• annkiel

    Köpa växthus! tips mottages!

    Hej!

    Går i tankar att förverkliga en stor dröm om ett växthus. Vill ha ett växthus till bra pris utan att det påverkar kvaliteten på växthuset. Vill att det ska klara av väder och vind så som höststormar och snö. Tar mer än gärna emot tips på vart jag ska köpa mitt växthus och gärna andra nybörjartips. Växthuset får vara upp till 12 kvm och det ska vara i glas, ej plast.

    Hoppas på många bra tips!

  • Svar på tråden Köpa växthus! tips mottages!
  • annkiel

    Framförallt ska växthuset vara till för odling. Grönsaker och blommor...om det sedan finns plats för en liten sittyta så är det inte heller fel. ????

  • Rosébubbel

    Har oxå länge funderat på växthus och hade nästan bestämt oss för en willab garden modell för nåt år sedan men avvaktade lite igen. Nu har idén om växthus utvecklats till att istället bli ett orangeri från classicum som vi planerar för fullt.

  • annkiel
    Rosébubbel skrev 2016-08-05 21:12:37 följande:

    Har oxå länge funderat på växthus och hade nästan bestämt oss för en willab garden modell för nåt år sedan men avvaktade lite igen. Nu har idén om växthus utvecklats till att istället bli ett orangeri från classicum som vi planerar för fullt.


    Spännande! Men frågan är när ett växthus blir till ett orangeri? Min plan är att gjuta en platta och isolera den med frigolit samt även passa på att lägga ner värmeslingor. Tanken är att kunna ha växthuset frostfritt vintertid för att kunna övervintra frostkänsliga växter, komma igång tidigare på våren, och vem vet.... Kanske kan man även skörda vissa grödor så som persilja även vintertid.... Är som sagt var helt nybörjare på växthus/orangeri. ????
  • Rosébubbel

    Ja du de där definitionerna har jag egentligen ingen koll på! ????
    Vi vill mest använda vårt till mys och inte till odling (vilket var tanken från början) men att ha möjlighet att övervintra växter vill vi oxå göra.

Svar på tråden Köpa växthus! tips mottages!