• Mytilio

Bonusförälder utan egna barn - utanförskapskänsla?

Jag är sedan 1,5år tillsammans med en man som har en dotter från ett tidigare förhållande. Min och flickans relation funkar bra och utvecklas till det bättre hela tiden. Hon är 3 år så det underlättar nog! Jag flyttade in till dem i våras. Sedan start har jag dock känt något slags utanförskapskänsla - min sambo och hans dotter hör ju ihop på ett sätt som jag inte inkluderas i (biologiskt). Känslan har gnagt lite men inte varit något avgörande problem.
    Fler bonusföräldrar som känner igen sig?

Till saken hör att jag i maj blev oplanerat gravid. Vi hade inte diskuterat att skaffa barn, jag kände ingen direkt längtan och var osäker på om jag ville ha barn. Graviditeten kom som en chock för oss båda. Jag kände 50/50, hade fortfarande ingen längtan, men kände att jag är 34år och detta kanske är min enda chans. Min sambo var livrädd att jag skulle behålla barnet. Han tyckte inte vi haft en tillräckligt lång relation och han var rädd att ett oplanerat (för honom oönskat) barn skulle förstöra vår relation och att han skulle stå "ensam" med två barn med två olika mammor...

Det blev abort tillslut. Jag ville inte skaffa barn med honom på det sättet. Han lovade att han skulle varit delaktig och gjort sitt bästa, men var övertygad om att han skulle känna att han levde med en livslögn och att det skulle vara orättvist mot barnet.

Jag ångrar inte mitt beslut, hade inte kunnat ta ett annat beslut i det läget. Var väldigt förvirrad och förtvivlad och allt på en gång. Dock mår jag fortfarande väldigt dåligt efter aborten med ångest, nedstämdhet, sömnproblem, svårt att känna glädje och lycka. Däremot har jag nära till tårar och kan tjura ihop för ingenting. Hatar att må så här, ifrågasätter mitt beslut varje dag. Till saken hör även att utanförskapskänslan förstärkts något enormt efter aborten. Tycker inte längre det känns kul när bonusdottern ska bo hos oss - fast när hon väl är här går det bra. Har dock tjurat ihop ett par gånger då jag känt mig fruktansvärt utanför - som en barnunge och jag skäms så! Har ändå hanterat situationen så att flickan inte sett mina reaktioner. De får min sambo ta :(

Tror ni att ett gemensamt barn skulle kunna hjälpa situationen? Har börjat längta efter ett eget barn och saknar det som inte fick bli ett den här gången....(min sambo sa innan aborten att om det blir viktigt för mig med ett eget barn efter aborten ska han givetvis överväga det...känns såklart ovärt för mig med en abort då så här efterhand. Men läget var som det var just då. )

• Svar på tråden Bonusförälder utan egna barn - utanförskapskänsla?
  • Ess

Ja jag tror att ett gemensamt barn kan hjälpa. 
    Själv hade jag aldrig tolererat hans barn i mitt hem om han förvägrat mig egna barn. 
    Alternativen hade varit att behålla och fortsätta relationen, eller abort och sen slut. 

• Miss Skywalker

Varför skulle ett barn med dig vara en "livslögn"? Förstår att du känner dig utanför den familjen. Med dig vill han uppenbarligen inte ha någon. Att du mår dåligt där beror på att något är fel. Annars skulle du inte känna så. Skaffa en man som vill bilda familj med dig. Du har inte tid med sånt här..

• Ess
    Miss Skywalker skrev 2016-08-01 22:23:16 följande:

Varför skulle ett barn med dig vara en "livslögn"? Förstår att du känner dig utanför den familjen. Med dig vill han uppenbarligen inte ha någon. Att du mår dåligt där beror på att något är fel. Annars skulle du inte känna så. Skaffa en man som vill bilda familj med dig. Du har inte tid med sånt här..

Håller med!
  • Anonym (Lisa)
    Mytilio skrev 2016-08-01 21:28:10 följande:

Jag är sedan 1,5år tillsammans med en man som har en dotter från ett tidigare förhållande. Min och flickans relation funkar bra och utvecklas till det bättre hela tiden. Hon är 3 år så det underlättar nog! Jag flyttade in till dem i våras. Sedan start har jag dock känt något slags utanförskapskänsla - min sambo och hans dotter hör ju ihop på ett sätt som jag inte inkluderas i (biologiskt). Känslan har gnagt lite men inte varit något avgörande problem.

Fler bonusföräldrar som känner igen sig?

Till saken hör att jag i maj blev oplanerat gravid. Vi hade inte diskuterat att skaffa barn, jag kände ingen direkt längtan och var osäker på om jag ville ha barn. Graviditeten kom som en chock för oss båda. Jag kände 50/50, hade fortfarande ingen längtan, men kände att jag är 34år och detta kanske är min enda chans. Min sambo var livrädd att jag skulle behålla barnet. Han tyckte inte vi haft en tillräckligt lång relation och han var rädd att ett oplanerat (för honom oönskat) barn skulle förstöra vår relation och att han skulle stå "ensam" med två barn med två olika mammor...

Det blev abort tillslut. Jag ville inte skaffa barn med honom på det sättet. Han lovade att han skulle varit delaktig och gjort sitt bästa, men var övertygad om att han skulle känna att han levde med en livslögn och att det skulle vara orättvist mot barnet.

