• LaPaloma

Formulering testamente enskild egendom

Sitter och försöker formulera ett testamente för våra barn. Jag och min man (vi är gifta) önskar att allt som barnen ärver efter oss ska vara deras enskilda egendom. 

Fungerar nedanstående formulering?:

Vi, X och X, har beslutat  härmed som vår yttersta vilja och testamente att vår dotter X och vår son X, ska ärva all vår egendom som tillhör eller tillfaller en av oss, liksom det som sätts i sådan egendoms ställe skall, liksom avkastningen av denna egendom utgöra X och X enskilda egendom.

Vill de genom äktenskapsförord göra egendomen till giftorättsgods får de göra det.

Skulle någon testamentstagare vara avliden vid vår bortgång skall dennes arvingar träda in istället.

Skulle bli mycket tacksam för feedback!

• Svar på tråden Formulering testamente enskild egendom
  • Eivie

Att era barn ärver er är ju redan reglerat i svensk lag så det är väl inte nödvändigt att blanda in. Se över formuleringen igen, det går att dela upp saker i flera meningar för tydlighet. Nu står det att de ärver all er egendom och att sådan egendom som ersätter den samt avkastning ska vara enskild. Ni vill väl att även det ursprungliga arvet ska vara enskilt antar jag? Sedan antar jag att ni vill att om en av er dör först så ärver den andra före barnen, er formulering går ifrån detta.

• Eivie

Sedan som rent generellt råd, är detta viktigt för er så kontakta en jurist för en timmes rådgivning eller vad som kan krävas för en såpass rak önskan som er i ett testamente. Då blir allt rätt och ni får som ni vill.

• LaPaloma

Tack för svar! Ska kolla igenom formuleringarna igen och ta det du skriver i beaktande!

Svar på tråden Formulering testamente enskild egendom