• Anonym (hypokondrique)

Vanligt med lågt sittande livmodertapp?

Jag har alltid haft väldigt lätt för att nå min livmodertapp. Tamponger har alltid fått ligga lite jämte eller bakom på något sätt. Vid mens kan den vara väldigt låg, kanske 2-3 cm från öppningen. Det varierar oerhört beroende på vilken tid i månaden det är, upphetsningsgrad m.m. Efter sex och vid ägglossning är den högt upp, men jag når den.

Sen läser jag om kvinnor som inte ens kan nå sin tapp! Detta gör mig orolig då det verkar vara standard. Aldrig fött barn. Jag störs inte av min tapp: ingen tyngdkänsla, skav, problem vid sex. Jag har alltid varit grund! Jag är väldigt orolig att det är något fel, trots att detta verkar vara mitt normaltillstånd. Är så rädd att jag inte ens vågar gå till gynekolog :(

Är det något fel på mig? Håller min livmoder på att trilla ut? Får panikkänslor och kan inte sova. Är livrädd för framfall... (ja, jag är hypokondrisk med detta).

• Svar på tråden Vanligt med lågt sittande livmodertapp?
  • Anonym (hypokondrique)

Någon?

• Anonym (Gjk)

Jag har samma! Inget problem enligt gyn och barnmorska. Dock har jag lite svag bäckenmuskulatur, försöker jobba på det.

• Fia 28

Och jag tycker jag helt tiden läser om kvinnor som är och pillar på sina tappar och når den hur bra som helst. Så speciellt ovanligt kan det inte vara.

• Vaniljmorot

Jag tror inte att det är någon fara. Du kanske kan gå och bara prata med en barnmorska, och berätta hur det känns och att du är orolig och att du inte vill göra en undersökning just nu? Är säker på att du kommer få lugnande besked :)

Sen undrar jag, Hur känns livmoderhalstappen/ hur vet man att det är den man pillar på? Har inte tänkt på att man kan göra det hehe

• Anonym (Gjk)

Den är på mig som ett skaft med rund öppning. Som en kanal som är hård.

När jag var yngre och inte hade fött barn var den som en rund ring med ett hål i, hård fast utstickande långt upp. Går inte att ta fel på.

• Anonym (hypokondrique)
    Anonym (Gjk) skrev 2016-08-05 09:42:18 följande:

Jag har samma! Inget problem enligt gyn och barnmorska. Dock har jag lite svag bäckenmuskulatur, försöker jobba på det.

Tack för ditt svar! Jag hade varit mer orolig om det inte alltid hade varit så här, men ända sedan jag började utforska har jag varit grund med lättillgänglig tapp. Jag försöker också jobba med bäckenbotten. Gör knipövningar som en galning, haha :)
Svar på tråden Vanligt med lågt sittande livmodertapp?