• Linutis

    Läkaren kollade hur mycket jag var öppen.

    Hej! Har bf den 11 aug. Snart! Var vid läkaren idag och pratade allmänt, hur jag mår osv pga ångest o oro inför förlossningen, allt är mycket bättre nu än förut! Är jätte peppad! Men nu till då frågan/händelsen. Hon ville se hur mycket jag va öppen!

    Det gjorde ont. Obehagligt. Hon sa : ja tappen är mjuk o fin och den är lutad åt rätt håll o jag kan få in 2 fingrar. Hon sa att hon känner hans huvud. Vad menas med de att hon kan få in 2 fingrar?? 1 c öppen eller vad? Nu i efterhand har jag ont. Inte ont så men känner mig udda där nere. Kan hon sätta igång den med bara några känningar där? Hela dagen har jag varit kass i kistan nämligen. Hon kan väl inte kunna sätta igång en så? Jag letar efter minsta tecken nu....

  • Svar på tråden Läkaren kollade hur mycket jag var öppen.
  • Cyanea

    Det är tyvärr obehagligt när de känner fram tills man öppnat sig en del, så det är inte onormalt. Det kan kännas ordentligt efteråt och man kan även blöda en del, man har ju varit och retat tappen. Det blir väl kanske inte lika irriterat som när man gjort en hinnsvepning, men irriterat. Så vitt jag vet kan det hjälpa till att få igång förlossning. 

    Hur öppet det måste vara för att få in två fingrar finns det nog folk som kan bättre än mig, så den låter jag bli att svara på ;) Jag tror att man inte behöver vara mer än ett par cm öppen och det kan man dessvärre vara ett bra tag utan att det sätter igång, men självklart kan det vara på gång. 

    Hoppas det kommer igång snart, lycka till :) 

  • viseversa

    Konstigt tycker jag. Varför ska hon göra en sån onödig undersökning? Har aldrig varit med om det. Visst om du varit i v 26 och hade en massa sammandragningar och dom måste kolla tappen men ditt barn är ju fullgånget så jag förstår inte vitsen faktiskt. Oavsett om detta skulle starta en ev förlossning så är han ju "klar" så det är ingen fara. Men ändå konstigt att hon skulle in där och peta.

  • Cyanea
    viseversa skrev 2016-08-04 17:06:50 följande:

    Konstigt tycker jag. Varför ska hon göra en sån onödig undersökning? Har aldrig varit med om det. Visst om du varit i v 26 och hade en massa sammandragningar och dom måste kolla tappen men ditt barn är ju fullgånget så jag förstår inte vitsen faktiskt. Oavsett om detta skulle starta en ev förlossning så är han ju "klar" så det är ingen fara. Men ändå konstigt att hon skulle in där och peta.


    Väldigt sant. 
  • Therese8207

    Min läkare har kollat hur mkt livmodertappen har öppnat sig på mina två senaste besök, sen vecka 36. Visst det är inte superskönt, men har aldrig upplevt att det gör ont. Tycker också att det skönt att veta att kroppen blir redo. Beroende på hur öppen man redan är när värkarna börjar så kan läkaren ge olika rekommendationer gällande hur snabbt man ska till sjukhuset. Till exempel eftersom jag redan är flera centimeter öppen o bebisen ligger rätt lågt fick jag veta att jag inte ska vänta tills värkarna kommer med 3 min mellanrum. Istället vill hon att jag åker in så snart som de blivit regelbundna även om det är 10 min el mer mellan varje. Det hade jag ju aldrig gjort annars eftersom man hela tiden får höra ca 3-5 min. Personligen tycker jag att det känns tryggt att veta sådana saker, vill absolut inte riskera att föda hemma. Nästa gång skulle jag föreslå att du frågar läkaren varför han/hon gör en viss sak om de inte säger ngt, kan ju finnas en bra orsak ????

  • Anonym (bm)

    Två fingrar brukar motsvara 2-3 cm. Helt normalt att det gjorde ont och att den känns konstigt, livmodertappen är väldigt känslig, precis som någon skrev kan man även blöda lite efter en sån undersökning. Kan mkt väl reta igång sammandragningar. Varför hon ville kolla vet jag inte, kan mkt väl vara så att hon bara ville ha lite koll. Är det första barnet så låter det väldigt lovande, då kan nog förlossningen vara på g! Har man fått barn innan så kan man gå omkring sådär (öppen 2-3 cm) i flera veckor innan förlossningen faktiskt startar tyvärr. 

  • Linutis
    viseversa skrev 2016-08-04 17:06:50 följande:

    Konstigt tycker jag. Varför ska hon göra en sån onödig undersökning? Har aldrig varit med om det. Visst om du varit i v 26 och hade en massa sammandragningar och dom måste kolla tappen men ditt barn är ju fullgånget så jag förstår inte vitsen faktiskt. Oavsett om detta skulle starta en ev förlossning så är han ju "klar" så det är ingen fara. Men ändå konstigt att hon skulle in där och peta.


    Va? Oj nu blir jag orolig. Ja vad ska hon kolla för? Det frågade jag aldrig? Nu blir jag lite orolig.
  • Linutis
    viseversa skrev 2016-08-04 17:06:50 följande:

    Konstigt tycker jag. Varför ska hon göra en sån onödig undersökning? Har aldrig varit med om det. Visst om du varit i v 26 och hade en massa sammandragningar och dom måste kolla tappen men ditt barn är ju fullgånget så jag förstår inte vitsen faktiskt. Oavsett om detta skulle starta en ev förlossning så är han ju "klar" så det är ingen fara. Men ändå konstigt att hon skulle in där och peta.


