Hur hantera avundsjuka? Jobbig uppväxt
Växte upp med missbruk och psykisk ohälsa, vilket gjorde att jag själv blev deprimerad i tidiga år, något som jag jobbar med fortfarande.
Klarade gymnasiet med bra betyg och kämpar med att klara att utbilda mig. Har sökt flera utbildningar som jag inte klarat att genomföra pga psykisk ohälsa, däremellan varvat med timjobb eftersom jag är outbildad.
Provat medicin och gått i terapi i flera år. Vill verkligen klara det men får sån panik att det inte går. Nu till saken: Jag blir så avundsjuk när jag ser folk i min nära omgivning som har det så lätt. De har vuxit upp med trygga föräldrar, vilket gjort att de litar på folk och sin egen förmåga. De kan tillåta sig att vara egoistiska, eftersom de aldrig behövt ta hand om icke-fungerande föräldrar. Att bara kunna ha helt vanliga ungdomsproblem, eller föräldrar som är lite jobbiga! Deras föräldrar har övningskört och betalat körkort. (Har själv lagt många tusen på körkort trots dålig ekonomi, men har väldigt svårt för det). Deras föräldrar har fixat lägenhet osv. Och framför allt: dessa personers psykiska hälsa står inte i vägen för det de vill göra i livet.
Jag vet att avundsjuka inte är en känsla som leder nånvart, det tar mig inte närmare mitt mål. Det är en meningslös känsla som bara tar energi, men jag känner den ändå. Finns det några fler maskrosbarn som har mycket att kämpa med och misslyckats och känner avundsjuka, eller har lyckats sluta känna det?