• Smultronpajj

Tacka ja till Globala Studier?

Jag är extremt kluven just nu då jag precis fått veta att jag har kommit in på en reservplats på kandidatprogrammet i Globala Studier vid Göteborgs Universitet. Här kan man läsa mer om det programmet; utbildning.gu.se/program/program_detalj/

Jag har hört blandade åsikter om det här programmet. Vissa säger att det är ett program som är en bra "grund" att sedan bygga vidare på med en master eller enskilda kurser. Andra säger att det är flummigt och inte kommer leda till något arbete oavsett om man läser vidare efter eller inte. Eller iallafall inte till ett jobb inom de områden man utbildar sig.

Jag vet inte om den här frågan hör hemma på det här forumet men jag tänkte höra om det finns någon här som har gått/går programmet och kan ge mig råd. Eller någon annan också för den delen som har åsikter. Allt uppskattas då jag måste fatta beslut snart!

-- Jag känner alltså själv att programmets innehåll låter jätteintressant men vet inte om utbildningen har någon bra kvalité. Alltså ifall den leder till jobb i framtiden. Jag är dock som sagt beredd att komplettera med annat för att få ut mesta möjliga av den, men frågan är om det räcker?

• Svar på tråden Tacka ja till Globala Studier?
  • Anonym (Statsvetare)

Jag tror att det hänger på vad du gör av den valbara terminen. Alla mina studiekamrater som fått relevanta jobb efter examen fick det tack vara sin praktik. Gör ett smart praktikval istället för att flumma med fältstudier så får du bra arbetslivserfarenhet.

• Smultronpajj

Tack för svar! Det tror jag också!

Har du några tips angående vilken kurs det är smartast att fördjupa sig i under andra året?

Afrikastudier, Asienstudier, Mellanösternstudier, Latinamerikastudier, Globala utvecklingsstudier, Humanekologi, Internationella relationer eller socialantropologi?

• Anonym (Statsvetare)

Jag tror inte att någon av dem är "smartare" än någon annan utan tycker att du ska välja det område som intresserar dig mest. Möjligen tänker jag att internationella relationer troligen är det mest meningslösa av dem. Det finns flera andra program där studenterna enbart fokuserar på IR så det är svårt att slå sig in på den arbetsmarknaden med bara en termin i bagaget. Globala programmet känns mer inriktat på utvecklings- och biståndsarbete så jag hade fokuserat på ett geografiskt område där du faktiskt också kan tänka dig att bo och arbeta i framtiden. Studier är intressanta i teorin men hur sugen är du på att bo i Rwanda eller något annat land med många Sida-projekt?

• Smultronpajj
    Okej! Men du känner alltså personer som har gått det här programmet? Är det fler som lyckats få arbete efteråt än de som arbetar med saker som inte hör till deras utbildning? Jag tänker nog ta en paus efter de här tre åren på kandidatprogrammet för att sedan läsa en master inom samma område för att fördjupa mig och öka chanserna till arbete.
Svar på tråden Tacka ja till Globala Studier?