Anonym (Jobbar med media) skrev 2016-08-04 04:49:04 följande:
Wi-fi - ert wi-fi styr inte om inlägg/bilder/mm visar adress eller inte. Adress/location är sånt som man själv medvetet väljer att visa eller inte visa.
Är man orolig att visa adress mm bör man prata med sina barn om hur de använder sociala medier. Det rekommenderas ju också ofta att föräldrar själva befinner sig på de sociala plattformar som barnen för för att "hålla lite koll".
Lycka till!
Fast grejen är ju att hur försiktig man än är själv så har man ju gäster och ungdomar på besök ibland som kanske har på platstjänster när dom tar vanliga foton och då står ju adressen på deras foton. Sen kanske dom lägger upp det på internet dessutom och då antar jag att ens hemadress syns för alla som tittar på det eller laddar ner fotot? Det är ju hemskt!!!
Angående sociala media som Snap, Insta etc hur blir det då om någon tar ett foto/skriver ett inlägg i min bostad och sen lägger upp på internet? Då kanske det visar min adress också? Både för att dom är hos mig när dom tar fotot och för att dom använder mitt wifi kanske?
Jag vill inte att någon, speciellt ungdomar som man inte vet vad dom gör med alla foton på internet, tar foton eller lägger upp något på internet alls från min bostad för att jag inte har kontroll över hur det sprids då. Men ska man behöva förbjuda folk att använda sina telefoner hos en i fortsättningen för att vara på säkra sidan? Kräva att dom visar att platstjänster är avstängt? Ja, hur gör man för att tackla den här frågan egentligen? Jag tycker det är svårt och det kom upp för att en ungdom tog foton och la upp på åtminstone Snap och Insta innan jag hann stoppa ungen och jag vet att hon hade på platstjänster på telefonen då.

Syntes min adress på inläggen då tror ni?
Men vi säger att det värsta händer och någon tar en bild hos mig och smackar upp den på internet nånstans, kommer bilden/inlägget att visa min exakta adress: Bästavägen 79, Bästa Staden, Sverige eller kommer det bara att stå Bästa Staden, Sverige?
Vad jag vill försäkra mig om att det inte händer är alltså att folk inte sprider min adress på social media genom inlägg och foton som sprids för vinden på internet för att dom fotar eller använder sin telefon hos mig.