• Anonym (Snart dags.)

Bästa sättet att få nytt ärr snyggt?

Jag blev snittad vid barn 1 och fick givetvis ett snett ärr lite högt upp och inte nere vid fiffin som jag hade hoppats.

3 år senare är halva ärret hyfsat fint, andra halvan svullet / hänger lite och lite mer rött keloid? tror jag det heter.

Jag fick aldrig någon info vid snittet om eventuell tejp, salva osv utan det har jag själv läst mig till på plastikforum och använde inget sånt alls, jo jag har tejpat när jag varit ute i solen och haft bikini, men det tog 1 år innan det skedde.

Nu ska jag bli snittad igen och tänkte be dom ta bort den svullna delen och sen hoppas på att få ett fint slätt ärr som man brukar se på bröstoperade tjejer.. Men vad ska man ha??

Hur tejpar jag? Papperstejp? Sitter ju som fan ju, jag kommer ju dra upp snittet om jag ska byta sån tejp dagligen. + man har ju lite ont efter.

Silikontejp?

Ärrsalva? Cicatrix/Cicamed scar, funkar det?

När börjar man?

Kan ni hjälpa mig?

• Svar på tråden Bästa sättet att få nytt ärr snyggt?
  • Anonym (Q)

Jag hade kirurgtejp längs med snittet, inte tvärs över. Jag har ett jättefint ärr men jag blev bara tejpad, inga stygn eller agraffer, också.

• Anonym (Snart dags.)
    Anonym (Q) skrev 2016-08-02 18:41:21 följande:

Jag hade kirurgtejp längs med snittet, inte tvärs över. Jag har ett jättefint ärr men jag blev bara tejpad, inga stygn eller agraffer, också.

Jag blev sydd inifrån sist så jag hade inte heller några synliga stygn så sett över magen.

Jo en liten trådbit stack ut längst ut på ena sidan.
  • Ego Lovers

Tejpa längsgående med 2-3 lager omlott i sex månader minst. Det som ger fula ärr är när det tänjs ut och det kan det inte när man tejpar

• mammaåten

Hade tejp som jag fick av kirurgen, tejpade längs med ärret varje dag i ett år. Sedan extra lager när de kunde utsättas för sol.

• Anonym (Snart dags.)

Men när ska man köra med ärr-salva då?

Cicamed scar?

• MissHelene

Kirurgtejp fick jag tips om. Sen finns det även en snitt korsett (vet inte vad den heter) som gör att man inte anstränger ärret/såret lika lätt:)

• mammaåten
    Anonym (Snart dags.) skrev 2016-08-02 20:24:37 följande:

Men när ska man köra med ärr-salva då?

Cicamed scar?

De som jag vet som använt det är dom som varit känslig nog tejpen.

Eller som har börjar använda det när man inte längre haft tejp.
  • Anonym (Snart dags.)

www.apotea.se/leukosilk-häfta

Denna? Jag gillar den, är skonsam mot huden och är lätt att ta bort.

www.apotea.se/kind-removal-silicone-tape-silikontejp-2.5-cm-x-5-m-1-st

Aldrig testat. Är den bra?

www.apotea.se/micropore-vit-25-mm-x-9.14-m-hållare

Dessa papperstejp avskyr jag.

Ni vet det man får i armvecket efter blodprover , de gör skitont att ta bort och huden blir alltid irriterad efter sån tejp, hur blir då ett ärr?

Svar på tråden Bästa sättet att få nytt ärr snyggt?