• Tess1984

    Upprepade missfall och IVF

    Hej

    Sitter här med vårt tredje missfall.
    Blev gravid första gången 2012 och fick vårt första missfall, blev gravida några månader efter och även den slutade i ett tufft missfall.
    Sen försökte vi i flera år att bli gravida, gjorde utredning som visade oförklarligt barnlösa, läkaren tyckte att vi skulle prova pergotime eftersom vi hade goda chanser att lyckas, det provade vi några månader utan resultat.
    Vi blev satta i kö till IVF och efter första försöket blev vi gravida. tyvärr slutade även den i missfall, mina missfall har skett i vecka 5, 6 och 5.
    Pratade med IVF läkaren om våra missfall men hon bara pratade bort det och menade på att man ofta inte gör utredningar om missfallen inte skett över vecka 7 - 8, alltså menar hon att någon av mina missfall inte räknas? =(
    Fick i alla fall gå till gynmottagningen i min hemort där jag fick hem cytotec som jag ska ta imorgon. Pratade där med en trevlig läkare som skickade oss till en annan läkare på sjukhuset vid namn Leif Matthiensen som gör en studie på sjukhuset, han behandlar kvinnor med något som heter heparin, någon som känner till något om detta?
    Jag är livrädd att han inte vill hjälpa oss, skulle åtminstone vilja bli utredd innan vi drar igång med nästa IVF, vill veta om där finns något fel eller inte.
    Någon med upprepade missfall/svårt att bli gravid som lyckats? Jag är relativt ung, 32 på år gammal, sambon 36.
    Sorry för ett långt inlägg...

  • Svar på tråden Upprepade missfall och IVF
  • Tess1984
    Tess1984 skrev 2016-08-01 18:39:58 följande:

    Hej

    Sitter här med vårt tredje missfall.

    Blev gravid första gången 2012 och fick vårt första missfall, blev gravida några månader efter och även den slutade i ett tufft missfall.

    Sen försökte vi i flera år att bli gravida, gjorde utredning som visade oförklarligt barnlösa, läkaren tyckte att vi skulle prova pergotime eftersom vi hade goda chanser att lyckas, det provade vi några månader utan resultat.

    Vi blev satta i kö till IVF och efter första försöket blev vi gravida. tyvärr slutade även den i missfall, mina missfall har skett i vecka 5, 6 och 5.

    Pratade med IVF läkaren om våra missfall men hon bara pratade bort det och menade på att man ofta inte gör utredningar om missfallen inte skett över vecka 7 - 8, alltså menar hon att någon av mina missfall inte räknas? =(

    Fick i alla fall gå till gynmottagningen i min hemort där jag fick hem cytotec som jag ska ta imorgon. Pratade där med en trevlig läkare som skickade oss till en annan läkare på sjukhuset vid namn Leif Matthiensen som gör en studie på sjukhuset, han behandlar kvinnor med något som heter heparin, någon som känner till något om detta?

    Jag är livrädd att han inte vill hjälpa oss, skulle åtminstone vilja bli utredd innan vi drar igång med nästa IVF, vill veta om där finns något fel eller inte.

    Någon med upprepade missfall/svårt att bli gravid som lyckats? Jag är relativt ung, 32 på år gammal, sambon 36.

    Sorry för ett långt inlägg...


    Glömde skriva att jag fått MA, första missfallet blödde jag ut direkt i vecka 5, andra missfallet upptäcktes i vecka 13 men hade dött vecka 6 och nu det sista vecka 5 men upptäckte vecka 8 -9 på första ultraljudet efter IVF behandlingen.
  • dreamz

    Hej!

    Först vill jag beklaga sorgen  å skicka massa  kramar..

    Har själv inte fått missfall utan bara kemiska graviditeter och misslyckade ET, vi är nu under utredning för problem med immunförsvaret, detta görs utomlands för enligt Sverige finns inget som heter immunproblem gällande sånt här.....

    har du fått utslag eller frossa eller något liknande sådant när du blivit gravid? har du någon autoimmun sjukdom i grunden?
    Kan vara värt att kolla upp ditt immunförsvar..

