• alesig

Hjälp!! Lutealfas?!

Hej :)

Hur räknar jag ut min lutealfas? Räknar jag dag 1 dagen EFTER ägglossnings dagen och fram till dagen FÖRE nästa mens? Alltså jag räknar inte med själva ÄL dagen samt nästa mens första dag?

Tex. ÄL dagen är 24/7 och nästa mens första dag är beräknad 7/8 då räknar jag första dagen på lutealfasen från och med 25/7 (dagen efter ÄL dagen) och räknar fram till 6/8 (dagen före nästa mens första dag) så då borde min lutealfas vara på 13 dagar? Har jag förstått det hela rätt? :)

• Svar på tråden Hjälp!! Lutealfas?!
  • Lyckan 382

I ditt exempel skulle jag faktiskt säga 14 dagar. Det är bara så jag alltid tänkt, men har inga vidare belägg. Jag skulle räknas från dagen efter ÄL och fram till OCH MED första menadageb. Oavsett 13 eller 14 så är det väl en helt normal lutealfas?:)

• alesig
    Lyckan 382 skrev 2016-08-03 00:46:28 följande:

I ditt exempel skulle jag faktiskt säga 14 dagar. Det är bara så jag alltid tänkt, men har inga vidare belägg. Jag skulle räknas från dagen efter ÄL och fram till OCH MED första menadageb. Oavsett 13 eller 14 så är det väl en helt normal lutealfas?:)

Tack snälla för svar :) Men det känns som att det är så himla svårt att räkna ut lutealfasen. Jag har en menscykel i snitt på 26 dagar så lutealfasen kan ju skilja nån dag från månad till månad. Men om vi säger att den är mellan 12-14 dagar är det en normal lutealfas? Jag har nyss börjat använda p tracker appen och när man fyller i lutealfasen är det ju super viktigt att man vet exakt på dagen då man har ÄL annars stämmer ju inte ÄL dagarna som den räknar ut automatiskt :/
  • alesig
    Lyckan 382 skrev 2016-08-03 00:46:28 följande:

Eller alltså jag menar att jag måste ju tydligen veta exakt hur många dagar min lutealfas är på enligt appen så den beräknar ut ÄL dagarna rätt.
  • Jag är bara jag

Jag räknar dygn mellan. Om äl är en måndag och mensen kommer måndag 14 dagar senare är det 14 dagar.

• Erla

Du tänker helt rätt! Man räknar inte med äl-dagen och första mensdagen. Har du äl den 24/7 och mens den 7/8 så räknar du dagarna mellan det. 13 dagar bör lutealfasen vara enligt ditt exempel :)

• alesig
    Jag är bara jag skrev 2016-08-03 09:35:53 följande:

Jag räknar dygn mellan. Om äl är en måndag och mensen kommer måndag 14 dagar senare är det 14 dagar.

Åhå så ha jag aldrig tänkt på att räkna. Fiffigt. Tack så mycket :)
  • alesig
    Erla skrev 2016-08-03 10:29:48 följande:

Du tänker helt rätt! Man räknar inte med äl-dagen och första mensdagen. Har du äl den 24/7 och mens den 7/8 så räknar du dagarna mellan det. 13 dagar bör lutealfasen vara enligt ditt exempel :)

Tack snälla för svar! Känns skönt att få det bekräftat att jag räknat rätt :)
  • alesig
    Jag är bara jag skrev 2016-08-03 09:35:53 följande:

Fast då måste man ju veta exakt vilken dag man har ÄL kom jag ju på. :)
  • Lyckan 382
    alesig skrev 2016-08-03 01:01:05 följande:
    Tack snälla för svar :) Men det känns som att det är så himla svårt att räkna ut lutealfasen. Jag har en menscykel i snitt på 26 dagar så lutealfasen kan ju skilja nån dag från månad till månad. Men om vi säger att den är mellan 12-14 dagar är det en normal lutealfas? Jag har nyss börjat använda p tracker appen och när man fyller i lutealfasen är det ju super viktigt att man vet exakt på dagen då man har ÄL annars stämmer ju inte ÄL dagarna som den räknar ut automatiskt :/
    Ok, då förstår jag. Ja, det låter väl normalt! Får jag fråga om det är så att du försöker bli gravid? Jag gillar p-tracker och den ger en bra indikation på när ungefär man är fertil men vill du veta säkert rekommenderar jag att testa urinet med sticka. När jag höll på och testade så var ÄL allt från 12-15 dagar efter mensens första dag. Kroppen gör lite som den vill, svårt för p-tracker att ha koll på det.
  • alesig
    Lyckan 382 skrev 2016-08-03 16:43:48 följande:

