• LMKL

Gravid och supertrött (och illamående)! Normalt eller är jag sjuk?

Hej!

Jag är i vecka 10 och har fått bekräftat via tidigt ultraljud att allt är ok vilket känns underbart! Problemet är bara att jag är så VANSINNIGT trött. Typ helt däckad. Jag är även illamående och försöker äta något var tredje timme typ för att det ska gå över och vara hanterligt men tröttheten är liksom helt förlamande. Idag har jag inte orkat jobba p.g.a tröttheten.Känner mig matt i hela kroppen och orkar inte gå ut och gå eller träna som jag vill. 

Vad tror ni, är detta helt normalt eller är jag på väg att bli sjuk? Kan man sjukskriva sig från jobb p.g.a detta? Jag vill ju helst inte berätta att jag är gravid där än. 

• Svar på tråden Gravid och supertrött (och illamående)! Normalt eller är jag sjuk?
  • nnnnnnnn

Normalt och du kan alltid sjukskriva dej en vecka och skylla på illamående eller kräkningar (underförstått magsjuka eller graviditet).

När jag väntade första barnet mådde jag illa från v. 6 till v. 37 och jobbade bara halvtid då jag blev sjukskriven på halvtid.
    Normal dag:
    Vaknade 8, var på jobbet 9, jobbade till 13-14, hemma 15, sov 16 - 18, maken väckte mej efter han lagat mat, dukat fram och vädrat bort all matos noga, åt, pratade lite med maken, sov igen 19 - 08.

Det var inga roliga månader...

• Pimpinellan

Helt normalt. Känner så fortfarande och är i v.23. Orkar vara uppe 20 minuter åt gången.

• Connie07

Kolla dina järnvärden snarast.Vet en gravid som fick koffeintabletter mot trötthet.

• LMKL
    nnnnnnnn skrev 2016-08-02 15:53:05 följande:

Normalt och du kan alltid sjukskriva dej en vecka och skylla på illamående eller kräkningar (underförstått magsjuka eller graviditet).

När jag väntade första barnet mådde jag illa från v. 6 till v. 37 och jobbade bara halvtid då jag blev sjukskriven på halvtid.
    Normal dag:
    Vaknade 8, var på jobbet 9, jobbade till 13-14, hemma 15, sov 16 - 18, maken väckte mej efter han lagat mat, dukat fram och vädrat bort all matos noga, åt, pratade lite med maken, sov igen 19 - 08.

Det var inga roliga månader...

Oj vad jag känner igen mig. Är helt utslagen så vissa dagar och min sambo får göra allt! Matos och lukter ja - hemskt! Får för mig att det luktar gammalt bröd eller matos ibland på kvällarna och börjar må illa igen av det!
  • LMKL
    Connie07 skrev 2016-08-02 15:59:40 följande:

Kolla dina järnvärden snarast.Vet en gravid som fick koffeintabletter mot trötthet.

Hm jag har faktiskt köpt Blutsaft för att få i mig mer järn. Ja vill gärna gå och kolla upp om jag har någon brist. Jag har slutat dricka kaffe också (pallar inte lukten/smaken). Koffeintabletter låter ju extremt, inte bra för fostret alls ju!?
  • LMKL
    Pimpinellan skrev 2016-08-02 15:55:31 följande:

Helt normalt. Känner så fortfarande och är i v.23. Orkar vara uppe 20 minuter åt gången.

Gud ja! Jag måste vila hela tiden efter allt jag gör. Blir trött av allt typ!

Kan vara så att jag anstränger mig mycket vissa dagar så jag blir helt utslagen andra?
  • Connie07
    LMKL skrev 2016-08-02 16:04:41 följande:

Hm jag har faktiskt köpt Blutsaft för att få i mig mer järn. Ja vill gärna gå och kolla upp om jag har någon brist. Jag har slutat dricka kaffe också (pallar inte lukten/smaken). Koffeintabletter låter ju extremt, inte bra för fostret alls ju!?

