• kattman

Min dotter vill bli muslim!

Min 16 åriga dotter har bestämt sig för att bli muslim. Jag vet inte hur jag reagera.. Vi har pratat om det och hon lägger upp "fina" argument från koranen om varför hon ska konvertera. Jag vet inte vad jag ska tycka....vår familj har aldrig vart religös på något sätt. Hur hade ni reagerat om ert barn ville konvertera till islam?

• Svar på tråden Min dotter vill bli muslim!
  • Frigående Fru

Sagt att hon får konvertera när hon är 18 år och myndig. Sen hade jag hoppats att det bara är en fas som går över...

• Carambolan

Känns inte konstigare än om hon sagt att hon ska bli vegan eller gå med i liberal ungdom. Möjligen hade jag blivit väldigt skeptisk till var ideerna kommer ifrån om hon inte haft ett spirituellt intresse sedan tidigare.

• PurpleHeart

Har hon väl bestämt sig så är det inte mycket du kan göra åt den saken. Om du protesterar och försöker förbjuda så kommer hon troligtvis bli ännu mer envis och beslutsam.

Om hon kommer att gå in för att leva enligt Koranen så är det i sig inget dåligt, så länge hon väljer själv hur hon vill utöva sin tro och i vilken omfattning.

Var stöttande och ställ frågor. Låt henne få känna att du alltid finns där och stöttar henne oavsett. Viktigt är att hon törs prata med dig, oavsett vad det handlar om. Håll kommunikationen öppen, fördomsfri och utan anklagelser. Då riskerar du inte att förlora henne.

Det är mina råd... Lycka till!

• Anonym (Aldrig)

Aldrig att min dotter skulle få bli muslim.

• Anonym (Exakt)
    Frigående Fru skrev 2016-08-02 04:20:54 följande:

Sagt att hon får konvertera när hon är 18 år och myndig. Sen hade jag hoppats att det bara är en fas som går över...

Sedan med tillägget att när hon är 18 och myndig så får hon själv stå sitt kast och reda ut sin egen skit om hon låter sig dras in i sådant som resten av familjen inte står bakom.

Skulle mina barn i vuxen ålder gå med i någon sekt, trots varningar och uppmaningar om att låta bli, så får de stå sitt kast om det senare går åt helvete. De kan inte räkna med att resten av familjen ska offra sin tid och sina resurser för att hjälpa dem ur skiten senare...
  • elyse

Har hon även läst hadither? Vad tycker hon om sharia och dödsstraff om man inte längre vill vara muslim? Eventuellt låta omskära sina framtida söner? Att arabiska är centralt?

Har hon en god relation med någon imam? Varit i en moské?

• nernu

Hua... Ta reda på var hon har fått det ifrån. Kan inte tänka mig att hon har kommit på det själv. Jag har ingenting emot muslimer. De är människor som vem som helst men religionen islam tar jag starkt avstånd ifrån.

Svar på tråden Min dotter vill bli muslim!