    Kram!

  • Tess1984
    dreamz skrev 2016-08-01 18:59:10 följande:

    Hej!

    Först vill jag beklaga sorgen  å skicka massa  kramar..

    Har själv inte fått missfall utan bara kemiska graviditeter och misslyckade ET, vi är nu under utredning för problem med immunförsvaret, detta görs utomlands för enligt Sverige finns inget som heter immunproblem gällande sånt här.....

    har du fått utslag eller frossa eller något liknande sådant när du blivit gravid? har du någon autoimmun sjukdom i grunden?

    Kan vara värt att kolla upp ditt immunförsvar..

    Kram!


    Tack för ditt svar.

    Något jag upplevde första vecka efter plusset var att jag kände frossa, några dagar efter försvann att graviditet symtom och frossan upphörde.

    Annars har jag inga autoimmun skukdom, är sällan sjuk överhuvudtaget. Skulle det kunna ha ett samband? Var gör ni er utredning utomlands? Har ni inte gjort någon utredning i Sverige alls?

    Beklagar även dina kemiska graviditeter, hoppas vi lyckas snart...
  • Därmed

    Hej!

    Det blir faktiskt mitt första inlägg här på forumet.

    Beklagar verkligen det du går genom. Jag har själv haft fem missfall, alla i vecka 5-7 och det gick 8-12 månader mellan varje graviditet i början trots regelbunden ägglossning.

    Se till att du får en ordentlig missfallsutredning! Hos mig hittade man kardiolipinantikroppar och jag fick trombyl utskriven. Efter det blev jag gravid nästan varje månad. Tyvärr blev det först ett misstänkt utomkveds som skötte sig själv och sedan ett som behövde opereras. Men nu är jag gravid igen och har hittills kommit till vecka 17. I vecka 11 bytte jag till fragmin (typ heparin) så att kommer med i Leifs studien kan vara bra men jag behövde något som hjälpte tidigare. Så mitt råd är att försöka stå på dig så att du får en utredning eller åtminstone testa trombyl.

    Kram!

  • Tess1984
    Därmed skrev 2016-08-01 20:50:41 följande:

    Hej!

    Det blir faktiskt mitt första inlägg här på forumet.

    Beklagar verkligen det du går genom. Jag har själv haft fem missfall, alla i vecka 5-7 och det gick 8-12 månader mellan varje graviditet i början trots regelbunden ägglossning.

    Se till att du får en ordentlig missfallsutredning! Hos mig hittade man kardiolipinantikroppar och jag fick trombyl utskriven. Efter det blev jag gravid nästan varje månad. Tyvärr blev det först ett misstänkt utomkveds som skötte sig själv och sedan ett som behövde opereras. Men nu är jag gravid igen och har hittills kommit till vecka 17. I vecka 11 bytte jag till fragmin (typ heparin) så att kommer med i Leifs studien kan vara bra men jag behövde något som hjälpte tidigare. Så mitt råd är att försöka stå på dig så att du får en utredning eller åtminstone testa trombyl.

    Kram!


    Hej, tack för ditt inlägg. Beklagar dina missfall också. Tack för din jobbiga historia sänder mig hopp.

    Är trombyl något som läkaren skriver ut?

    Vilka prover tog du på din utredning?

    kram
  • finee

    Beklagar TS att du har problem med missfall. Hoppas att du får en ordentlig utredning.


    dreamz skrev 2016-08-01 18:59:10 följande:

    Hej!

    Först vill jag beklaga sorgen  å skicka massa  kramar..

    Har själv inte fått missfall utan bara kemiska graviditeter och misslyckade ET, vi är nu under utredning för problem med immunförsvaret, detta görs utomlands för enligt Sverige finns inget som heter immunproblem gällande sånt här.....

    har du fått utslag eller frossa eller något liknande sådant när du blivit gravid? har du någon autoimmun sjukdom i grunden?

    Kan vara värt att kolla upp ditt immunförsvar..

    Kram!


