• Anonym (Panik!!!!!!!!)

Platstjänst på foton på social media?! Hjälp asap!

Hur funkar Snap, instagram, fb, tumblr och allt vad det nu heter där ungar håller till idag på social media?

Om ungen tar ett foto med platstjänst på på telefonen kan alla vänner som ser deras foton se exakta adressen fotot är taget på då? Dvs ens bostadsadress t ex.

Om ungen använder ens wifi syns det för alla vänner då den exakta adressen dom är på eller åtminstone vilken stad dom är i typ, Hovås, Sverige?

Hur "farligt" är det att låta ungar ta foton och använda ens internet om man ABSOLUT INTE vill att ens adress ska komma ut och ses av gud-vet-vem-eller-hur-många personer eftersom att ungar har så många "vänner" och kanske olåsta konton tom på social media? Vågar man låta dom ta foton och använda ens wifi om man inte vill att ens adress ska synas för alla?

• Svar på tråden Platstjänst på foton på social media?! Hjälp asap!
  • Anonym (Vad jag vet)

Det här är vad jag vet:

Snap:
    Man ska vara försiktig med den, de sparar alla dina bilder och de har också sagt att man inte ska skicka över bilder som man inte vill ska läcka ut över hela internet. Det har ju hänt.( en massa bilder läckte ut över hela internet för nåt år sen)
    Man kan inte se eran adress så vitt jag vet.

Instagram:
    Var försiktig med profilbilderna, jag hade ett konto förra året och jag var privat men plötsligt ligger min profilbild uppe på nätet.

Periscope:
    Man kan göra en privat live( man bestämmer vem som ska se din live) men man kan också ha en uppen live( för hela världen)
    Man kan se adressen

Jag har tyvärr inte TMBLR eller FB så jag vet inte( men jag vet att alla kan se din och dina vänners chatt på FB)

Men man kan alltid stänga av platsinfo på alla appar( vad jag har gjort)

• Anonym (Va)
    Anonym (Vad jag vet) skrev 2016-08-04 03:37:43 följande:

Det här är vad jag vet:

Snap:

Man ska vara försiktig med den, de sparar alla dina bilder och de har också sagt att man inte ska skicka över bilder som man inte vill ska läcka ut över hela internet. Det har ju hänt.( en massa bilder läckte ut över hela internet för nåt år sen)

Man kan inte se eran adress så vitt jag vet.

Instagram:

Var försiktig med profilbilderna, jag hade ett konto förra året och jag var privat men plötsligt ligger min profilbild uppe på nätet.

Periscope:

Man kan göra en privat live( man bestämmer vem som ska se din live) men man kan också ha en uppen live( för hela världen)

Man kan se adressen

Jag har tyvärr inte TMBLR eller FB så jag vet inte( men jag vet att alla kan se din och dina vänners chatt på FB)

Men man kan alltid stänga av platsinfo på alla appar( vad jag har gjort)

Kan man se allas chatt på Facebook? Finns chatt kvar? Är det som är Messenger?
  • Anonym (Vad jag vet)
    Anonym (Va) skrev 2016-08-04 03:41:11 följande:
    Kan man se allas chatt på Facebook? Finns chatt kvar? Är det som är Messenger?
    Alla dina följare på Facebook kan se din chatt. Men det finns även en plats där du kan chatta med dina vänner privat.
    Här finns lite information om Facebook för övrigt:

www.dn.se/ekonomi/fakta-vad-far-facebook-och-andra-anvandare-veta-om-dig/
  • Anonym (Jobbar med media)

Såhär ligger det till:

Instagram - man kan välja att ha öppen eller stängd profil. Har man stängd godkänner man vilka som ska följa en. Öppen profil kan alla se, även de som inte följer. Man kan välja att visa plats på bilder, alltså kan en adress publiceras om man vill. För barn rekommenderas att man har stängt konto. Åldersgräns 13 år (men vissa fejkar födelsedatum).

