• Anderssonaandersson

Provsvar progesteron & östradiol - vad betyder det?

Hej,

Jag har beställt ett blodprov på mina progesteron- och östradiolvärden men hittar inte något ställe som förklarar vad detta betyder, typ referensvärden och sånt.

Är det någon som vet vad man bör ligga på?

Nu ser mina värden ut så här:

Progesteron: 3,5

Östradiol: 512

Är det någon som vet vad det här betyder?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Provsvar progesteron & östradiol - vad betyder det?
  • Pimpinellan

Progesteronet är på tok för lågt såvida du tatt det när man ska-d.v.s ca 7 dagar efter äl. Det ska ligga på minst 20 och helst över 30.

• Anderssonaandersson

Hej,

Det var när jag gjorde min pcos-utredning som jag också bad dem ta prover för progesteron och östradiol, men det tyckte Kvinnokliniken som jag var på var onödigt. Jag ville dock ändå undersöka detta och frågade min epilepsiläkare om jag kunde få ta dessa prover när jag ändå skulle ta några epilepsi-prover. Då fick jag ingen information om att de skulle tas under en specifik period (epilepsiläkaren ville bara vara snäll och lät mig ta proverna men sa att hon inte kunde analysera dem), men då vet jag alltså att jag tagit dem vid fel tillfälle.

Är progesteronet ändå för lågt även om jag tagit provet under fel period tror ni?

Tack!

Pimpinellan skrev 2016-08-01 14:29:45 följande:

Progesteronet är på tok för lågt såvida du tatt det när man ska-d.v.s ca 7 dagar efter äl. Det ska ligga på minst 20 och helst över 30.

• Pimpinellan

Men jag fattar inte riktigt- progesteronprov ingår ju alltid i en PCO-utredning. Enda sättet att veta om man haft äl och helt avgörande för vilken inställning man ska ha när man börjar försöka bli gravid. Att det skulle vara onödigt är ju bara trams! Visar det sig att man sällan eller t.o.m aldrig har äl är det ju meningslöst försöka på egen hand och bäst att ta medicin på en gång.

Före äl är progesteronet alltid lågt och ett tag efter äl också. Just därför ska det tas en vecka efter förmodad äl så man verkligen vet.

• Anderssonaandersson

Tack för ditt svar, då ska jag kontakta dom igen. Tacka vet jag internet!

Pimpinellan skrev 2016-08-01 14:50:03 följande:

Men jag fattar inte riktigt- progesteronprov ingår ju alltid i en PCO-utredning. Enda sättet att veta om man haft äl och helt avgörande för vilken inställning man ska ha när man börjar försöka bli gravid. Att det skulle vara onödigt är ju bara trams! Visar det sig att man sällan eller t.o.m aldrig har äl är det ju meningslöst försöka på egen hand och bäst att ta medicin på en gång.

Före äl är progesteronet alltid lågt och ett tag efter äl också. Just därför ska det tas en vecka efter förmodad äl så man verkligen vet.

Svar på tråden Provsvar progesteron & östradiol - vad betyder det?