    Kan utslag vara ett tecken på immunproblen? Hur kommer det sig? Fick själv plus efter ett IVF-försök, men det blev ett tidigt missfall/kemisk graviditet. Fick utslag typ vid knävecken just kring BIM. Dessa försvann sedan väldigt fort efter missfallet. När jag läser det du skriver tänker jag att det kanske finns ett samband. Var har du hört om kopplingen mellan utslag/immunproblem/missfall?
  • Därmed
    Tess1984 skrev 2016-08-01 21:10:58 följande:

    Hej, tack för ditt inlägg. Beklagar dina missfall också. Tack för din jobbiga historia sänder mig hopp.

    Är trombyl något som läkaren skriver ut?

    Vilka prover tog du på din utredning?

    kram


    Ja, trombyl skriver läkaren ut men det går också att självmedicinera genom att köpa Albyl minor och ta en tredjedel varje dag.

    www.apotea.se/albyl-minor-250-mg-50-tabletter

    Jag lämnat över 10 rör blod när jag gjorde min utredning så det var många prover. Även om jag inte bor i Östergötland så såg min utredning ungefär ut så som det beskrivs här:

    vardgivarwebb.regionostergotland.se/Startsida/PM-medicinska-o-vardadm/PM-dokument/Barn--och-Kvinnocentrum/Kvinnoklinikerna-i-Ostergotland/Lokala-medicinska-PM-US/Upprepade-missfall---utredning-och-behandling-Kvinnokliniken-i-Linkoping/

    Jag tog med mig den listan till läkarbesöket för att verkligen ha koll på att min utredning skulle bli bra. Första läkaren tyckte att det var onödigt med alla prover eftersom man ändå inte brukar hitta felet men jag stod på mig och fick träffa en annan läkare och då hittades ju problemet. Nu får jag väldigt bra stöd av specialmodravården med extra ultraljud osv.

    Så jag tycker att det nog är bäst att försöka med en "svensk" utredning först och sedan fortsätta på immunspåret ifall man inte hittar något.
  • dreamz
    Tess1984 skrev 2016-08-01 19:47:09 följande:
    Tack för ditt svar.

    Något jag upplevde första vecka efter plusset var att jag kände frossa, några dagar efter försvann att graviditet symtom och frossan upphörde.

    Annars har jag inga autoimmun skukdom, är sällan sjuk överhuvudtaget. Skulle det kunna ha ett samband? Var gör ni er utredning utomlands? Har ni inte gjort någon utredning i Sverige alls?

    Beklagar även dina kemiska graviditeter, hoppas vi lyckas snart...
    Då kan det vara immunförsvaret som kan vara ditt problem, ingen immunutredning i sverige dom skrattade bara åt oss så vi vände kosan mot våran nya klinik..
    finee skrev 2016-08-01 23:57:03 följande:

    Beklagar TS att du har problem med missfall. Hoppas att du får en ordentlig utredning.


    Kan utslag vara ett tecken på immunproblen? Hur kommer det sig? Fick själv plus efter ett IVF-försök, men det blev ett tidigt missfall/kemisk graviditet. Fick utslag typ vid knävecken just kring BIM. Dessa försvann sedan väldigt fort efter missfallet. När jag läser det du skriver tänker jag att det kanske finns ett samband. Var har du hört om kopplingen mellan utslag/immunproblem/missfall?
    ja enligt min nya klinik så ställde dem frågorna om man hade haft frossa utslag osv vid ET/graviditet, är rätt så ny på detta men ska länka till en annan tråd här på FL.

    www.familjeliv.se/forum/thread/63072249-vi-som-snart-ar-gravida-efter-utredning-i-aten

  • finee
    dreamz skrev 2016-08-02 08:33:26 följande:

    Då kan det vara immunförsvaret som kan vara ditt problem, ingen immunutredning i sverige dom skrattade bara åt oss så vi vände kosan mot våran nya klinik..ja enligt min nya klinik så ställde dem frågorna om man hade haft frossa utslag osv vid ET/graviditet, är rätt så ny på detta men ska länka till en annan tråd här på FL.

    www.familjeliv.se/forum/thread/63072249-vi-som-snart-ar-gravida-efter-utredning-i-Aten


    Tack!
Svar på tråden Upprepade missfall och IVF