Ok, då förstår jag. Ja, det låter väl normalt! Får jag fråga om det är så att du försöker bli gravid? Jag gillar p-tracker och den ger en bra indikation på när ungefär man är fertil men vill du veta säkert rekommenderar jag att testa urinet med sticka. När jag höll på och testade så var ÄL allt från 12-15 dagar efter mensens första dag. Kroppen gör lite som den vill, svårt för p-tracker att ha koll på det.

Du har så rätt. Vi försöker bli gravida :) :) :)

När man väl bestämt sig för bebis så vill man ju va gravid helst igår ;) så du rekomnderar att jag testar ÄL stickor varje månad så jag vet när ÄL är? Och gör det ända frsm tills jag plussar? Eller? :)
  • Flisan79

För att inte svara samma som de andra ger jag ett mer generellt svar.

Att ha en lutealfas mellan 10-17 anses som helt normalt. Lutealfasen är oftast konstant så duffar cykeln någon dag hit och dit är det tiden mellan mens och äl som varit kortare/längre.
    Man kan även ha kortare och längre lutealfas. Att ha kortare än 10 dagar kan dock försvåra till graviditet då risken finns att ägget inte hunnit fästa innan mensen kommer (ägget fastnar vanligen 7-10 dagar efter äl)

• Flisan79
    Flisan79 skrev 2016-08-03 20:15:20 följande:

För att inte svara samma som de andra ger jag ett mer generellt svar.

Att ha en lutealfas mellan 10-17 anses som helt normalt. Lutealfasen är oftast konstant så duffar cykeln någon dag hit och dit är det tiden mellan mens och äl som varit kortare/längre.
    Man kan även ha kortare och längre lutealfas. Att ha kortare än 10 dagar kan dock försvåra till graviditet då risken finns att ägget inte hunnit fästa innan mensen kommer (ägget fastnar vanligen 7-10 dagar efter äl)

*10-17 dagar
  • Lyckan 382
    alesig skrev 2016-08-03 20:04:21 följande:
    Du har så rätt. Vi försöker bli gravida :) :) :)

När man väl bestämt sig för bebis så vill man ju va gravid helst igår ;) så du rekomnderar att jag testar ÄL stickor varje månad så jag vet när ÄL är? Och gör det ända frsm tills jag plussar? Eller? :)
    Alltså, jag blev gravid med assisterad befruktning (insemination genom sjukvården) så jag var TVUNGEN att testa med stickor. Om du och din partner har regelbunden sex så behövs det kanske inte. Om ni inte har försökt länge och det verkar som om ni har svårt att bli med barn? Samtidigt har jag vänner som på en gång börjat med stickor. Upp till er skulle jag säga! Det beror ju på hur ofta man har sex, hur länge man försökt, hur stort ens kontrollbehov är (!) och ens preferenser bara. Jag har inte någon erfarenhet av graviditet genom sex men har hört om folk som till exempel har sex varannan dag runt tiden för ägglossning. Men om man av olika skäl inte vill/kan ha sex så mkt så är det ju en annan sak. Du är inte bara fertil på ägglossningsdagen eftersom spermierna lever några dagar inuti kroppen. Men om du VILL ha koll på just ägglossning, då rekommenderar jag stickor.
  • Jag är bara jag
    alesig skrev 2016-08-03 12:41:35 följande:
    Fast då måste man ju veta exakt vilken dag man har ÄL kom jag ju på. :)
    Ja,det kunde jag räkna ut i 35 år via att hålla koll på äl-flytningarna så jag hade aldrig det problemet. Finns ju andra äl-symptom också.
Svar på tråden Hjälp!! Lutealfas?!