• stjärnonasstjärnor

Blivit socanmäld!

Hej!

För inte så länge sedan när jag hämtade mitt barn så chockades jag att de hade sommaravslutning utan att de hade sagt till oss och blev ännu mer chockad när mitt barn var barfota utan strumpor och gråtande. Trots att hon grät ringde de aldrig upp oss. Jag blev upprörd och sa då att jag skulle anmäla detta för det är inte okej.

Efter diskussion med min partner så anmälde inte händelsen för barnets skull då hon gillar hennes dagis och hennes kamrater och ville inte skapa större problem med hennes dagis.

Nu till det mer chockande:
    Dagiset har anmält oss och hävdar då att mitt barn sagt att pappan slår henne hela tiden på underarmen men att hon inte få säga det till dagispersonalen. Då pappan är långt ifrån en våldsam människa och självklart aldrig slår så tvivlar jag att hon verkligen sagt. Förvisso kan barn ljuga men varför skulle hon sagt det efter så långt tid i dagis?

Någon som varit med om liknande? Hur stor chans är det att de tar barnet?

• Svar på tråden Blivit socanmäld!
  • Farfallos

De har anmälningsskyldighet, och soc måste ta tag i det. Mycket kommer att hänga på omdömet hos handläggarna. Känner en ensamstående mamma och perfektionist som blev anonymt anmäld av den bittra och alkoholiserade man (pappa till barnen) som hon hade slängt ut. De barnen fick varje vecka, mot sin och mammans vilja åka till en stödfamilj som var en katastrof i sig. Efter två månader och massor med hembesök av "observatörer" och samtal var mardrömmen över, och de kunde konstatera att anmälan var helt grundlös.

...så nog kan de ta barnen alltid, men det tillhör nog det ovanliga.

OBS! 1 - Inget är svart eller vitt. 2- Lägger du ord i min mun får du ovett.
  • blomman 2

Hm...det var verkligen konstigt att ni inte hade blivit informerade av sommaravslutningen....Det brukar ju förskolorna informera via flera sätt,mail,muntligt och/eller via ett infoblad på anslagstavlan eller ytterdörren till avd. Ni kanske helt enkelt missade det...inget ovanligt att några missat det i och för sig. Om det var kallt ute och barnet var litet så förstår jag er frustation...barnet kanske inte kunde förmedla med ord att hon frös eller att underlaget var hårt,så där förstår jag. Men annars är det inte så ovanligt att barnen i förskoleåldern slänger av sig sina strumpor i tid och otid,mer regel än undantag. Min dotter var alltid barfota när jag hämtade. Att de sedan har anmält er för soc pga vad dottern har sagt måste ju kännas hårt. Och nu ser jag ju också att er dotter kan prata....Barn är proffs på att komma ihåg oförätter och när de hamnar i vissa situationer så har de väldigt lätt att komma ihåg det värsta tänkbara som har hänt dem och ibland med överdrift. Kanske det har hänt att hon har fått en "smäll" på underarmen av misstag eller ej och att det har kränkt henne..? Min dotter säger än idag att jag slår henne om jag bara råkar knuffa till henne i förbifarten eller råka komma åt med mina långa naglar...speciellt när hon inte har lyckats tjata sig till det hon vill ha...då förstorat hon upp saker för att "ge igen" och ge mig dåligt samvete. Hur dom helst så tror jag inte att soc tar ert barn pga detta,det blir ett samtal och sedan uppföljning av något slag. Har ni inget att dölja så behöver ni absolut inte oroa er. Kram

Svar på tråden Blivit socanmäld!