var också bara det - det dröjde två år innan jag var redo för en riktig kärleksrelation.) Varför vänta? Visst, kanske inte så smart att inleda ett nytt seriöst förhållande direkt inpå, och osnyggt som fan att börja dejta medan man fortfarande bor ihop, men annars - kör på!
Jag är i situationen där mitt ex efter tio år och barn börjat träffa den han är kär i (bara som vänner påstår han men han har berättat vad han känner för henne) efter en månad fast han vet att jag är helt krossad och vi bor tillsammans. För några dagar sedan hade vi dessutom sex och han är allmänt förvirrad. Vi säger att vi ska vara vänner sen men ärligt talat är han ett jävla svin. Vem gör så mot någon som den delat sitt liv med, sina barns mamma? Det äcklar mig. Och kommer antagligen påverka relationen mellan oss för alltid.
Vi bestämde oss för separation efter 15 års äktenskap, i maj. I juni flyttade jag, och ägnade sedan hela sommaren åt att dejta, hångla och ligga. Jag behövde sällskapet, jag behövde bekräftelsen, närheten och uppskattningen. Och jävlar vad jag behövde ligga. (Men det var också bara det - det dröjde två år innan jag var redo för en riktig kärleksrelation.) Varför vänta? Visst, kanske inte så smart att inleda ett nytt seriöst förhållande direkt inpå, och osnyggt som fan att börja dejta medan man fortfarande bor ihop, men annars - kör på!
Och kommer antagligen påverka relationen mellan oss för alltid.