Facebook - här godkänner man vänner vars flöde man man sedan följer. Har man satt öppen profil här kan även de som man inte är vän med följa. Man kan få meddelande av både vänner och de man inte är vänner med. Man kan ställa in så att ens inlägg visas bara för vänner eller offentligt. Ens chatt, dvs meddelande med en annan person, kan inte ses av alla utan enbart av den man chattat med. Man kan checka in på en plats i inlägg som skapas. Vissa skapar platser för sitt hem, alltså kan ens adress synas om man vill. Man kan också tagga inlägg med bara staden man befinner sig i. För barn rekommenderas att man inte har offentlig profil. Åldersgräns 13 år (men vissa fejkar födelsedatum).

Snapchat - man följs av vänner och vem som helst kan lägga till en. Man tar bilder eller videos som man antingen skickar tilö utvalda personer eller lägger för alla följare att se. Location kan inte kopplas ihop med bild (om man inte medvetet skriver ut det i text på bilden). Ens bild/video kan bara ses en gång och ligger bara kvar i ett dygn.

Tumblr - en blogg där text och bilder publiceras. Öppen för alla. Adress kan man ju ange i text om man vill.

Wi-fi - ert wi-fi styr inte om inlägg/bilder/mm visar adress eller inte. Adress/location är sånt som man själv medvetet väljer att visa eller inte visa.

Är man orolig att visa adress mm bör man prata med sina barn om hur de använder sociala medier. Det rekommenderas ju också ofta att föräldrar själva befinner sig på de sociala plattformar som barnen för för att "hålla lite koll".

Lycka till!

• Anonym (B)
    Anonym (Vad jag vet) skrev 2016-08-04 03:56:01 följande:

Alla dina följare på Facebook kan se din chatt. Men det finns även en plats där du kan chatta med dina vänner privat.

Här finns lite information om Facebook för övrigt:

www.dn.se/ekonomi/fakta-vad-far-facebook-och-andra-anvandare-veta-om-dig/

Va?? Klart inte ens följare kan läsa i min chatt. Eller menar du om de kan se att man är online? Du har fel om du tror det första iaf.
  • Anonym (Vad jag vet)
    Anonym (B) skrev 2016-08-04 06:12:02 följande:
    Va?? Klart inte ens följare kan läsa i min chatt. Eller menar du om de kan se att man är online? Du har fel om du tror det första iaf.
    Nej, jag menar att det man skriver under andras inlägg kan alla se men det finns en privat chatt där man kan chatta privat med vänner osv.
  • Anonym (Panik!!!!!!!!)
    Anonym (Jobbar med media) skrev 2016-08-04 04:49:04 följande:
    Wi-fi - ert wi-fi styr inte om inlägg/bilder/mm visar adress eller inte. Adress/location är sånt som man själv medvetet väljer att visa eller inte visa.

Är man orolig att visa adress mm bör man prata med sina barn om hur de använder sociala medier. Det rekommenderas ju också ofta att föräldrar själva befinner sig på de sociala plattformar som barnen för för att "hålla lite koll".

Lycka till!
    Fast grejen är ju att hur försiktig man än är själv så har man ju gäster och ungdomar på besök ibland som kanske har på platstjänster när dom tar vanliga foton och då står ju adressen på deras foton. Sen kanske dom lägger upp det på internet dessutom och då antar jag att ens hemadress syns för alla som tittar på det eller laddar ner fotot? Det är ju hemskt!!!

Angående sociala media som Snap, Insta etc hur blir det då om någon tar ett foto/skriver ett inlägg i min bostad och sen lägger upp på internet? Då kanske det visar min adress också? Både för att dom är hos mig när dom tar fotot och för att dom använder mitt wifi kanske?

