• kattman

Min dotter är "för snäll'

Hej alla på familjeliv! Jag skriver eftersom jag är lite orolig för min dotter som snart fyller 6 år. Hon har alltid vart en väldigt duktig tjej, otroligt snäll, glad och försiktig. Hon är väldigt blyg men när man väl lärt känna henne så är hon sitt vanliga jag. Förskolepersonalen säger att hon är en tillgång i gruppen eftersom hon leker med alla och alla andra barn verkar vilja leka med henne. Men jag är lite orolig inför att hon ska börja skolan. Hon är kanske "för snäll" och blir lätt överkörd? Jag kanske oroar mig i onödan men nästan alla hennes kompisar har betydligt mer vilja och jag är rädd att hon inte litar på sig själv och går efter vad de andra barnen gör. Att hon "låter sig styras" Finns det någon som känner igen sig? Borde jag ens oroa mig? Hon är ju endå bara 5 (snart 6 ) år?

• Svar på tråden Min dotter är "för snäll'
  • Therese32

Man får prata lite med henne. Att man ska hjälpa till och så men inte låta sig bli utnyttjad av sin snällhet.

• Therese32

Som förälder är man alltid orolig för sitt barn. Beror på hur man är som person.har två barn själv och arbetar med barn. Utbildar mig till förskollärare

• Anonym (Tips)

Du kan alltid försöka få in små saker i vardagen, få henne att bestämma själv över saker ni gör tillsammans, vad hon ska äta.. Ja så hon får lite mer att tugga i för varje dag. Och sen slänga ur sig lite saker som "det är viktigt att man faktiskt gör det man själv vill, och inte vad andra vill att man gör" om du förstår vad jag menar :)

Svar på tråden Min dotter är "för snäll'