Jag ångrar inte mitt beslut, hade inte kunnat ta ett annat beslut i det läget. Var väldigt förvirrad och förtvivlad och allt på en gång. Dock mår jag fortfarande väldigt dåligt efter aborten med ångest, nedstämdhet, sömnproblem, svårt att känna glädje och lycka. Däremot har jag nära till tårar och kan tjura ihop för ingenting. Hatar att må så här, ifrågasätter mitt beslut varje dag. Till saken hör även att utanförskapskänslan förstärkts något enormt efter aborten. Tycker inte längre det känns kul när bonusdottern ska bo hos oss - fast när hon väl är här går det bra. Har dock tjurat ihop ett par gånger då jag känt mig fruktansvärt utanför - som en barnunge och jag skäms så! Har ändå hanterat situationen så att flickan inte sett mina reaktioner. De får min sambo ta :(

Tror ni att ett gemensamt barn skulle kunna hjälpa situationen? Har börjat längta efter ett eget barn och saknar det som inte fick bli ett den här gången....(min sambo sa innan aborten att om det blir viktigt för mig med ett eget barn efter aborten ska han givetvis överväga det...känns såklart ovärt för mig med en abort då så här efterhand. Men läget var som det var just då. )

Oj vad jobbigt. Jag hade nog inte kunnat fortsätta relationen. Men det måste du känna själv. Å ja utanför kommer du känna dig med gemensamt barn också om inte ännu mer utanför, när din sambo å hans dotter delar stunder med ert barn som inte du får vara delaktig i eller bjuds in att vara delaktig i. Men mkt hänger på din sambo givetvis. Jag har barn med en som har barn sen innan å han har varit rent ut sagt kass i hela situationen kring vårt barn, tyvärr. Han har tre barn sen innan så känns som han inte bryr sig nämnvärt om d mesta rörande henne. Och ngn upplevelse att det skulle vara speciellt att få barn el en tanke på att d är mitt första barn har han inte varit delaktig till att få det att kännas. Något som sårade mig mkt var bland annat att 5 dagar efter förlossningen var det viktigare att ett av hans barn tog hem kompisar hit än å lyssna på att jag inte kände för att främmande människor på besök, skall tilläggas att vi haft besök varenda dag efter förlossningen då vi var hemma mindre än 24 timmar efteråt. Jag åkte på lite nedstämdhet efter 5 dagar som är erkänt vanligt och han Sa saker som att jag fick skylla mig själv att jag mådde dåligt å man styr sitt egna mående osv trots att personalen sa till om att det är vanligt att man får en dipp ca 4-5 dagar efter förlossningen. Ja jag vet inte vad jag ska säga. Om det blir bra eller inte handlar mkt om hur din sambo är. Känner du redan nu att du känner dig utanför så tror jag inte det kommer bli bättre.
  • Anonym (Maria)

Hade inte accepterad detta.Han tänkte på sig själv bara,han har ju redan ett barn,men inte du.Tänk på dig själv nästa gång.

• Mytilio
    Ess skrev 2016-08-01 22:18:33 följande:

Ja jag tror att ett gemensamt barn kan hjälpa. 
    Själv hade jag aldrig tolererat hans barn i mitt hem om han förvägrat mig egna barn. 
    Alternativen hade varit att behålla och fortsätta relationen, eller abort och sen slut. 

Nej det börjar ju bli mer och mer tydligt för mig. Varför ska jag leva familjeliv och ta hand om någon annans barn utan att "passa på" och få uppleva ett eget barn?
    Han menade nämligen på att han tänkt sig ett annat liv med mig än familjelivet - men set kommer vi inte ifrån om vi ändå har hans barn 50% av tiden. Vet att han gillar att vara deltidsförälder och sen få egentid...
  • Mytilio
    Miss Skywalker skrev 2016-08-01 22:23:16 följande:

Känner oxå i mina mörkaste stunder att mitt/vårt barn inte dög - när han pratar om hur fantastiskt det är att vara förälder till sin dotter... Vi har tid hos kurator på fredag, ska ta upp ett och annat då.
  • Mytilio
    Anonym (Maria) skrev 2016-08-01 22:39:34 följande:

Hade inte accepterad detta.Han tänkte på sig själv bara,han har ju redan ett barn,men inte du.Tänk på dig själv nästa gång.

Ja det gjorde han, han ville inte ens diskutera hur alternativet kunnat se ut att behålla det - utan katastroftänket.
  • Anonym (Maria)
    Mytilio skrev 2016-08-01 23:01:40 följande:

Ja det gjorde han, han ville inte ens diskutera hur alternativet kunnat se ut att behålla det - utan katastroftänket.

Så egoistisk .Känns det jobbigt nu.Alla tänker ju på sig själva.Och du borde ha tänkt på dig själv kanske.
  • Mytilio
    Anonym (Maria) skrev 2016-08-01 23:04:12 följande:
    Så egoistisk .Känns det jobbigt nu.Alla tänker ju på sig själva.Och du borde ha tänkt på dig själv kanske.
    Jo det klart! Men i ruset av gravidhormoner upp och ner och paniken över att ta ett livsavgörande beslut på ett par veckor gjorde att jag inte kände mig stark nog att besluta om att behålla det. Sen kände jag just då att om jag inte längtar efter ett barn precis nu och han inte vill ha det, då kanske det är dumt. Men en abort gör jag aldrig om, det är ett som är säkert...!
Svar på tråden Bonusförälder utan egna barn - utanförskapskänsla?