Jag vill inte att någon, speciellt ungdomar som man inte vet vad dom gör med alla foton på internet, tar foton eller lägger upp något på internet alls från min bostad för att jag inte har kontroll över hur det sprids då. Men ska man behöva förbjuda folk att använda sina telefoner hos en i fortsättningen för att vara på säkra sidan? Kräva att dom visar att platstjänster är avstängt? Ja, hur gör man för att tackla den här frågan egentligen? Jag tycker det är svårt och det kom upp för att en ungdom tog foton och la upp på åtminstone Snap och Insta innan jag hann stoppa ungen och jag vet att hon hade på platstjänster på telefonen då. {#emotions_dlg.djavulsk} Syntes min adress på inläggen då tror ni? Gråter

Men vi säger att det värsta händer och någon tar en bild hos mig och smackar upp den på internet nånstans, kommer bilden/inlägget att visa min exakta adress: Bästavägen 79,  Bästa Staden, Sverige eller kommer det bara att stå Bästa Staden, Sverige?

Vad jag vill försäkra mig om att det inte händer är alltså att folk inte sprider min adress på social media genom inlägg och foton som sprids för vinden på internet för att dom fotar eller använder sin telefon hos mig.

• sportpappa

De flesta sociala medier raderar metadatan från bilderna när de laddas upp så du behöver inte oroa dig för att någon ska se adressen via bilderna. Anledningen till att det raderas är just för att förhindra att personers adresser sprids över nätet.

• Anonym (Panik!!!!!!!!)
    sportpappa skrev 2016-08-04 21:27:36 följande:
    De flesta sociala medier raderar metadatan från bilderna när de laddas upp så du behöver inte oroa dig för att någon ska se adressen via bilderna. Anledningen till att det raderas är just för att förhindra att personers adresser sprids över nätet.
    Det låter ju vettigt och får mig att pusta ut lite. Försvinner det på åtminstone alla appar jag har nämnt ovan? Överkursfråga men kan dom som äger  appen se exakt var bilden är tagen i sina egna loggar? Jag trodde att  åtminstone Snapchat alltid visade plats pga att att jag såg något om en av Kardashian flickorna som blev stalkad pga att adressen syntes när hon la ut på Snap och dom pratade om hur farligt Snap var pga just det?

Det går inte att "checka in" i min bostad men kan staden ändå synas på inlägg någon har gjort? Typ : Hovås, Göteborg?

Bortsett från om ungen har skrivit in adress själv så var kan min adress eller stad ha läckt ut när hon tog foton och använde mitt wifi för sina inlägg på sina sociala media? Nånstans alls eller ingenstans?
  • sportpappa
    Anonym (Panik!!!!!!!!) skrev 2016-08-04 21:52:12 följande:
    Det låter ju vettigt och får mig att pusta ut lite. Försvinner det på åtminstone alla appar jag har nämnt ovan? Överkursfråga men kan dom som äger  appen se exakt var bilden är tagen i sina egna loggar? Jag trodde att  åtminstone Snapchat alltid visade plats pga att att jag såg något om en av Kardashian flickorna som blev stalkad pga att adressen syntes när hon la ut på Snap och dom pratade om hur farligt Snap var pga just det?

Det går inte att "checka in" i min bostad men kan staden ändå synas på inlägg någon har gjort? Typ : Hovås, Göteborg?

Bortsett från om ungen har skrivit in adress själv så var kan min adress eller stad ha läckt ut när hon tog foton och använde mitt wifi för sina inlägg på sina sociala media? Nånstans alls eller ingenstans?
    Det verkar absolut vara så att de som äger och driver tjänsterna sparar på uppgifterna så de kan se det. 
    Det går alltid att manuellt mata in vilken adress som helst när man gör inlägg så det är möjligt att någon matar in exakt din hemadress.

Det finns ju även fototjänster för lagring av bilder där metadatan normalt inte tas bort eftersom användarna vanligtvis vill ha kvar den.

Sen behöver ju inte adressen ha avslöjats genom foton eftersom vi i Sverige har väldigt offentliga register. Vanligtvis är det inte alls svårt att ta reda på någons hemadress utifrån begränsad information om man nu inte har ett fruktansvärt vanligt namn och bor i en större stad.
Svar på tråden Platstjänst på foton på social media?! Hjälp asap!