Läkaren ordinerar det,ingen fara.
  • Loppan84

Tyvärr normalt. Hade det så vecka 7-14 och va sjukskriven en vecka under vecka 9. Håll ut för förmodligen blir det bättre snart - de allra första blir bra nån gång mellan vecka 12 och 14.

• Therese32

Min andra graviditet va hemsk, hade foglossning, spydde, ryggvärk, svullna läppar och fötter, jätte trött. Så det är jätte vanligt. Vila mycket är mitt tips och drick mycket vatten. Sen finns det saker testa om du mår illa mariekex vid sängen innan du stiger upp, äta vart tredje timme. Band som finns köps på apoteket för illamående, glömt bort va dom heter funkar för vissa inte.

• Loppan84

Ang koffeintabletter har jag aldrig hört det. Max tillåten koffeindos för gravida är ju motsvarande 3 kaffekoppar per dygn så ta inte koffeintabletter utan att en läkare isåfall bokstavligt talat sagt det till dig. Däremot fick jag postafen (åksjuktetabletter) mot illamående, det var sjukt skönt att slippa illamåendet dock blev jag ännu tröttare av dem så tog dem bara den veckan jag va sjukskriven och kunde sova hur mycket jag ville ;)

• Pimpinellan
    LMKL skrev 2016-08-02 16:08:10 följande:
    Gud ja! Jag måste vila hela tiden efter allt jag gör. Blir trött av allt typ!

Kan vara så att jag anstränger mig mycket vissa dagar så jag blir helt utslagen andra?
    Det kvittar om jag anstränger mig lite mer eller mindre-jag är dödens trött. Plus att jag inte får/kan sova på nätterna så ibland får jag nästan panik inför framtiden...
  • Pimpinellan
    Connie07 skrev 2016-08-02 16:12:09 följande:
    Läkaren ordinerar det,ingen fara.
    Rena vansinnet! Jag är totalförbjuden att inta koffein p.g.a missfallsrisken och likafördärvat skrev läkaren ut Lergigan Comp-de har faktiskt ingen koll på riskerna. Tyvärr är det det enda som funkar mot mitt illamående så jag fuskar om jag måste stå på benen en dag i veckan. Den lilla dosen är ju inget mot de 3! piller per DAG receptet angav!
  • Connie07
    Pimpinellan skrev 2016-08-02 18:06:59 följande:

Rena vansinnet! Jag är totalförbjuden att inta koffein p.g.a missfallsrisken och likafördärvat skrev läkaren ut Lergigan Comp-de har faktiskt ingen koll på riskerna. Tyvärr är det det enda som funkar mot mitt illamående så jag fuskar om jag måste stå på benen en dag i veckan. Den lilla dosen är ju inget mot de 3! piller per DAG receptet angav!

Ja,läkaren ordinera det,mamman pigg och ut kom ett friskt barn.Bra om det finns hjälp att få av läkaren såklart.
  • LMKL
    Pimpinellan skrev 2016-08-02 18:03:55 följande:
    Det kvittar om jag anstränger mig lite mer eller mindre-jag är dödens trött. Plus att jag inte får/kan sova på nätterna så ibland får jag nästan panik inför framtiden...
    Låter sjukt jobbigt! Hoppas det blir bättre. För mig är vissa dagar bra men energin är begränsad då också. Inte så helt utslagen som nu.
  • LMKL

Kan tipsa om en grej mot illamåendet: färsk ingefära! Bara att gnaga på en bit så går det värsta över. Starkt som f*n men hjälper!

• Ivana1988

mådde illa och var sjukt trött tills vecka 15 - men kan fortfarande kräkas om jag glömmer äta innan jag lägger mig på kvällen och tar sovmorgon... (måste äta vid kl 6) .. går I v17 imorgon och är mindre trot nu (började träna igen) men tar gärna en timme I soffan efter jobbet:)

det blir bättre!

Svar på tråden Gravid och supertrött (och illamående)! Normalt eller är jag sjuk?