    Va? Oj nu blir jag orolig. Ja vad ska hon kolla för? Det frågade jag aldrig?
    Cyanea skrev 2016-08-04 17:05:15 följande:

    Det är tyvärr obehagligt när de känner fram tills man öppnat sig en del, så det är inte onormalt. Det kan kännas ordentligt efteråt och man kan även blöda en del, man har ju varit och retat tappen. Det blir väl kanske inte lika irriterat som när man gjort en hinnsvepning, men irriterat. Så vitt jag vet kan det hjälpa till att få igång förlossning. 

    Hur öppet det måste vara för att få in två fingrar finns det nog folk som kan bättre än mig, så den låter jag bli att svara på ;) Jag tror att man inte behöver vara mer än ett par cm öppen och det kan man dessvärre vara ett bra tag utan att det sätter igång, men självklart kan det vara på gång. 

    Hoppas det kommer igång snart, lycka till :) 


    Gud så orolig man blir. Ja nu tänker man i efterhand vad hon skulle där nere om... tack
  • Cyanea
    Linutis skrev 2016-08-05 17:31:35 följande:
    Va? Oj nu blir jag orolig. Ja vad ska hon kolla för? Det frågade jag aldrig?
    Cyanea skrev 2016-08-04 17:05:15 följande:

    Det är tyvärr obehagligt när de känner fram tills man öppnat sig en del, så det är inte onormalt. Det kan kännas ordentligt efteråt och man kan även blöda en del, man har ju varit och retat tappen. Det blir väl kanske inte lika irriterat som när man gjort en hinnsvepning, men irriterat. Så vitt jag vet kan det hjälpa till att få igång förlossning. 

    Hur öppet det måste vara för att få in två fingrar finns det nog folk som kan bättre än mig, så den låter jag bli att svara på ;) Jag tror att man inte behöver vara mer än ett par cm öppen och det kan man dessvärre vara ett bra tag utan att det sätter igång, men självklart kan det vara på gång. 

    Hoppas det kommer igång snart, lycka till :) 


    Gud så orolig man blir. Ja nu tänker man i efterhand vad hon skulle där nere om... tack
    Oroa dig inte, du ska ju ha barn när som helst ;) Förhoppningsvis hade hon en bra anledning till att kolla. Hur mår du idag? Har det gått över eller känns det fortfarande? 
  • Linutis
    Cyanea skrev 2016-08-05 19:17:56 följande:

    Oroa dig inte, du ska ju ha barn när som helst ;) Förhoppningsvis hade hon en bra anledning till att kolla. Hur mår du idag? Har det gått över eller känns det fortfarande? 


    Okej! :) idag har jag haft hugg. Massa konsiga hugg där nere o ut i ryggen. Slemproppen har kommit tror jag. Redan sen 4 dagar tbx så har det varit något "du vet" och idag har det varit massvis. Klumpigt osv. Så vi får se Tack som frågar!
  • Axe

    Jag fick en hinnsvepnin. Det är nog vad du fick. Jag var du endast 1 cm öppen och förlossningen startade samma dag. Direkt med lite blödning sen kom värkarna på eftemiddagen. Hon kom dagen efter på kvällen.

    Så 2 fingrar skulle jag kalla 2 cm och att hon sa att det var mjukt och så betyder att det börjar iaf förbereda sig mer för en förlossning. Hoppas den kommer snart!!

  • Linutis
    Axe skrev 2016-08-06 10:54:28 följande:

    Jag fick en hinnsvepnin. Det är nog vad du fick. Jag var du endast 1 cm öppen och förlossningen startade samma dag. Direkt med lite blödning sen kom värkarna på eftemiddagen. Hon kom dagen efter på kvällen.

    Så 2 fingrar skulle jag kalla 2 cm och att hon sa att det var mjukt och så betyder att det börjar iaf förbereda sig mer för en förlossning. Hoppas den kommer snart!!


    Okej! wow! Okej då vet jag! Det va varken blod eller så efter. Hade lite molvärk men inge mer :) har fått slemproppen i omgångar tror jag?? I 4-5 dagar nu...hugger till snabbt ibland till o från där nere. Som någon sätter en nål i en. Uh
  • Axe
    Linutis skrev 2016-08-06 23:51:51 följande:

    Okej! wow! Okej då vet jag! Det va varken blod eller så efter. Hade lite molvärk men inge mer :) har fått slemproppen i omgångar tror jag?? I 4-5 dagar nu...hugger till snabbt ibland till o från där nere. Som någon sätter en nål i en. Uh


    Den där.nålkänsland hade jag minst 10 veckor innan förlossningen tyvärr. Så för mig var det inget tecken alls. Men ack så plågsamt!!!

    Jag började blöda och sen kom slemproppen under några timmar tills värkarna började. :)

    Hoppas bebisen kommer ut snart! Jag hade tur, hon kom på BF så slapp gå över iaf.
  • Linutis
    Axe skrev 2016-08-07 06:20:58 följande:

    Den där.nålkänsland hade jag minst 10 veckor innan förlossningen tyvärr. Så för mig var det inget tecken alls. Men ack så plågsamt!!!

    Jag började blöda och sen kom slemproppen under några timmar tills värkarna började. :)

    Hoppas bebisen kommer ut snart! Jag hade tur, hon kom på BF så slapp gå över iaf.


    Ja har också haft det sen veckor tbx. Usch! Åh! Haha vilken grej att komma exakt den dagen! Häftigt! Det är ju så ovanligt att bebisarna kommer på bf
Svar på tråden Läkaren kollade hur mycket jag var öppen.