• Anonym (Lurad?)

Hur sjutton blir eco just ekonomiskt???

Ta tvättmaskiner och diskmaskiner T.ex...

Eco-programmen håller på i evigheter!

Min diskmaskin T.ex

Eco tar 175 min, dvs nästan 3 timmar och diskar i 50 grader och förbrukar 7,8l vatten.

Vanlig disk tar 120 min, dvs 2 timmar och diskar i 60 grader och förbrukar 8l vatten.

Ynka 2 dl mer kallvatten... (kallvatten är ju typ gratis)

Hur kan det första bli eco som förbrukar ström i 1h mer?

10 grader hit lr dit och 2 dl mer kallvatten är ju inte mycket att bråka om...

• Svar på tråden Hur sjutton blir eco just ekonomiskt???
  • Anonym (Samma sak, samma skit!)

Helt rätt; det är samma sak, samma skit.

Detsamma med ekologisk mat. Samtliga "ekologiska" odlingar jag googlat på, ligger längs med tungt trafikerade vägar eller nära olika industrier och fabriker.

Mmmm, mumma!

Det där är bara ett sätt att blåsa folk. Och de som påstår att ekologiskt smakar bättre, är samma folk som skulle kunna bli fulla på alkoholfritt, tack vare placeboeffekten.

• Anonym (Lurad?)
    Anonym (Samma sak, samma skit!) skrev 2016-08-01 21:19:40 följande:

Helt rätt; det är samma sak, samma skit.

Detsamma med ekologisk mat. Samtliga "ekologiska" odlingar jag googlat på, ligger längs med tungt trafikerade vägar eller nära olika industrier och fabriker.

Mmmm, mumma!

Det där är bara ett sätt att blåsa folk. Och de som påstår att ekologiskt smakar bättre, är samma folk som skulle kunna bli fulla på alkoholfritt, tack vare placeboeffekten.

Jag tror ju oxå det är samma jävla skit...

Ge mig siffror på att 2 dl vatten och 10 grader varmare kostar mer än 1 h med el + dess avgifter, nät, abonnemang, kw-timme, energiskatt osv.

.
  • Lena

Eco betyder inte ekonomiskt utan ekologiskt men spelar mest roll i länder med brist på rent vatten.

• snedtak

Som ovan sa, i många delar av världen, Europa och nu även i Sverige är färskvatten en begränsad resurs. Därför fokuserar eco på att minimera vattenmängden.

En diskmaskin förbrukar typ 1-1,5 kWh per diskning oavsett så det är ju inte jättestor energiförbrukning om man ser till den totala. Men om du vill räkna på hur mycket av energin som går åt för att värma vatten så går det åt 1,16 Wh att värma 1 L vatten 1 grad.
    En snål diskmaskin som använder 10 L vatten som värms till 50 grader (från ex. 10 grader) gör av med 0,46 kWh i vattenuppvärmning. En diskmaskin som värmer 20 liter vatten till 60 grader gör av med 1,2 kWh.
    20 liter till 50 grader blir

Om det är diskmaskinen som värmer vattnet eller inte beror ju på hur den är ansluten. Men är den ansluten till endast kallvatten, vilket är vanligt, så är det ju elen som värmen vattnet.
    Vad "en timmes el" kostar beror ju på vilken drifteffekt din diskmaskin har när man räknar bort energin det tar att värma vattnet.

• Ulltand
    Anonym (Lurad?) skrev 2016-08-01 21:14:34 följande:

Ta tvättmaskiner och diskmaskiner T.ex...

Eco-programmen håller på i evigheter!

Min diskmaskin T.ex

Eco tar 175 min, dvs nästan 3 timmar och diskar i 50 grader och förbrukar 7,8l vatten.

Vanlig disk tar 120 min, dvs 2 timmar och diskar i 60 grader och förbrukar 8l vatten.

Ynka 2 dl mer kallvatten... (kallvatten är ju typ gratis)

Hur kan det första bli eco som förbrukar ström i 1h mer?

10 grader hit lr dit och 2 dl mer kallvatten är ju inte mycket att bråka om...

Du har rätt, ingen skillnad alls av betydelse för miljön.  Kör alltid snabbprogram på 30-40 min vilket räcker för det mesta!
Svar på tråden Hur sjutton blir eco just ekonomiskt???